Priatelia, vzniklo tu viacero nepresných príspevkov, tak sa pokúsim popísať, ako očitý svedok, čo sa stalo.
Ad pharel: Zabúdaš, že na polceste medzi zastávkou Slovanet a Jégého je ešte jedno návestidlo - predzvesť. Tu sa objaví voľno tak, aby vodič plynulo prešiel cez X s Jégého a nemusel sa zo Slovanetu zbytočne rozbiehať. Toto som cítil ako cestujúci, električka sa zo Slovanetu pohla pomaly a od predzvesti začala zrýchľovať. Potvrdil mi to šofér, s ktorým som po nehode rozprával. "Veď som mal voľno na predzvesti", mi povedal. Toto je fakt.
Ďalší fakt je, že vodička išla z Jégého na zelenú a zablokovali ju autá, ktoré blokovali križovatku v smere Záhradnícka - centrum. Keď si myslela, že už prejde, zasa ju zablokoval ďalší nedisciplinovaný vodič, ktorý trčal v križovatke a miesto toho, aby stál (keďže jeho smer mal už červenú), pohol sa ďalej do križovatky. Vodička bola logicky v strese, bola rada, že nenabúrala do áut, ktoré jej protiprávne križovali cestu a že sa im stihla v tej skrumáži vyhnúť. No a vtedy (stres) stratila časovú orientáciu, neuvedomila si, že voľno pre jej smer uplynulo a že voľno majú električky. Vošla teda na koľajnice na červenú pre jej smer a voľno pre električky. Stane sa. V strese sa sústredila na nenabúranie do ostatných áut a neuvedomila si, že už voľno nemá.
A teraz počty: pri rýchlosti 45 km/h prejde električka za sekundu 12,5 metra, za 5 sekúnd je to 62,5 metra. A čo je 5 sekúnd? Okamžik. Čiže ona, keď vošla na koľajnice, ak sa neobzrela, električku nemusela vidieť, čoho dôkazom je, že náraz bol až do zadných dverí. Toto sú fakty.
No a ostatné už ako sediaci cestujúci na ľavej strane neviem posúdiť. To vie len vodič električky, nakoľko mohol predpokladať, že zo skrumáže na jeho pravej strane na poslednú chvíľu vybehne auto. A na ako "poslednú" chvíľu to bolo, či mal šancu skoršie brzdiť, či nie. Ale úmysel zo strany vodiča to určite nebol, keď sa rozbiehal, nič na priecestí nestálo. Ide len o to, či lepším vyhodnotením situácie mohol - ak by išiel pomalšie - včas zabrzdiť. A vodička nebola sebevrahyňa, ale v strese si neuvedomila, koľko času už uplynulo a že už nemá voľno. Takže žiaden zlý úmysel ani nepozornosť ani zámerné porušenie predpisov, ale nešťastná súhra okolností. Skrátka situácia, ktorá by sa mohla stať každému z nás. Potvrdzuje to len fakt, že dodržanie predpisu o nevchádzaní do X, ak nie je zaručený prejazd cez ňu, nie je samoúčelná buzerácia, ale bezpečnostná prevencia prúserov, ktoré síce väčšinou nenastanú, ale občas - ako v tomto prípade - áno...
Naozaj si to nepochopil, pretože ona nestála na trati, ale v križovatke, a pred prichádzajúcou električkou sa rozhodla jej vojsť do dráhy. A keďže to nebol veľký náraz, tak vodič nehodu predpokladal skôr a včasným brzdením zabránil väčším škodám. Keď sa oprie kuplovačka do dverí hoci aj v 15 km/h rýchlosti, tak to dokáže preraziť dvere a ohnúť nosný stĺpik.
Nemôže sa takéto konanie vodiča električky považovať za úmyselný trestný čin (poškodzovanie cudzej veci, zrejme aj pokus o ublíženie na zdraví)? Nechcem teraz vodiča priamo z ničoho obviniť, len sa pýtam na základe svojho osobného pocitu a viem, že na tomto fóre sú ľudia, ktorí sa k tomuto vedia vyjadriť.
Ja fakt nepochopim, ako sa sofer eliny stihol tak rychlo rozbehnut zo semaforu, aj ked videl auto v kolajisku a pritom je to kusocek...a inak na BA novinach pisu, ze soferka auta tam vbehla do cesty elektricky a ty pises ze uz tam stala :)) sranda ako sa informuje zle z periodik
Tak vsetkych netreba hadzat do jedneho vreca...xkrat som videl, ako isli vsetci v pohode 5-6-7 aut...zrazu tam niekde vpredu niekto zacal cosi riesit a pruh/smer zastal (aj) v krizovatke..potom este 2-3 auta presli a zvysok zostal stat uprostred...
