Trolejbus linky 64 smer Lovinského v križovatke na trnavskom mýte hádajte čo. Áno, ostal stáť uprostred križovatky pod krížením s električkami. Momentálne teda Vajnorská blokovaná obojsmerne.
Pokiaľ nefunguje dopyt na dverách, najistotnejšie máš žlté tlačidlo pod označovačom. Ak náhodou aj to nefunguje (síce povšimnú si to asi len tí znalejší a všímavejší), tak by mal človek prejsť k iným dverám.
Takýchto nehôd sa mesačne dejú desiatky. A vždy je za tým rovnaký dôvod – nevenovanie dostatočnej pozornosti pri vedení vozidla a ignorovanie dopravných predpisov ?
Priatelia, vzniklo tu viacero nepresných príspevkov, tak sa pokúsim popísať, ako očitý svedok, čo sa stalo.
Ad pharel: Zabúdaš, že na polceste medzi zastávkou Slovanet a Jégého je ešte jedno návestidlo - predzvesť. Tu sa objaví voľno tak, aby vodič plynulo prešiel cez X s Jégého a nemusel sa zo Slovanetu zbytočne rozbiehať. Toto som cítil ako cestujúci, električka sa zo Slovanetu pohla pomaly a od predzvesti začala zrýchľovať. Potvrdil mi to šofér, s ktorým som po nehode rozprával. "Veď som mal voľno na predzvesti", mi povedal. Toto je fakt.
Ďalší fakt je, že vodička išla z Jégého na zelenú a zablokovali ju autá, ktoré blokovali križovatku v smere Záhradnícka - centrum. Keď si myslela, že už prejde, zasa ju zablokoval ďalší nedisciplinovaný vodič, ktorý trčal v križovatke a miesto toho, aby stál (keďže jeho smer mal už červenú), pohol sa ďalej do križovatky. Vodička bola logicky v strese, bola rada, že nenabúrala do áut, ktoré jej protiprávne križovali cestu a že sa im stihla v tej skrumáži vyhnúť. No a vtedy (stres) stratila časovú orientáciu, neuvedomila si, že voľno pre jej smer uplynulo a že voľno majú električky. Vošla teda na koľajnice na červenú pre jej smer a voľno pre električky. Stane sa. V strese sa sústredila na nenabúranie do ostatných áut a neuvedomila si, že už voľno nemá.
A teraz počty: pri rýchlosti 45 km/h prejde električka za sekundu 12,5 metra, za 5 sekúnd je to 62,5 metra. A čo je 5 sekúnd? Okamžik. Čiže ona, keď vošla na koľajnice, ak sa neobzrela, električku nemusela vidieť, čoho dôkazom je, že náraz bol až do zadných dverí. Toto sú fakty.
No a ostatné už ako sediaci cestujúci na ľavej strane neviem posúdiť. To vie len vodič električky, nakoľko mohol predpokladať, že zo skrumáže na jeho pravej strane na poslednú chvíľu vybehne auto. A na ako "poslednú" chvíľu to bolo, či mal šancu skoršie brzdiť, či nie. Ale úmysel zo strany vodiča to určite nebol, keď sa rozbiehal, nič na priecestí nestálo. Ide len o to, či lepším vyhodnotením situácie mohol - ak by išiel pomalšie - včas zabrzdiť. A vodička nebola sebevrahyňa, ale v strese si neuvedomila, koľko času už uplynulo a že už nemá voľno. Takže žiaden zlý úmysel ani nepozornosť ani zámerné porušenie predpisov, ale nešťastná súhra okolností. Skrátka situácia, ktorá by sa mohla stať každému z nás. Potvrdzuje to len fakt, že dodržanie predpisu o nevchádzaní do X, ak nie je zaručený prejazd cez ňu, nie je samoúčelná buzerácia, ale bezpečnostná prevencia prúserov, ktoré síce väčšinou nenastanú, ale občas - ako v tomto prípade - áno...
Naozaj si to nepochopil, pretože ona nestála na trati, ale v križovatke, a pred prichádzajúcou električkou sa rozhodla jej vojsť do dráhy. A keďže to nebol veľký náraz, tak vodič nehodu predpokladal skôr a včasným brzdením zabránil väčším škodám. Keď sa oprie kuplovačka do dverí hoci aj v 15 km/h rýchlosti, tak to dokáže preraziť dvere a ohnúť nosný stĺpik.
TomJ