to myslim plati pokial uvazujes vzajomnu pritazlivost 2 telies; avsak pritazlive sily medzi kolajnicou a samotnym vozidlom maju velmi zanedbatelne hodnoty oproti silam vyvolanym gravitacnym polom zeme...
Re #56086 HB real: takze nevies ono je to v podstate z historickych dovodov; volakedy davno ked este zeleznice tak ako ich poznas dnes neexistovali; avsak neaky inteligent si uvedomil ze pokial bude tahat vozy po kolajniciach tak bude mat nizsi valivy odpor a s tym istym mnozstvom koni v zaprahu dokaze prepravit viacej materialu na voze (ono uz aj predtym sa tohto vyuzivalo v baniach, ale na povrchu sa k takemuto dostali o dost neskor - myslim ze to bolo niekedy v rokoch 17xx) a na zaklade tohto sa pristupilo k vybudovaniu "trate" po ktorej premavali konske povozy s materialom (kolajnice boli vlastne zliabky v tvare U v ktorych sli kolesa voza), no a kedze bolo vhodne aby po tejto trati mohli chodit existujuce vozy a nebolo potrebne vyroby neakych specialnych a vozy v tom case v anglicku mali "rozchod" 1435 mm....
Napriek neuveriteľnej predvídavosti súdruhov normovačov je Ružinovská radiála pripravená hádam najhoršie, pretože, narozdiel od VÚIS panelu, alebo pražcu s dierami pre 1000 aj 1435 sa pri prekládke koľajnice (do zabetónovanej diery pre 1435ku) zväčší osová vzdialenosť, takže sa budú musieť prerábať aj nástupné ostrovčeky, ktoré sa touto modifikáciou mierne zúžia (jedine že by sme chceli nakúpiť vozy o šírke skrine 2300mm)
Keby boli súdruh projektant metrofil pozornejší, tak by vedeli, že či už ružinovský dunibetón, panely VÚIS, alebo aj obyčajný prachsprostý zvršok otvoreného typu (aký je napr. v Karlovej Vsi) je na rozchod 1435 mm fakticky pripravený.
Pán inžinier, pôsobenie na zvršok je rovnaké, pretože máme obvykle rovnaký pražec (tie sú univerzálne pre 1000 aj 1435).
Pokiaľ sa bavíme napríklad o vybrusovaní koľajnice v oblúku, tak to sme úplne inde, pretože sily ktoré tam pôsobia idú trochu iným smerom.
Povedz mi konkrétne čo sa na tej trati opotrebúva a vyrátaj mi, či je toto opotrebovanie natoľko závažné a aká je ekonomická návratnosť rozchodu 1435 mm, odhliadnuc od jeho ostatných výhod a nevýhod.
Tak to tazisko pri rozchode 1000mm sposobi na kolaj vecsou silou ako ked je rozchod 1435mm.Pockaj pre teba to vysvetlim takto cim si dalej od taziska tym je mensie posobenie telesa na danu vec.
Lenže električka môže fungovať dočasne aj bez tunela (napojenie na sieť na Šafku), ale metro takto fungovať nemôže.
Re #56070 HB real: Ružinovskú ani veľmi prerábať nemusíš, keďže taký ako typlánovali pri jej poslednej rekonštrukcií plánovali prestavbu siete na 1435 mm, a tak tam je aj tretia koľajnica, pre rozchod 1435 mm. ?
To je v pohode, proste dilatačka ... myslím že toto ohrozuje bezpečnosť minimálne, voz tam prinajhoršom, keď sa to vyjazdí, prejde okolkom v žliabku, ako na srdcovke. V Bratislave som už videl aj lepšie
oba rozchody maju svoje vyhody aj nevyhody a neda sa jednoznacne povedat ze jeden je zly a druhy je dobry; ako ti tu uz zopar ludi povedalo, tak zrovna z hladiska prejazdu oblukom ma mensi rozchod mnoho vyhod (a umoznuje rychlejsi prejazd).
A ked tu uz lamka tak keca, ci nam vie aj povedat ze vdaka comu je ten "standardny" rozchod 1435 mm a nie napriklad 1000, 1500 alebo 2000 mm ?
[ostatnych co vedia nech mu prosim nenasepkavaju, nech sa chlapec prejavi ]
To je jesne asi kazdemu ze pri 1435mm rozchode potredujes väcsi polomer obluku.Len mi sa nejdeme tocit do kruhu a este v plnej rychlosi.My ideme stavat rychlodrahu a pokial viem tak to znamena ze to nebude o roznych rychlych zmenach smeru. jazdy.Ak by si vedel poriadne citat tak prides aj nato ze som pisal ze poho nam staci 70-80km/hod.mne ide o stabilitu voza a tym nensia zataz na kolaje lebo je mensie tazsiko a samozrejme aj mensie opotrebenie kolaji.Neviem ci si mozne dovolit rozhadzovat peniaze na castu vymenu kolajisk ked nemame ani na stavbu kolajisk.
Šuhajko zlaté, asi Ťa sklamem, ale pri rovnakom polomere oblúka je vyššia možnosť vykoľajiteľnosti u 1435. Pozri sa v nejakej odbornej knihe ako sa počíta maximálna rýchlosť pre oblúky a potom tu trep tie svoje bludy.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
HB real
no len to je planovane a nie ako kolega AAA spomina ze tam je ta tretia kolaj.