Ja stale zurim a nikdy nepochopim vodicov, ktori vlezu do krizovatky aj ked vidia, ze za nou nemozu pokracovat dalej a je jasne, ze ostnu stat v strede, napr na Racianskom myte je to stale tak.
Stalo sa to krátko po 9. hod. 7135 idúca do centra (sedel som v nej) dostala na predzvesti voľno, rozbehla sa na plno s tým, že plynule prejde cez X s Jégého. Pani, čo z Jégého odbočovala doľava na Štrkovec, mala úplne upchatú križovatku, keďže IAD idúca zo Štrkovca do centra ako tradične zostala stáť v priestore križovatky. Išla na zelenú, ale uviazla. Keď si myslela, že už dokončí prejazd, opäť jej tam vbehlo auto, ktoré trčalo v X. Mala čo robiť, aby ustrážila prejazd cez X a do nikoho nenabúrala, no a keď konečne mohla dokončiť manéver, neuvedomila si, že medzitým má jej smer už červenú a električka voľno. Takže podľa predpisov je vina na jej strane (vjazd do upchatej križovatky), lenže to by mohli pokutovať všetkých, čo zablokovali križovatku. Ale svoju vinu má i vodič električky, veď mal dobrý rozhľad, videl, aká je situácia na X, ale on sa len rozbiehal a brzdiť začal len tesne pred zrážkou. Tej už samozrejme nedokázal zabrániť a vodička mala obrovské šťastie, že náraz bol do zadných dverí, kde mala autosedačku (prázdnu, našťastie!) a nie do predných. Takto to vyzeralo na šok (u oboch, ruky sa triasli aj šoférovi električky), ale bez zranenia.
Hlavne, že policajti "v záujme plynulosti a bezpečnosti" trvajú na zachovaní tohoto nešťastného ľavého odbočenia!
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Mhr1
Ad pharel: Zabúdaš, že na polceste medzi zastávkou Slovanet a Jégého je ešte jedno návestidlo - predzvesť. Tu sa objaví voľno tak, aby vodič plynulo prešiel cez X s Jégého a nemusel sa zo Slovanetu zbytočne rozbiehať. Toto som cítil ako cestujúci, električka sa zo Slovanetu pohla pomaly a od predzvesti začala zrýchľovať. Potvrdil mi to šofér, s ktorým som po nehode rozprával. "Veď som mal voľno na predzvesti", mi povedal. Toto je fakt.
Ďalší fakt je, že vodička išla z Jégého na zelenú a zablokovali ju autá, ktoré blokovali križovatku v smere Záhradnícka - centrum. Keď si myslela, že už prejde, zasa ju zablokoval ďalší nedisciplinovaný vodič, ktorý trčal v križovatke a miesto toho, aby stál (keďže jeho smer mal už červenú), pohol sa ďalej do križovatky. Vodička bola logicky v strese, bola rada, že nenabúrala do áut, ktoré jej protiprávne križovali cestu a že sa im stihla v tej skrumáži vyhnúť. No a vtedy (stres) stratila časovú orientáciu, neuvedomila si, že voľno pre jej smer uplynulo a že voľno majú električky. Vošla teda na koľajnice na červenú pre jej smer a voľno pre električky. Stane sa. V strese sa sústredila na nenabúranie do ostatných áut a neuvedomila si, že už voľno nemá.
A teraz počty: pri rýchlosti 45 km/h prejde električka za sekundu 12,5 metra, za 5 sekúnd je to 62,5 metra. A čo je 5 sekúnd? Okamžik. Čiže ona, keď vošla na koľajnice, ak sa neobzrela, električku nemusela vidieť, čoho dôkazom je, že náraz bol až do zadných dverí. Toto sú fakty.
No a ostatné už ako sediaci cestujúci na ľavej strane neviem posúdiť. To vie len vodič električky, nakoľko mohol predpokladať, že zo skrumáže na jeho pravej strane na poslednú chvíľu vybehne auto. A na ako "poslednú" chvíľu to bolo, či mal šancu skoršie brzdiť, či nie. Ale úmysel zo strany vodiča to určite nebol, keď sa rozbiehal, nič na priecestí nestálo. Ide len o to, či lepším vyhodnotením situácie mohol - ak by išiel pomalšie - včas zabrzdiť. A vodička nebola sebevrahyňa, ale v strese si neuvedomila, koľko času už uplynulo a že už nemá voľno. Takže žiaden zlý úmysel ani nepozornosť ani zámerné porušenie predpisov, ale nešťastná súhra okolností. Skrátka situácia, ktorá by sa mohla stať každému z nás. Potvrdzuje to len fakt, že dodržanie predpisu o nevchádzaní do X, ak nie je zaručený prejazd cez ňu, nie je samoúčelná buzerácia, ale bezpečnostná prevencia prúserov, ktoré síce väčšinou nenastanú, ale občas - ako v tomto prípade - áno...