Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #242122:
U mňa je to presne naopak. Moje okolie sa mi smeje, že ja, čo som desiatky rokov (minimálne 2 😁 ) silno obhajoval MHD, som sa zmenil na čistého "autistu". Áno, do auta ma vyhnali opatrenia (niektoré pochopiteľné, niektoré nezmyselné) a vrátiť sa späť nemienim. Bývam v Petržalke, dcéru vozím do škôlky v Petržalke, pracujem v Petžalke. Keď som chodil túto trasu s MHD, tak mi to trvalo 35+ minút. A to som musel mať šťastie, že tá 99, ktorá ma tam viezla, nešla o minútu-dve skôr (áno, dobiehal som na poslednú chvíľu, ale ja bývam hneď pri zástavke). Autom to mám za 15.
Plánujem zmeniť prácu a nového zamestnávateľa som sa opýtal, ako je to s parkovaním (okolie Nív). 30€ na mesiac pre zamestnancov, nekúp to. Z mojej lokality by som tam cestoval MHD dosť dlho, autom to mám o trochu dlhšie, než teraz. Nemám dôvod sa potiť v respirátore v MHD, keď sa môžem pohodlne odviezť. A ten ušetrený čas môžem venovať čítaniu knihy 🙂
Reakcia na: 810zssk #242108:
U mňa rozhoduje aj to, že auto mám v garáži, takže strácam čas cestou tam (7 min., na zastávku autobusu 7 min.) i manipuláciou s bránou (otvoriť, vysunúť auto, vystúpiť z auta, za sebou zatvoriť). Takže kým autom "vyleziem" z garáže, tú 98-ku, ktorú by som stíhal, dobehnem až niekde pri Ekonomickej univerzite. A ako legálne a zadarmo v Petržalke zaparkujem? Keď porovnám cenu električenky na 1 prac. deň s platbou za parkovanie... Mám pokračovať? Alebo stojím autom zaparkujem legálne, to je však oveľa ďalej ako zastávka autobusu. V a-98 sa naopak pohodlne usadím a dosť toho stihnem prečítať, je to vlastne môj jediný čas, kedy mám čas na čítanie. V mojom prípade by som bol blázon, ak by som jazdil do práce denne autom. Ale je to samozrejme len môj príklad, u každého rozhoduje čosi iné. Každopádne to nie je len o porovnaní času.
Reakcia na: Ike #242105:
(1)92 v atraktívnom intervale by som nevidel ani tak veľmi ako konkurenciu k 83 na trase Petržalka - Patrónka (aj keď pre cesty smer Lamač/ZB/DNV/Záhorie by to mohla byť fajn alternatíva, teda efektívne zahustenie taktu), ale skôr ako rýchlejšie spojenie (niektorých častí) Petržalky s Mlynskou dolinou...
Reakcia na: si #242118:
Práve spojenie Rače a Dúbravky by zrýchlila trať po Pražskej, súčasná obchádzka cez KV je na to úplne nepoužiteľná a väčšina ľudí aj tak prestupuje z 3 na 21 a 83/84.
Z môjho pohľadu, ak chceme mať použiteľnú MHD a dostať do nej viac ľudí, sa treba do budúcna zamerať hlavne na rozvoj električkovej dopravy tak, ako bolo spomenuté nižšie. Tým by sme vedeli nahradiť viaceré autobusové linky čiastočne alebo úplne električkou. No a nadbytočné autobusy použiť na posilnenie zvyšných liniek alebo zavedenie tých expresov. Tu by bolo treba zistiť prepravné prúdy a podľa toho voliť trasy, lebo mňa napadajú viaceré, no možno by väčšina z nich nemala zmysel, napr:
Dlhé Diely - Lanfranconi - Petržalka
Dolné hony - Lužný most - Petržalka
Zlaté piesky - Galvániho - Avion - obchvat - Petržalka
Reakcia na: Urbanway 2423 #242116:
elektricka ma prijatelny jazdny cas ak ides z radialy do centra a naopak, ale napriklad z Race do Dubravky (a naopak) je to auto uz rapidne rychlejsie aj ak by premavala povodna 5ka a nemusel si prestupovat....
s tym ze mnoho trati chyba suhlasim, sucasna neuplna hviezda bez akychkolvek tangencialnych prepojeni radial je velmi nedostatocna...
Reakcia na: 810zssk #242109:
Neviem, či by niekto dal na nejaký 15-minútový interval peniaze (nehovoriac o nákupe špeciálnych autobusov, ako píše 3pa3ck3) a obávam sa, aby to neskočilo okresávaním ostatných liniek, čo by nebolo dobré. V súčasnosti si neviem veľmi predstaviť, že by niekto presadil, aby mali tie expresy normálny interval (a aby sa pre ne kúpili špeciálne autobusy), ale do budúcna by sa tým malo mesto zaoberať.
Reakcia na: si #242107:
Aj v súčasnosti mi príde električka ako celkom rýchly druh dopravy, jej hlavným problémom je to, že v podstate neobsluhuje južnú a juhovýchodnú časť mesta a poskytuje len spojenie s centrom. Vrakuni a PB by sa určite zišli 2 trate, Petržalke tiež aspoň 2 trate. Ďalej chýbajú trate na Tomášikovej, Pražskej a Košickej. Ak by sa tieto trate postavili, tak by električkovú dopravu využívalo viac ľudí, aj keby zrovna nemala mimoúrovňové kríženia (nemyslím, že by zdieľala pruh s autami). Problémom podľa mňa nie je rýchlosť električiek, ale hlavne nedostatok tratí.
Geniálna retro reportáž o revízoroch a pokutách. 😃
https://www.youtube.com/watch?v=KnEmebrtcNM
Reakcia na: 810zssk #242113:
Len teda chcelo by to, aby DPB nakúpil pre tieto expresné linky autobusy vhodné na jazdu po diaľnici, prípadne nech mesto na ne vysúťaží iného dopravcu
Reakcia na: Arrivaderci #242111:
Myslíš po Lužnom moste? Áno, tam podľa mňa linka chýba tiež. Tá zachadzka medzi Petržalkou a PB/Rovinkou je po otvorení D4 úplne absurdná.
Reakcia na: Ike #242110:
Áno a preto som nižšie písal že to treba robiť len tam kde existuje dopyt a uviedol som aj dve trasy kde podľa mňa je silný potenciál.
Reakcia na: Ike #242110:
Urcite by sa neuzivila trebars spickova linka z Podunajskych Biskupic (napriklad od ZST) cez slabo pokryty juh PB a okolo Slnecnic po Janikov Dvor? Spojil by si napriklad juh Petrzalky s juznou trasou do Komarna bez nutnosti ist cez Nove Mesto. Rovnako aj ludia z juhu by mohli prestupit na ten spoj ak ich ciel cesty je na juhu Petrzalky.
Reakcia na: 810zssk #242108:
To zrušenie 83 v dnešnej trase som samozrejme nemyslel na Teba, ale na nadšencov.

