V roku 2011 stál hodinový lístok 70 centov. Teraz 1,20€. Podľa mesta a DPB vzrástli za posledné štyri roky ceny o 70%, podľa oficiálnych štatistík o 5%.
Dnes som pozeral, ako informujú o IDS jednotliví dopravcovia a musím povedať, že je to (na veľké prekvapenie) veľká katastrofa. DPB taká slabšia demoverzia, pri Slovak Lines neviem, či sa informácie týkajú súčasnej etapy, alebo od 1.11. a na stránke ZSSK je ako top story spor s RegioJetom. ?
V hospodárstve nastáva jav, ktorému sa hovorí inflácia. Veľmi zjednodušene je to postupné a prirodzené zvyšovanie objemu peňazí v obehu. To spôsobuje, že klesá hodnota peňazí a jednotka meny dnes má menšiu hodnotu ako jednotka meny včera. To prirodzene vedie k zvyšovaniu platov aj cien väčšiny tovarov.
Zvyšovanie cien znamená zvyšovanie nákladov, o. i. aj na dopravu a jej prevádzku (cena opravy, cena pohonných hmôt, náklady na bežnú údržbu). Tržby z cestovného v MHD pokrývajú iba časť nákladov, zvyšok vykrýva mesto, ktoré si objednáva dopravu vo verejnom záujme. Rozdielne pomery tržieb a nákladov sa líšia nie iba v linkách (t.j. L21 vs. L54), ale aj v jednotlivých spojoch (L21 v čase o 8:00 a L21 v čase o 22:00).
V bratislavskej MHD pokrývali v roku 2012 tržby z cestovných lístkov cca 33 % nákladov (MHD teda bola stratová). Zvyšok sa vykryl inými výnosmi a samozrejme dotáciou mesta (v ktorého záujme je prevádzkovať verejnú dopravu).
Miera inflácie za posledné roky sa prejavuje zvýšenými nákladmi na údržbu, pričom cena jednorázových cestovných lístkov zostávala na rovnakej úrovni, teda mesto musí kryť väčšiu stratu. Tú vykrýva zo svojich zdrojov - napr. z daní.
Z hľadiska marketingu je pri výbere, či zvýšiť ceny cestovného vo forme jednorázových cestovných lístkov alebo predplatných jasná priorita. "Vernostná zľava" v podobe predplatných lístkov by sa mala vždy zvyšovať ako posledná. Naopak, zvýšenie jednorázových lístkov až tak nebolí a navyše môže dotlačiť zákazníkov kúpiť si predplatný lístok.
Ostatne, ak by sa ceny cestovného nezvyšovali, neznamenalo by to, že by sa nezvyšovali náklady na prevádzku MHD. Mesto by muselo stratu vykrývať väčším objemom financií. Zvýšenie cestovných lístkov spôsobí, že zvýšené náklady sa prenesú priamo na cestujúcich, teda nie na tých, ktorý MHD (práve) nevyužívajú. Zjednodušene: pokojne mohli ostať ceny cestovných lístkov na úrovni 5 SKK (0,16 €) za základný lístok, no ver tomu, že za MHD by ste nepriamo platili aj vtedy, ak by si ju nevyužívali. Cena lístkov je určitý kompromis a kvôli inflácii musí pomaly a pozvoľne rásť.
V súčasnom zvyšovaní má zvýšenie ceny navyše protihodnotu (ktorá je podľa môjho názoru cennejšia ako samotné zvýšenie): môžete využívať viacero druhov dopravy. Ako bolo spomenuté vyššie, ako každá zmena, aj táto sa dotkne ľudí rôznym spôsobom, no počet ľudí, ktorí si prilepšia je určite vyšší ako ten, ktorým sa cestovanie zhorší.
Drvivá väčšina ciest BA MHD sa zmestí do 30 minút a teda žiadne zvyšovanie sa nekoná. Ak cestujete viac ako 30 minút, zdražie cestovné o 30 centov (ak použijete nový typ lístku karnet, tak len o 20 centov a ak tento lístok použijete aj na trase do 30 minút, cestovanie vám dokonca zlacnie o 7 centov). Ak používate električenku, cena pri ročnej narastá o niekoľko centov, myslím, že to nie je ani 1€, takže v podstate sa tiež nič nemení.
L 801 môže mať vlastnú účtovnú položku, ale nič nebráni tomu, aby si tam schoval všeličo resp. nedal všetko.
Tak isto môžeš účtovne oddeliť dopravný úsek Rajka-ŽST Rusovce a zachovať sa účtovne rovnako ako keď oddelíš L801.
Som obyvateľka Bratislavy, nepoužívam integrovanú dopravu. Menia sa aj pre mňa ceny lístkov? Ak áno, prečo? Čo mám spoločné s integrovanou dopravou? Bude v autobusoch čistejšie? Menej smradu? Budú v lete klimatizované?
Prosím vás o radu, musia si dôchodocvia (nad 70 r.), ak chcú cestovať v rámci Bratislavy zadarmo, zakúpiž čipový kartu DPB? Mama čítala článok o BID a má paniku z toho, že už nebude cestovať zadarmo, že na lístok pre dôchodov je len polovičná zľava. Ako to je, musí mať čip. kartu OPB?
Teraz to dokazes tak, ze L801 moze mat vlastnu uctovnu polozku, kedze to je zvlast linka (tak ako L901) a dotovany usek robi L90. A teraz sa Rajcania mozu ukazat, ci dokazu taku linku uzivit (dokonca aj s atraktivnym intervalom pre mimo slovensku dedinu (ktorej by mohli mnohe ine Bratislavske satelity zavidiet)
Keby si to chcel účtovne oklamať, spravíš to aj teraz a preleješ dotáciu do 801. A teraz ako dokážeš, že nie je 801 dotovaná?
Súprava nedotovaného IC tiež pokračuju v Košiciach ako dotovaný vlak do Gumenného.
Napriklad financovanie? Ako dokazes, ze z dotovanych penazi na usek SND - Rusovce neplatis stratovu cast nedotovanej trasy Rusovce - Rajka? Pretoze DPB (pokial viem) nesmie dotovat (resp. len na podnikatelske riziko - nieco ako IC vlaky ZSSK) linky mimo BA (to, ze ci sa to aj dodrziava je vec druha).
Aký rozdiel v tom je, keď ideš autobusom DPB z Rajky do Rusoviec a prestúpiš si v Rusovciach do ďalšieho autobusu DPB a pokračuješ do mesta, zatiaľ dokonca s tým istým lístkom a keď by si išiel celú cestu v tom istom buse a aby si naplnil byrokratické obmedzenia a licencie, zmenil by si formálne číslo z 801 na 90?
Je niečo, čo ti bráni ísť s tým istým autobusom ďalej? Licencia nijako neprikazuje, že daný autobus nesmie pokračovať ďalej na inej linke.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike