Sory ale ja to citam od najstarsieho co som cital a idem ku najnovsim.
Re #56542 81-71: Co som cital davnejsie. tak som sa tak dozvedel ze na nakup elektriciek ma byt az 3mld a jedna za cca 75mil co si ja pamatam/ak si dobre pamatam ?
Netreba byt pesimista,podla mna skor ci neskor daco urcite bude, aj tender. Dnesne eliny na dnesny stav kapacitne nepostacuju. Bratislava jednoznacne potrebuje elinu aspon taku co dovoluje vyhlaska, 40 m dlha,nizkopodlazna atd. Dnes to uz bude pomali nutnost. Neviem to teraz uplne isto,ale z tej ceny cca 5mld na Petržalsku radialu je cast-tusim cca 1,5 mld pocitanych prave na nakup 20-30 elektriciek. Co je samozrejme malo oproti realnej potrebe obnovy vozoveho parku elektriciek. Ale lepsie ako nic.
Ked sa pise, ze DP "by mal" vypisat tender a na jeho zaklade "by mali" prist nejake vozy, tak ti hadam musi byt jasne, ze este tender vypisany nebol. A tender, cize verejna sutaz, moze mat len takeho vitaza, ktory sa do nej prihlasil. Kedze tender este vypisany nebol, nikto sa donho nemohol prihlasit, preto logicky NEVIEME, co pride (ak vobec).
To nie je sci-fi, ale každodenná realita. Keď sa má tramvajou nahradiť linka s intervalom v RŠ 3 min., a PŠ 4 min. (95), tak čo potm linka s intervalom v RŠ 2 min., PŠ 2.5 min. (93+94) - to hovorí jasnou rečou. Dnes už asi ťažko, ale ešte do nedávna bol vedľa Panónskej dostatočne široký koridor na tramvaj, to by bola taká vhodná druhá radiála.
Aj keby sme ostali pri tom starom moste ako dočasne jedinom spojení pravého brehu Dunaja s ľavým, tak v mieste dlhodobého provizória Jantárova x Rusovská by mala byť odbočka a druhú radiálu spraviť cez (vedľa) Rusovskej a Panónskej, na Vyšehradskú, kde by sa opäť spojila s 1. radiálou.
Re #56459 Richie: Myslis ze jedine na 1435mm rozchode mozu byt pekne eliny?
Re 81-71: "Tento rok by mali prist prve 5-clankove vozy na testy v ramci medzinarodneho tendra,ktory by mal DPB vypisat" - vie nikto kedy by mali prist a co to zač bude?
Ked uz sa tu hovori o tych rozchodoch kolajnic.... aku rozchod maju v ukrajine?
Dovolte mi na zaciatok povedat, ze to co som vymyslel, je dost sialene, ale je to natolko sialene, ze by to nemusela byt az taka blbost.
Elektricka, ktora poleti na Safko vlastne malo riesi, podobne ako autobusy tu konciace. Pretoze Safarikovo namestie nie je cielova stanica. Pri ceste z Petrzalky sa ani po vystavbe elektricky neoplati ju pouzit pri ceste na Hlavnu stanicu.
Predstavme si elektricku do Petrzalky, ktora by nesla po Starom moste, ale po Novom moste. Myslim v jeho pravom jazdnom pruhu. Upozornujem, ze som sa nezamyslal nad cestnymi detailami.
Na povodnu trasu by sa napojila cez Rusovsku cestu. Jedna odbocka na ZST Petrzalka by mozno prisla vhod.
Z Petrzalky by sa pohodlne dalo vytvorit prepojenie na trat smer Dubravka a Safarikovo namestie vytvorenim triangla v miestach pred Subclubom.
Trat by samozrejme pokracovala a za urcitych okolnosti by sa dala napojit na Kapucinsku. Z mojho pohladu len smer mesto. Do tunela by to uz bolo tazsie.
Pokracovat by mohla aj na Mierove nam. kde by sa opat mohla napojit na Obchodnu (tak ako kedysi na Zupnom namesti), resp by sa mozno dala potiahnut na Kolarovo namestie a za urcitych okolnosti az po Rozhlas.
Clanky su oddelene klbom. To jest, "harmonikovy" autobus alebo elektricka K2 su DVOJclankove s jednym klbom. Elektricka KT8D5 (v Bratislave nejazdi) ma 3 clanky a 2 klby. Prazska elektricka Skoda 14T (ludovo "Porschetra") ma 5 clankov spojenych 4 klbmi.
Bol problem vyvinut hnaci podvozok PCC typu pod klbom pre 1000mm. Totiz klbove spojenie clankov okrem otocneho capu obmedzuje priestor v podvozku este aj vyskovo, a bol problem tam napchat motory a brzdy do toho zuzeneho a znizeneho priestoru. Ale ked sa chce, vsetko sa da...
