Keďže študenti nie sú obvykle tí, ktorí sa pohybujú iba zo školy na internát a internáty navyše pre väčšinu študentov nie sú na tom istom mieste ako prednáškové miestnosti, tak študenti cestujú už teraz. Buď si kupujú električenky, alebo kombinujú jednorazové lístky s cestou na čierno.
Podľa mňa bude teda prípadné zníženie cien električeniek pre študentov znamenať iba malý nárast počtu cestujúcich v MHD, a to navyše najmä v čase prepravného sedla a večerov / víkendov, kedy je kapacita prevažne dostatočná.
V iných mestách, kde predplatný lístok neexistuje a platí sa za každú cestu, to môže byť inak, ale v Bratislave by som v prípade cestovania študentov zadarmo očakával dopad najmä na rozpočet, ale nie na naplnenosť spojov.
Inak sa teda jednoznačne prikláňam k tomu, že cestovanie nemá byť úplne zadarmo, ale iba s určitou zľavou. Len tak totiž budeme motivovať ľudí používať alternatívne formy dopravy alebo necestovať vôbec. Výnimiek nech je čo najmenej.
A úplne súhlasím s Valcom, že by sa mala vyčísliť skutočná výška zľavy (dodatočnej dotácie) - zaplatiť sa musí skutočná suma, nie to, čo niekto vypočíta s cieľom aby to vyzeralo pomerne málo (takých povedzme 13 miliónov;))
Podľa mňa bude teda prípadné zníženie cien električeniek pre študentov znamenať iba malý nárast počtu cestujúcich v MHD, a to navyše najmä v čase prepravného sedla a večerov / víkendov, kedy je kapacita prevažne dostatočná.
V iných mestách, kde predplatný lístok neexistuje a platí sa za každú cestu, to môže byť inak, ale v Bratislave by som v prípade cestovania študentov zadarmo očakával dopad najmä na rozpočet, ale nie na naplnenosť spojov.
Inak sa teda jednoznačne prikláňam k tomu, že cestovanie nemá byť úplne zadarmo, ale iba s určitou zľavou. Len tak totiž budeme motivovať ľudí používať alternatívne formy dopravy alebo necestovať vôbec. Výnimiek nech je čo najmenej.
A úplne súhlasím s Valcom, že by sa mala vyčísliť skutočná výška zľavy (dodatočnej dotácie) - zaplatiť sa musí skutočná suma, nie to, čo niekto vypočíta s cieľom aby to vyzeralo pomerne málo (takých povedzme 13 miliónov;))
Vladimír
Mňa skôr dlhodobo mrzí trend, že verejná doprava u nás nezvláda reagovať na zvyšujúce sa nároky cestujúcich, a tak z nej postupne miznú ľudia v produktívnom veku a ostávajú jej študenti a dôchodcovia. A ak ešte títo majú cestovať zadarmo, kto bude tvoriť tržby? Alebo to potom spravíme klasicky po slovensky: Nie sú peniaze, obmedzíme výkony. Každý, kto bude mať alternatívu, zuteká, a vo verejnej doprave ostane kto? No už naozaj len tí študenti a dôchodcovia.
Model, kde tých, čo so mnou musia jazdiť, vozím zadarmo a tých, čo môžu kedykoľvek odísť, skásnem, je cestou do pekla.
A posledná vec, ktorá ma v tomto fascinuje, že pred ohlásením vlakov zadarmo (tuším) v júni 2014 som NIKDY predtým neregistroval žiadny politický dopyt po takomto opatrení. Niečo také vo volebnom programe nemali snáď aj komunisti. Absolútne bezostyšné vylievanie verejných peňazí do kanála!
Na záver, aby ma niekto nepochopil nesprávne: Nespochybňujem, že deti, študenti a dôchodcovia by mali mať nejaké zľavy, aby bolo cestovné pre nich únosné. Samozrejme, že si veľmi prajem, aby šlo do verejnej dopravy viac financií. Ale vždy som veril, že pôjdu do jej skvalitňovania a rozširovania ponuky a nie na toto...