#12989 J: Chod sa prosim pozriet hocikam inam, co su to ciste vozy. Z vonku sa v zimnom obdobi casto zaseru busy, to chapem, ale eliny by mali byt ovela cistejsie. A o vnutrajsku nehovorim. Si pozri rohy okien a celkovo rohy - vsace zazrata spina - za dverami a tak. A tiez - teraz neviem, kto to uz pisal, tak to neber na seba, plynaky niektore ktore sa rekonstruovali, tak zvnutra vobec nevyzeraju, ze by tade reko presla. A co som si vsimol, tak casto obkad stropu je povodny, len niekedy aj vycisteny. A pri niektorych kratkych drakoch ani len vycisteny nie je. Zvonku ten bus este chvilu vyzera, ako novy, ale zvnutra skoro ani jeden .
Vlk: SlovakiaBus je na tambusoch preto, ze az na par kusov, sa niektore vyrobili priamo v DPB, min. aspon zmontovali. Viem, ze jeden kus bol aj na veltrhu v brne pred par rokmi prezentovany ako slovensky vyrobok, ci tak nejak.
Vlk: SlovakiaBus je na tambusoch preto, ze az na par kusov, sa niektore vyrobili priamo v DPB, min. aspon zmontovali. Viem, ze jeden kus bol aj na veltrhu v brne pred par rokmi prezentovany ako slovensky vyrobok, ci tak nejak.
Andrej (Anndy008)
Bude do dlhe, tak prosim sorry, za dlzku.
Najvacsi zazitok mam z ostravy. Jednak som sa povozil v Astre, dalej v Tri-u - na Trollino som mal smolu - mal nejaku vaznu poruchu a mali okolo neho zhon, takze ani vo vozoni, ci kde sa nedal pozriet . Musim povedat, ze Trio je hodne podarenejsia verzia Astry. Jednak, co sa tyka designu, ale hlavne, je dost rozdiel viest sa v Astre a Triu. Skodovka ma fakt na male. Dalej som sa (asi ako posledny z ludi, na tomto fore) konecne odviezol 21Tr. Ale sa priznam, ze som sklamany. Je vidiet, ze je to uz 10rocny model a nejaka omladzovacia kura by sa mu rozhodne hodila. Jedine pozitivum, ze je tichy (defacto ho vobec nie je pocut), ale inak nic. Pre nedostatok casu som sa nestihol zviest 17Tr, ale aspon som ho videl par krat ist okolo. No a dalsou ukazkovou vecou su troleje + vyhybky. Ti co poznaju len BA pomery by sa urcite nestacili divit. Defacto tam troliky brzdia iba, ked maju prekazku v ceste, alebo idu zabocit, alebo zastavit na zastavke. Inak idu plynule, rychlo a jemne, u nas nepoznane :((((. Cez vyhybky idu full rychlostou - treba vidiet.