Inak rozumiem, kam mieriš, ale podľa mňa sú lokality, resp. relácie, kde bude VOD vždy "socka". Existujú ľudia, ktorí napríklad dochádzajú z Biskupíc do Rusoviec, hoci sú ich jednotky. MHD to je niekoľkonásobne (dovolím si tvrdiť, že možno aj 10x) ďalej (či už z hľadiska vzdialenosti, alebo cestovného času vrátane prestupov a spoľahlivosti) ako autom. Sám uznáš, že obslúženie tejto relácie použiteľnou MHD s použiteľným intervalom by znamenalo vozenie vzduchu. To som ale vybral extrém a nechcem tým povedať, že na Slovensku nemáme rezervy, kde bojovať o cestujúceho zmysel má.
Reakcia na: Urbanway 2423 #242106:
Interval by samozrejme musel byť atraktívny, najmä keď zohľadníme že z týchto liniek by takmer vždy ešte bolo treba na niečo prestupovať.
Reakcia na: Ike #242105:
Konkurencieschopnosť nie je binárna, je to škála. Aj keď je MHD pomalšia ako auto, je veľký rozdiel o koľko je pomalšia. Najmä ak ide o existujúcich užívateľov ktorých nechceme stratiť, je znesiteľná nejaká miera ktorú ešte akceptujú, lebo to zas nie je až taký big deal ale ak MHD znamená 50 minút a auto 15, už je to problém a každý normálny človek prejde do auta pri prvej možnej príležitosti. Ak to zmeníme na napr. 30 vs 15, časť už si povie že benefity MHD prevažujú. Bol by som dosť nerád keby sme rezignovali na kvalitu MHD a len riešili ako odviezť tých čo musia.

"Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút." - Preto píšem že má ísť o nové linky, nie presmerovanie existujúcich. Mne je samozrejme jasné že 83 musí jazdiť tak ako jazdí a rozhodne ju nechcem rušiť.