Tie viacclankove elektricky inde po svete totiz zvycajne nemaju podvozok pod klbom, zato s nimi nie je problem. Ved klbova KT4 tiez bola aj na 1000mm rozchod, kedze pod klbom podvozok nemala.
To je pravda, ale aj tak tomu nerozumiem,co mali za komplex,ked to nedokazali vyvinut, vsade na svete bezproblemov behaju aj 5-clankove elektricky,dokonca aj na mensom rozchode ako je 1000 mm. ?
No a viac clankové su také,ktore maju viac clankov. Od CKD to je elektricka typu KT8,len ako som pisal,CKD nedokazala vyvinut podvozok pre 1000 mm rozchod,problem bol prave s podvozkami pod klbmi,ale zaujimave je, ze na elektricke typu K2 to slo a ide to aj milion inych typoch elektriciek.
Tak, no a samozrejme byvaju aj 5-clankove, no a prave dake take by mali jazdit na Petržalskej rychlodrahe,prave na take asi 5-clankove bude vypisany medzinarodny tender pre Bratislavu. Mozno daco taketo,ako je popisane v tomto clanku:
No,trat v Ružinove ma aj žlab na tretiu kolaj v paneloch BKV. Ked to uz robili,tak na prejazdoch tu tretiu kolaj do toho žlabu aj vlozili,aby sa nemusela znova obmedzovat premavka. Takto pri rekonstrukciach postupovali na vela miestach. Ano aj na Žel.St. Bratislavy-Vinohrady. Ked uz bola rozkopana cesta,tak to tam vlozili,aby nedoslo v buducnosti znovu k zbytocnemu obmedzovaniu cestnej dopravy. Takto sa postupovalo aj inde, Žel.st. Bratislava-Nové Mesto samotne obratisko,tusim aj pri odbocke s Vajnorskou, Žel.St. Bratislavy-Vinohrady pri odbocek cez cestu aj na samotnom obratisku,obratisko v Karlovej Vsi. No a defakto vsetky radialy su spravene tak, ze sa posunie iba jedna kolaj, prasce su obojrozchodove,ako som uz v minulom prispevku pisal.
No a este by som rad pripomenul, ze to ze sa v dnesnej dobe uz prechode na rozchod neuvazuje najma z financneho hladiska nie je minus. Dnes to uz nie je tak, ze to je daco, co by sa malo spravit, ked budu peniaze. V dnesnej dobe uz prechod na takyto rozchod stratil zmysel. Ono myslienka prechodu na rozchod 1435 mm sa zrodila vlastne este v dobe minulej, za socializmu,ked bol problem ohladom kolajovych vozidiel. Vo vtedajsom vychodnom bloku bol skutocne problem s elektrickami na rozchod 1000 mm a este vacsi problem bol taketo elektricky zohnat v rozumnej kapacitnej velkosti. Viacclankove elektricky na rozchod 1000 mm v tej dobe snad ani neboli alebo bol to problem zohnat. Takze Bratislava bola odkazana v tej dobe iba na kratke elektricky, maximalne vozidla K2. Pokial sme chceli mat kapacitnu supravu,museli sme zapojit 2xT3. Inde uz bezproblemov jazdili a jazdia napriklad vozy KT8. Nedostatok v ponuke pre rozchod 1000 mm bol do istej miery zapricineny aj tym, ze tento rozchod bol v mensine, 1435-ka bola a je predsa len rozsirenejsia, i ked este raz opakujem,neda sa povedat,ktory rozchod je lepsi. Takze dne to uz definitivne stratilo opodstatnenie ten rozchod prerabat,kedze dnes uz mozeme kukat aj na zapad a svetovi vyrobcovia maju v ponuke aj dostatok vozidiel pre nas rozchod. Takze s ponukou takychto vozov dnes uz nieje problem. Za zmienku snad este stoji aj fakt, ze bezna elektricka na jeden ci druhy rozchod nicim okrem podvozku nelisi. Je tak isto siroka, vysoka, kapacitna...skrina je ta ista.
No, on je to pěkný opruz, když se přes každou výhybku musí jak s hnojem! Já docela ty řidiče chápu, oni mají ve špičkách takovou chronometráž, že prostě nestíhají (např. na lince 7 v úseku Koh-i-noor- Anděl není problém získat i přes 10 minut zpoždění) a jsou to také jen lidi- jezdit půl dne bez jakékoliv pauzy (už jsem byl často svědkem, že tramvaj přijela na konečnou, projela smyčkou a vydala se na další cca. hodinovou pouť městem- nejednou už měla na odjezdu zpoždění...) se nikomu moc nechce, tak pak často porušují předpisy!
Já jen doufám, že pokud se budou podobné tragédie opakovat, tak se stavem tramvajové dopravy začne někdo zabývat systémově (reko výhybek, výstavba nových tratí v centru, zrušení pomalých, kde to jde atd.) a nezůstane jen u odsouzení řidiče...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
81-71