Solarisy 12 a 18m a ine busy som vynechal uplne - viem si predstavit, ake su. Potom som sa vrhol este na elektricky a trate. Je zaujimave, ze tam maju skoro vsetky T3 rekonsturovane. Fakt je rarita narazit na obdobny hnoj, ako u nas. A klasicky rozchod + udrzba trati robi svoje. A mozno tiez aj zeleznicny profil. Napr. som sa dozvedel, ze setria naklady aj tak, ze kupuju vyradene kolajnice a prazce od Ceskych drah. Teda samo, ze prejdu dokladnou kontrolou (RTG a spol.). T3 maju roznu uroven reko - ale interier maju vsetky rovnake, dobre sedacky, vsade buse panely, o hlaseni zastavok urcite nie je pochyb. Niektore, asi lacnejsie reko maju aj vpredu len buse panel s cislom (ako u nas a inde vzadu), novsie maju upravene aj celo. Co ma dalej "zarazilo" bola cistota - jednak vo vnutri a tiez aj zvonka. A to vsetkych elin bez vynimky. O doplnokovm predaji "jizdenek" ani nehovorim. Taktiez vsetci vodici maju uniformy a posobili slusne a elegantne. dostala ma hlaska pocas jazdy, ze prosia cestujucich aby si dali pozor na doklady, ze sice policia pracuje na naprave, ale aj tak... Teda nieco v tom zmysle. Taktiez bolo prijemne vidiet na viacerych vozidlach obycajny napis "Nastupte prosim, mame spolecnou cestu". Na niektorych dlhsich zastavkach (elektrickovych) mali aj napisy pre cestujucich, ze zastavuju az dve supravy. Fakt su to detailisti. Taktiez dobry system - niektore zastavy boli spolocne pre eliny a t-busy. Napr. t-bus len zrazu zasiel na kolajnice a zastavil pri klasickom elinovskom ostrovceku. Fakt genialne a jednoduche. Vacsia cast trate bola na samostatnom telese, zvacsa odkryty zvrsok. Tiez som si bol pozriet tu mimomestsku elinovu trat. Zabudol som nazov. Chodi tam linka c. 5 a premava vlastne z ostravy cez par dediniek - pomedzi polia, defacto v horach. Naozaj krasne a nevsedne. Je to jednokolajka, jazda trva tak cca 20min, podla CP 17:). Ak som dobre spocital striedaju sa tam dve supravy T3 a vzdy sa v jednej zastavke minu. Naozaj uchvatne - vystupite na konecnej - v okoli su len chatky, hory a vysoke borovice a padal tam sneh. Cestovne tam bolo mierne vyssie - zaujimavost, v tychto supravach bol vo vnutri namontovany aj automat na listky + samozrejme aj predaj u vodica (ten bol o 2Kc drahsi, ako obyc. listok - na obyc. linkach - na tejto neviem). Co ma este zaujalo, bol pomerne velky vyskyt zien, ako vodicov - elektriciek, ale aj najma trolejbusov. A tiez som nevidel ziadne "balkanske" upravy kabin vozidiel.
Uz ma viac k ostrave nenapada.
Dalej v poradi som bol v prahe. Mal som zalusk na nove a reko supravy metra, tiez na to, ako vyzeraju stanice postihnute povodnou, dalej som mal zalusk na T3RP a Slintyhnusy , ako to niektori nazvyvaju. O M1-kach mozem povedat, ze je to fakt podereny kus. Pekne dizajnovo - zvonku aj zvnutra, prijemny pocit z jazdy. Jazda fakt suprova. Po par minutach jazdy som si sadol do starej supravy - brr - nedalo sa to porovnat - hukot, rachot a drcanie . V reko suprave som sa viezol iba chvilu. Zvnutra sa podoba na M1-ky a je to take nieco medzi, co sa tyka komfortu - ale je to urcite dobry krok.
Dalej som bol hrozne zvedavy, na Slintyhnus. V prahe som mal cas len na klbovy, ale v karlovych varoch som sa povozil dosyta kratkymi. Musim povedat, ze dlasi stroj, co ma sklamal. Na to, ze ten kus bol zakupeny v roku 2002 a stal "10 380 000 Kc včetne DPH" + nejake drobne, ktore si nepamatam, tak na moj vkus pocas jazdy vydaval hrozne zvuky - vsetko vo vnutri drncalo, do kopca hucal viac ako karosa - som bol v predu a hluk od motora bol velky. Viezol som sa dvoma kusmi - tam aj naspat. Linka 200 Nadrazi Holesovice - sidliste Bohnice. Co ma ale najviac sklamalo - je to sice NP vozidlo, ale co sa tyka nizkopodlaznosti je na tom uplne rovnako, ako kratka verzia - resp. este menej, ak sa pocita verzia, ktora nema v tretich dverach schodik. Tretie a stvrte dvere maju od nizkopodlaznosti naozaj daleko. V podstate od druhych dveri sa dost strmo zdviha podlaha do skoro "normalnej" vysky a pokracuje to az na koniec vozu. Sa priznam, ze som cakal viac . Vsade v celom interieri je usporiadanie sedadiel 2+2, co sposobuje malo miesta na statie a priserne sa premiestnuje, v buse, aj len pri trochu plnsom buse. Pocitam, ze v nasich podmienkach by revizor nemal kade ani prejst a to by nemusela byt ani spicka. Zato vybavenie Buse sa mi pacilo. Jednak to malo vnutorny dvojriadkovy display. V prvom to pisalo cislo linky a nasledujucu zastavku. V druhom to priebezne ukazovalo konecnu a zastavky cez ktore este pojde. Takzvany "teplomer" naboku je tiez dobry pre orietntaciu. Ukazuje nemenne obe konecne a medzi tym myslim 6, alebo 7 zastavok - zvyraznena je najblizsia a potom su za nou, co nasleduju. Teplomery mal samozrejme dva - vpredu aj vzadu. Kedze som mal dost smolu, tak prazka T3RP sa mi v piatok neusla a tak isto ani pondelok - len mi zdrhla pred nosom .
