Reakcia na: HB real #56085:
to myslim plati pokial uvazujes vzajomnu pritazlivost 2 telies; avsak pritazlive sily medzi kolajnicou a samotnym vozidlom maju velmi zanedbatelne hodnoty oproti silam vyvolanym gravitacnym polom zeme...Re #56086 HB real: takze nevies ono je to v podstate z historickych dovodov; volakedy davno ked este zeleznice tak ako ich poznas dnes neexistovali; avsak neaky inteligent si uvedomil ze pokial bude tahat vozy po kolajniciach tak bude mat nizsi valivy odpor a s tym istym mnozstvom koni v zaprahu dokaze prepravit viacej materialu na voze (ono uz aj predtym sa tohto vyuzivalo v baniach, ale na povrchu sa k takemuto dostali o dost neskor - myslim ze to bolo niekedy v rokoch 17xx) a na zaklade tohto sa pristupilo k vybudovaniu "trate" po ktorej premavali konske povozy s materialom (kolajnice boli vlastne zliabky v tvare U v ktorych sli kolesa voza), no a kedze bolo vhodne aby po tejto trati mohli chodit existujuce vozy a nebolo potrebne vyroby neakych specialnych a vozy v tom case v anglicku mali "rozchod" 1435 mm....
HB real
no len to je planovane a nie ako kolega AAA spomina ze tam je ta tretia kolaj.