Reakcia na: HB real #56085:
to myslim plati pokial uvazujes vzajomnu pritazlivost 2 telies; avsak pritazlive sily medzi kolajnicou a samotnym vozidlom maju velmi zanedbatelne hodnoty oproti silam vyvolanym gravitacnym polom zeme...Re #56086 HB real: takze nevies ono je to v podstate z historickych dovodov; volakedy davno ked este zeleznice tak ako ich poznas dnes neexistovali; avsak neaky inteligent si uvedomil ze pokial bude tahat vozy po kolajniciach tak bude mat nizsi valivy odpor a s tym istym mnozstvom koni v zaprahu dokaze prepravit viacej materialu na voze (ono uz aj predtym sa tohto vyuzivalo v baniach, ale na povrchu sa k takemuto dostali o dost neskor - myslim ze to bolo niekedy v rokoch 17xx) a na zaklade tohto sa pristupilo k vybudovaniu "trate" po ktorej premavali konske povozy s materialom (kolajnice boli vlastne zliabky v tvare U v ktorych sli kolesa voza), no a kedze bolo vhodne aby po tejto trati mohli chodit existujuce vozy a nebolo potrebne vyroby neakych specialnych a vozy v tom case v anglicku mali "rozchod" 1435 mm....
HB real
To mi chces nahovorit,ze 1000mm je ako 1435mm asi tazko.Keby to bolo jedno tak su dnes na celom svete zeleznicne trate s rozchodom 1000mm.Ale asi chceli mat stabilitu voznou lepsiu a tym sa da aj zvysit rychlost.Ci nie?Ani 1000 mm rozchod ti nebrani jazdit po trati viac nez 100 kmh.Toto uz je vela aj na mna.Mozno tak na skusobnej trati ktora je po celej dlzke 100% rovna bez jedinej zatacky a klesania.Tam by si mohol roztiahnut voz na 100km/hod.Mne ale nejde az tak velmi o rychlost ideal by mi stacilo aby vlak(elektricka) isiel(a) 70-80km/hod.a aby mal(a) stabilitu.a nie ze natrafi na sneh a uz je vykolajeny(a).