Mojou dalsou zastavkou boli Karlove Vary. Tu je zaujimava ingonracia elektrickej trakcie (ziadnu nemaju) pricom Skodu ostrov maju za kopcom. V podstate do ich kopcoviteho terenu by sa im trolejbusy hodili ako vysite. Takto im tam premavaju iba karosy - sem-tam sa da zahliadnut reko B731/2 - fakt malo kusov, ale interier maju na urovni B9xx. Dalej su to 9xx. Tie ma moc nezajimali. Maju pomerne dost ikacov 412 - od nasich sa lisia jednodielnym oknom a pravdepodone - podla interieru su este starsie ako ako nase prve 435. Mozem povedat, ze je to asi najlepsi bus (412), ake vo Varoch chodia. Maju uz svoj vek, ale chodia plynulo, nie su rozbite a jadza je prijemna. Dalsie busy, ako som uz spominal su Slintyhnusy - v kratkej verzii. Defacto sa moc nelisia od tych z prahy. Maju tiez buse, ale bez teplomeru, skor taka nasa bratislavksa vybava. Plati o nich to iste, co o prazskych - su nove a hrkaju, ako hrkalky . Su to verzie zo schodom vzadu. Ked ich provnam s i412 tak sa mi v ikacoch ako cestujucemu jazdilo lepsie, ale co na to vodici, to neviem. Co sa mi na ikacoch paci, ze nemaju take male vetracie okienka, ako u nas. Dalsou zaujimavostou, co tam maju je ikarus 405. Je fakt mini a co ma dorazilo, ze vobec nie je NP. Teda je, ale tak nejako s nizkym schodikom - aj predne, aj stredne dvere. Ale je to sranda, vo vnutri ma clovek pocit, ako keby bol v 412, ktora je mierne zlisovana - kuknes vlavo a mas pocit, ze dychas vodicovi za krk a kuknes vpravo, tak sa bojis, ze vypadnes . A kedze som mal opat smolu, tak som nevidel ich raritu. To jest ikac 280 po reko s detroitskymi motormi (teda asi GM). Ze vraj su to dable - 100km/h nie je problem. smolu som mal preto, ze vobec ziadne klbaky cez vikend nejazdia :(( a navyse tie 280-ky jazdia iba v lete. To je naozaj netradicne. K smole mozem priratat aj, ze nie je leto - lebo tam chodieva bus na pravidelnej okruznej jazde - prekne zrestaurovana SM na linke tusim 91:(((. Dalsia smola - maju tam podzemnu lanovku - mimo provoz . Vo vozovni som videl par klbakov i435 - oproti nasim mali nedelene predne okna, nemali klimu, zvonku vyzrali na nase prve serie - pocitam, ze su starsie, mali vacsie vetraky. Dovnutra som sa nedostal. Tak isto som videl - ale iba vo vozovni jednu Skodu 21AB. Zvonku vyzerala naozaj krasne - skoda, ze sa to nedotiahlo do konca. Este zaujimavost - vsetky busy mali cislo linky aj na lavej strene - zhruba v druhom okne. Zvacsa to bol klasicky maly Buse panel (len na cislo).
