Problémom pri vyhýbkách je to, že sa udržiavajú len rozraďovacie, pretože sú proti hrotu, a tie zbiehacie „si dotlačíte pri jazde“ a keď je už veľmi zle, tak sa vymieňa kus za kus (Kamenné námestie, Krížna, ...), lebo oprava síce bola naplánovaná, ale „nepodpísali ju“.
Napríklad na 1. mája (manifestácia) sa otáčali e-2 na hornom triangli Vazovova v smere z Hl.st. Bolo to v dobe, keď išli v trase Hl.st. - Štefánikova (pardon, vtedy Obrancov Mieru) - nám. SNP - Špitálska a ďalej cez Americké nám. na hornú Vazovovu. Na 1. mája v niekoľkých rokoch po sebe bola totiž komunistická tribúna na Trnavskom mýte (vtedy nám. F. Zupku). Raz bol dokonca prejazdný smer Ružinov - Vajnorská, ale to bolo len v r.1974. Odtiaľ pochádzajú aj fotky 6MT z Ružinova od Honzu Horníka (1.5.1974).
To je, čo si spomínam konkrétne. Ale manipulačne som to videl aj inokedy, ale, pravda, strašne, strašne dávno... Boli sprievodcovia, tí zaistili bezpečné cúvanie. Dnes s obojsmernými vozmi - "malina". A ak sú problémom výhybky, je to len a len šlendrián DP, že nestavia triangle (a neudržiava jazyky výhybiek) s možnosťou jazdiť proti hrotu cez všetky výhybky.
Jesenského by však lepšie vyriešila tá ľavá spojka, o ktorej som hovoril.
No a po jednej koľaji hore dolu pre oba smery sa napr. jazdilo pri výstavbe trate na Zátišie a smerom do Jurajovho Dvora. Vtedy jazdila e-X v starých obojsmerných vozoch z Novej doby na Zátišie po jednej koľaji.
DPMB mal asi tri vikendy dozadu celkom veselo riesenu vyluku.
Najprv schema trati: http://static.bmhd.cz/data/bmhd-souc/kolejova-sit/koleje_1505.pdf
L2 isla z Hlavniho nadrazi cez zast. Kridlovicka az za vyhybku pred zastavkou Krematorium. Tam prepla smer (v zadnej kabine KT bol druhy vodic, ktory tam nastupit uz na Vsetinskej), po protismernej kolaji presla na Celni. Tam vodic zo zadnej kabiny vystupil a vodic z prednej pokracoval dalej smer Modrice. A z nikoho neubudlo, vyhybky riesili na prislusnych miestach dispeceri. Jedina obet bolo par zmatenych cestujucich ked sa to zrazu pohlo opacnym smerom ?
Neviem si predstavit podobne riesenie v DPB, lebo vsak tosaneda.
Ak to tak skutocne je, tak je na mieste otazka ci sa to tyka aj novovybudovanych/rekonstruovanych trianglov (napr. Jesenskeho-Sturova) a ak ano, preco.
Inak co sa Petrzalky tyka, zaujimalo by ma kedy mesto hodla doriesit premavku autobusov po moste, ktorej sa zatial bohvie preco boja, hoci povodne bolo avizovane ze pri NAD bude mozna.
Kedy v minulosti boli výluky že sa električka obracala cúvaním na triangli? V 80tych rokoch alebo skôr? Vodiči električiek niekde v tomto fóre (alebo v inom, ale na imhd) písali, že kvôli konštrukcií zjazdových výhybiek sa v Ba cúvaním na triangloch moc otáčať nedá.
Iste, včera to tak na e-X9 nevadilo. Ale vlani (a tuším i predvlani) sa behalo po južnej polovici Ružinovskej, takže X pri Saleziánoch bola pre električky prejazdná, rovnako ako X s Tomášikovou, lebo sa behalo až okolo Ružinovskej konečnej. e-X9 vtedy jazdila v trase Saleziáni - Astronomická a tam už by jazda s cestujúcimi v oboch smeroch bola dôležitá. Ide len o zmenu myslenia - o viac pružnosti. Úplne sa zabudlo, že sa dá obracať na trojuholníkoch i na to, že po jednej koľaji sa dá jazdiť s cestujúcimi v oboch smeroch. V minulosit take výluky boli.
Vo výprave sa to už čiastočne objavilo, myslím pokazenú 204-ku piatu (6868/5, 6110/5a, 6848/5b), ale na tú smolu sa pokazili dve po sebe idúce. Aj tá s odchodom z NemKra do centra o 13:34 (tá uviazla dole pod Kramármi hneď po prejazde križovatkou Patrónka), tá ďalšia o 13:49 od NemKra išla načas, ale na tú smolu došla akurát ku X s Miletičovou, kde jej spadli palice a odlomila si hlavu zberača. O náhrade tej druhej zatiaľ nie je vo výprave zmienka, každopádne bol okolo 14. hod. 3/4-hodinový výpadok na t-204 v smere do Trnávky. Nuž čo, stáva sa...
Nerozumiem neschopnosti organizátorov - a teda aj DP - pri výlukových linkách e-X1 a e-X9. Prečo nemôže e-X1 jazdiť po správnej koľaji a na Jesenského sa otočiť zacúvaním zo Štúrovej do Jesenského a potom sa vrátiť pravým odbočením späť na Štúrovu a do Petržalky po správnej koľaji? Tie isté dve súpravy by tak dali polovičný interval. A to státie na konečných bolo naozaj zbytočne dlhé.
A pri existencii obojsmerných električiek by sa hodila ľavá spojka na Jesenského v takej polohe, aby sa celá súprava (dlhý voz) schovala do Jesenského za križovatku so Štúrovou, aby netrčala do križovatky, keď by šofér prehadzoval výhybku do protismeru. Keďže tu pravidelne nič nejazdí, nebol by vôbec problém prejsť do protismeru a prípadne až do občasnej zastávky SND v smere do centra. Tu by sa mohli vracať na správnu koľaj aj prípadné jednosmerné vozy, ktoré by sa pri upchatej Jesenského museli vypraviť do Petržalky (aby nebránili ceste do Petržalky e-1,3). Dnes by sa takýto voz mohol dostať na správnu koľaj až vo vozovni, keďže neexistuje už ani spojka na Hlavnej stanici.
Paralelná jazda na e-X9 bola tiež zbytočná. Vozy mohli jazdiť proti sebe, každý po svojej koľaji a vždy aj s cestujúcimi. Stačil by len pokyn pre vodičov, že pri jazde po nesprávnej koľaji nesmú vojsť do zastávky, v ktorej už zastavil voz idúci v protismere (kvôli bezpečnosti cestujúcich, takto to funguje na železnici už bezmála 200 rokov). Dvere by aj pri jazde v protismere otvárali na pravej strane v smere jazdy, takže cestujúci stojaci na vzdialenejšom nástupišti by prešli po voľnej koľaji k otvoreným dverám. Pri dodržaní vyššie uvedeného pokynu by to bolo bezpečné .
Solider