S posledným odstavcom súhlasím, preto navrhujem rýchle linky tam kde koľajová doprava neexistuje.
Reakcia na: Urbanway 2423 #242106:
ja osobne by som celkom rad videl ako rychly typ dopravy v meste elektricku s vyriedenou hustotou zastavok a podla moznosti mimourovnovym krizovanim vsetkeho co sa da....
akurat problem je ze aj do petrzalky sa ide realizovat pomalodraha s urovnovymi krizovatkami.....
Reakcia na: 810zssk #242102:
V akom intervale by mali podľa teba tie expresy premávať, pretože hlavne mimo špičky by to asi dopadlo tak, že by jazdili pri najlepšom každých 30 minút, v špičke by ešte mohli mať slušný interval.
Čo sa týka trás, tak nedával by zmysel aj nejaký expres z južnej Petržalky do Vrakune a PB?
Reakcia na: 810zssk #242102:
MHD, alebo lepšie povedané VOD, nemá, čo sa priemernej a momentálnej rýchlosti v ideálnych podmienkach, šancu byť konkurencieschopnou autám. Tento boj je vopred prehratý. Dobre, vo svete máme napr. rýchle vlaky a teoreticky aj u nás, čo sa týka spojenia HLST BA - Stanica Žilina je istá šanca, že keď by bola hustá premávka na výjazde z BA, nejaká ta nehoda na D1 a práve by bol ten jeden deň v mesiaci, keď by IC vlak išiel s meškaním do 10 minút, že by bola VOD rýchlejšia, ale paušálne sa tomu ani nepribližuje, na Slovensku vôbec. Ako správne hovoril Viko v #242101, na linke 83 sa zameriaš na rýchlosť medzi konečnými a stratíš 4/5 cestujúcich za cenu 4 minút.

V MHD platí nie value for money alebo time for ridership. Existuje taká krivka, ktorá zobrazuje na osi y počet cestujúcich a na osi x cestovný čas (alebo počet zastávok, alebo dĺžku trasy). A existuje bod, do ktorého táto krivka rastie (existujúci cestujúci sú ochotní znášať spomalenie a noví využívajú dostupnosť linky) a za ktorým krivka klesá (je to moc vymeták). Ultimátnou úlohou a treba povedať, že ťažkou, je nájsť tento bod. "Nadšenci" (keby to boli aspoň deti do 15 rokov) tento bod našli - úplný začiatok. Easy peasy.

Podľa mňa front, na ktorom môže MHD/VOD vyhrávať je (ale uvedomujem si, ako bizarne to v kontexte posledných 3 mesiacov znie):
-------- Spoľahlivosť--------
V ideálnom svete sú podmienky pre VOD také, že keď má cesta busom trvať 25 minút, tak trvá 25 minút, či padajú traktory alebo nie. Auto je ten nespoľahlivý prostriedok, pri ktorom nevieš, koľko budeš cestovať. Viem, že viacerí čitatelia si pri tejto vete predstavia Jožka Mrkvičku, ako vytešený ide s notebookom na stanicu v Pezinku, kde prechádza okolo davu ľudí, čakajúceho na Arrivácke maršrutky, ktoré meškajú hodinu, a to ešte nevedia, že im neprídu, pretože minuli zachádzku na stanicu, a sám zisťuje, že jeho osobák má 40 minútové meškanie kvôli NExu (ok, preháňam), takže uteká naspäť pre auto a stále je v práci o polhodinu rýchlejšie.

Ďalší aspekt je parkovanie, kde sa podarilo Cyklokoalícii vybojovať aspoň zákaz parkovania na chodníku, hoci parkovacia politika v BA je a bude ťažké fiasko. Ono parkovanie má byť tak neatraktívne, aby sa mi oplatilo ísť MHD pretože a) bude dlho hľadať miesto na parkovanie, b) bude to tak drahé, že sa mi to neoplatí. Realita je taká, že napr. pri Yeme na Búdkovej je zákaz (a nie len tam), ktorý sa tak nedodržiava, že minule tam parkovali aj poldovia.

Kedysi sa vravelo o tom, že si človek môže prečítať maily alebo knihu, ale dnes sa dá už na aute tak pohodlne ovládať infotainment, že nie je problém si knihu alebo podcast vypočuť, prípadne aj e-maily prečítať. A to nehovorím o tom, že auto Ti dnes vie dať aj masáž.

Ak sa bavíme o vzťahu konečná-konečná, tu je kľúčové zrýchlovanie formou preferencie, ktorá v tomto vzťahu musí byť vidieť. Pretože ušetriť čas pomocou preferencie, ktorý sa stratí tým, že na ďalšiu križovatku príde bus v nevhodnej fáze signálneho plánu a to šetrenie času nie je viditeľné, je tiež zbytočné.

Expresy majú zmysel tam, kde nie je segregovaná doprava. Podľa mňa fajn expres je 21 a napr. bola by aj 37 idúca pod diaľnici. 59 považujem za antiexpres. Síce zastávky vynecháva, ale trčí v zápche. A električka, ktorá by mala ťažiť z rýchlosti, stojí pri každej vŕbe.

Reakcia na: irizar #242091:
Ale veď podobnými nezmyslami obhajovali pred rokom núdzový stav. Že ho potrebujú aj na to, aby mohli nanútiť do práce zdravotníkov. Keď som sa opýtal, ako donútia vyčerpaného a demotivovaného človeka pracovať a odvádzať dobrú robotu v tak kritickom zamestnaní, tak mi nikto nevedel odpovedať (lebo väčšina zástancov to domyslela iba po "nanútime ich").

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.