Reakcia na: AAA #108977:
"MHD je originálna pôsobnosť samosprávy, teda obce si ju platia samé."Aha, tak dobre. No ale ked je evidentne, ze ta MHD potrebuje viac penazi ako mesto ma, nemalo by sa to riesit aj cez stat? Napriklad ministerstvo zivotneho prostredia by mohlo mat zaujem na tom, aby sa skvalitnovala MHD, vdaka comu bude menej aut a teda cistejsi vzduch.. alebo napr. by mohlo dbat na to, aby vsetky autobusy splnali urcity emisny limit-a teda davalo by peniaze na nove autobusy, aby sa mohli vyradit dymiace vrakosy a podobne..
Alebo je mozne, ze mesto by na MHD malo penazi dost, ale zle hospodari..
Valec
Keď už "dotácie" od štátu, tak všetkým rozdeliť spravodlivo a podľa rovnakého kľúča. Napr.:
- doplácať rozdiel medzi zľavneným (výšku zľavy možno tiež zjednotiť) a obyčajným cestovným pre žiakov počas povinnej školskej dochádzky (z dôvodu, že je povinná),
- doplácať rozdiel medzi evidenčným a obyčajným cestovným pre vybrané, vopred určené, skupiny cestujúcich (dôchodcovia nad 70 rokov, ZŤP...),
- doplácať rozdiel medzi nákladmi a výnosmi pri zachovaní minimálnej dopravnej obslužnosti (treba stanoviť) oblasti (obce resp. časti mesta).
Ostatné zľavy (študenti SŠ, VŠ, dôchodcovia do 70 rokov, darcovia krvi...) a ich krytie by som ponechal na voľbe jednotlivých miest a krajov. Tak isto aj vykrývanie straty zo spojov nad rámec minimalnej obslužnosti.
K tomuto by som ešte pridal štátnu podporu na nákup nových vozidiel buď návratom DPH z ich ceny, alebo priamou dotáciou podľa nejakého vopred stanoveného kľúča.
Jo, a jedna vec, ktorá by šla spraviť zo dňa na deň je zaradenie mestskej a prímestskej dopravy do 0% (alebo aspoň 10%) DPH.