Dobre, pouzil som prehnanu formulaciu. Proste pointa je, ze to funguje naopak ako u nas. Tu sa caka ze chodec si najde dieru na to aby presiel, vo vacsine sveta sa prechod chape ako miesto urcene na to aby tade chodci prechadzali a kadial vodic moze prejst, iba ked ma volno (a presvedci sa o tom).
Predpovede o upchavani mesta neberiem, staci sa ist pozriet do Viedne a zistis ze ziadna katastrofa nenastane.
Asi tak - aj kebyze mam v zakone absolutnu prednost trebars aj pred vlakom, fyziku neoklames a vzdy budes tahat za kratsi koniec ako chodec na prechode.
Ono v tom Rakúsku a západnej Európe sa omnoho lepšie starajú o vodorovné značenie. Prechod vidíš zďaleka . U nás až na výnimky sa tento rok vôbec neobnovilo.
Ja určite neskáčem pod auto lebo mám prednosť .
Tvrdenie, že chodec sa presvedčiť nemusí, je na môj vkus dosť odvážne. Síce silnejší účastník premávky musí dbať o tých zraniteľnejších, ale chodci tiež musia mať na pamäti fyzikálne zákonitosti. Keď som si predstavil cieľavedomé uplatňovanie takejto logiky v praxi, napadajú mi len zlé dôsledky, napr: 1/ omnoho zapchatejšie mesto, lebo pred každým prechodom sa brzdí, aby sa vodič presvedčil, či si chodec bezhlavo nevykračuje na prechod (lebo na mnoho miestach z diaľky chodcov nevidno cez stromy, ploty...) 2/ návrh nejakého dobráka, že keď toto funguje, môže sa zrušiť i PZZ lebo je to prejazd a teda rušňovodič sa má presvedčiť či môže prejsť, nie auto.
Tak ono v tom Rakusku (a vseobecne zapadnej Europe) ti chodci pod auto skacu este viac. Tam su zakony nastavene viac v prospech chodcov (a osobne verim ze to je spravne). Skratka raz je to prechod a VODIC sa ma presvedcit ci moze prejst, nie chodec.
Mas pravdu v tej prvej casti. Avsak ako vodic musim predvidat a to zahrna aj predpoklad ze chodec vstupi na cestu a potom ma prednost.
V zmysle zakona (ak si dobre pamatam) ma chodec zakazane vstupit na cestu ak nemoze bezpecne prejst. Moj vyklad ale nie je taky, ze nemoze vojst ak by kvoli nemu mali auta zastat. Obmedzit vodicov podla mna moze - nesmie ich vsak ohrozit.
No takto, mohlo ísť o nepríjemnú náhodu, napríklad prípad čo sa stal pred touto dámou pár rokov dozadu, spočíval v tom, že išlo o maďarské auto s maďarskou vodičkou (nemyslím DS či KN ale "originál") - v takej Budapešti je bežná prax, že jazdný pruh pokračuje po električkovej trati (niečo ako v BA pred Račkom na Radlinského smer do Rače), tak sa vodička mohla jednoducho pomýliť (tiež to bolo večer), a priznajme si, daný úsek je v tomto dosť mätúci.
Súhlasím s tebou, zvlášť v noci treba dávať pozor, keď je zlá viditeľnosť, avšak musíš aj ty uznať, že mnohí chodci sú ako také telce a svoju prednosť si berú kade-tade len tak ako sa im uráči. Mne sa raz na Šafku pred rokmi stalo, že som sa blížil ku priechodu, navyše v ten deň pršalo, spomaľujem, navyše zo Šafka vychádzal autobus 95ka, takže som ešte aj toho chcel z dobrej vôle pustiť, zrazu vidím ako si chlapík s mobilom smskujúc rozmyslel svoj smer chôdze na chodníku a vykračuje hrdo k priechodu, bez toho aby sa čo i len pozrel, či niečo ide. Oči mal nalepené na mobile, nie na ceste. Ihneď som dupol na brzdu, vďaka mokrej vozovke mi auto trošku zaflekovalo a dotyčný už na prechode sa až vtedy pozrel, samozrejme škaredo. Auto čo šlo za mnou do mňa skoro napálilo. Skrátka, ako sa spomínalo, nie sme Rakúsko, drvivá väčšina obyvateľstva keď sa ocitne na ceste je ako keby ich vypustili z divých vajec.
Si si tou prednostou isty? Lebo ja viem, ze iba ak uz je na ceste, tak ma prednost. Pokial stoji na chodniku, tak mu nikto zastavit nemusi. Dokonca pokial si pamatam, chodec nesmie vstupit na vozovku ak by obmedzil auta.
(Beriem co pise zakon, v reale pustam chodcov.)
Ďalšia bratislavská hus za volantom, čo si o sebe myslí, že je majsterka sveta a jej nepozornou, ľahostajnou jazdou odstaví na polhodinu verejnú dopravu. Potom vlky na zastávkach nadávajú, že MHD vypadáva, avšak bodaj by nie, keď takýmito polovodičmi IAD sa to v BA len tak hemží. Toľko drzosti, aroganice, nadradenosti čo vládne na bratislavských cestách si zaslúži absolutórium.
Pozri, chodec ma na prechode prednost. Tak sa k tomu treba stavat. Ak sa blizim k prechodu, tak v maximalnej moznej miere sledujem ci tam ziaden nie je a ak je, pustam. Obvinovat chodca za to ze si snazi prebit cestu cez prechod mi proste pride odveci. Pravidelne iritujem spoluvodicov ked o druhej rano preventivne brzdim pred prechodmi kde nevidim na chodnik, ale ludsky zivot si "na triko" vizat nechcem.
Ike