Tak isto tu v podstate funguje doplnkovy predaj "jizdenek" u vodica. Prirazka robi az 4 Kc (12Kc vs. , ale existuje. Zaujimavostou je, ze nemaju casove listky, ale jednorazove (ako volakedy u nas). Co je zaujimavejsie, ze clovek, co ide na listky musi nastupovat prednymi dverami tam je uplne identicky oznacovac, ako u nas v BA - len nie je cerveny, ale hnedy. Sice ukazuje aj cas, ale je tam na nic. Celkovo mam pocit, ze ludia, v dopravnom podniku v K.V. by si velmi dobre rozumeli s nasimi "geniami" . Naozaj som mal pocit, ze v tych ich strmych kopcoch by sa troliky uplatnili ovela lepsie, aj by sa hodili ku kupelnemu mestecku, o ekologii nehovoriac. Za vsetku podobnost s nasim DP hovori, ze maju zalusk na plynove busy :(((.
Samozrejme som nemohol obist Ostrov socializmu. Bohuzial fakt - vobec som sa dovnutra nedostal, aj ked som bol zo zamestnancom . Ale ze vraj o nic som neprisiel. Z vonku sme to obisli a mal som zly pocit. Obrovska fabrika, na ktoru ked sa pozriete, tak neviete, ci spadne teraz, alebo o 5 minut . Zaujimavostou bola testovacia trat z Ostrova do Jachymova - 6km dlha - pekny pohlad na horsku cestu medzi vysokymi smrekmi a hore troleje. Akurat smutnejsie, ze troliky nikde . Samo, ze ani jeden trolik som tam nestretol . Svojho casu (mozno niekto budete viediet, ci aj dnes) sa Skoda hrdila (mala uvedene v katalogoch), ze kazdy trolik od nich ma najazdene 200km po tej trati a je zabehany. Co som pocul, tak dnes o tom pochybujem. Jachymov je pekne mestecko - videl som aj "nechvalne zname" jachymovske uranove bane - teda aspon vchod.
Este spomeniem, ze som sa samo najazdil mnoho kilakov vlakom - a tak som mal moznost spoznat vybavu jednotlivych EC vlakov. Mohol som porovnat kvalitu zvacsa reko EC voznov - nasich, polskych, ceskych a madarskych. Vsetko bola prva trieda a mozem povedat, ze polske neboli vobec reko - ale v nich bolo teplo. Ceske mali klimu - boli to kupecka,ale mali nahovno sedadla (tvrde a malo pohodlne) a nejako slabo kurili. Slovenske asi poznate (reko z vrutok) - tie boli good - sice to nie su kupecka, ale co uz. No a madarske - som skusal kupecka (reko - klima a vcelku pekne a pohodlne) a tiez madarske bez kupeciek. Podobali sa na nase,ale nemali to plexisklo, ktore je u nas v EC/IC 1tr. Osobne mam radsej kupecka - je tam vacsie sukromie. Ale madari su asi exhibicioniti - nemaju zaclonky do chobicky - to mi fakt vadilo. Jo a este mi neda - ked porovnate uroven ceskych sprievodcov v EC a nasich je vam (ako obvykle) znova do placu . To vystupovanie, ciste a lelegantne oblecnie, ochota, vlakovy rozhlas - po kazdej stanici privitali novychcestujich (cesky, nemecky, anglicky), nacrtli plan cesty, upozornili, kde najdu jedalensky vozen, zalezelali stastnu cestu. Pred kazdou stanicou zahlasili, ze sa blizi, ake su najblizsie vlakove pripoje, kedy a kam. Tak isto sprievodca pri kontrole istkov - sluzny, cisty, proste sa spraval na urovni (lepsie, ako vacsina casnikov v BA :-)). Ked sa na hranici vystriedali posadky, tak jediny raz som pocul rozhlas, ktore zastavky nas cakaju a uz potom sa neozval. O kontrole listkov nehovoriac - ten xicht otraveny...
Jo cesi maju od Ceskej Trebovej az po hranice (kuty st.h.) super zrekonstruovanu trat. Vlak ide tade velmi hladucko .
Sorry, za dlzku, dufam, ze to nebolo moc nudne.