Inak k Eripmavovmu oblubenemu prikladu - Sitine.. Ok, vezmime si ze 60% Bratislavcanov chodi MHD. Ale ten tunel vyuziju aj ludia z inych miest SR, ktory budu chodit prevazne autami, urcite tade budu chodit dialkove autobusy a mozno tade raz pojde aj bus MHD...
eripmav
1.) statom dotovanej IAD (sucasny stav):
ludia si nakupia auta, lebo je to lacnejsia ako MHD a lacnejsie je to preto, ze pouzitie cestnej komunikacie je ZADARMO a platia teda len cast nakladov (na palivo a vozidlo) a neplatia naklady na infrastrukturu, ktora ale moze tvorit aj raz tolko, nez vyssie spomenute naklad na palivo a vozidlo (10mld Sk na dialnice je realita, nie moj vymysel!) V tomto systeme sa vytvori pochopitelne silny dopyt po IAD, ktory skonci nekonecnymi zapchami ako na Patronke - tie sa riesia dalsim dotovanim zo statu - stavbou tunelov ako Sitina - cize dalsie dotovanie IAD, aby mohli nadalej a este viac zadarmo chodit. Takze este viac ludi ide do IAD a su dotovany este viac (lebo stavby su coraz drahsie - mimourovnove krizovatky, tunely, treba rozsirovat cesty na ukor okolitych objektov...)
2.) v trhomov prostredi to vyzera tak, ze vytvoria sa zapchy - mudry spravca komunikacie, spravajuci sa trhovo a mudry stat, ktory nezvyhodnuje jeden druh dopravy (IAD) na ukor ineho (MHD, zeleznica) neda len tak peniaze na nejaky tunel, a spravca komunikacie ju spoplatni na taku uroven, aby neboli zapchhy a zaroven bola vyuzita kapacita komunikacie - z vybratych penazi zacne stavat napriklad tunel Sitina. Alebo sa nejde sukromny investor, ktory uvidi - aha je tu nejaka Patrkonka, ktora je spoplatnena a ludia tam zufaju - ja postavim tunel, ktory bude spoplatneny menej a ludia budu jazdit nim, lebo v trhu sa pokojne moze stat, ze spoplatnenie Patrkonky by bola tak vysoke, ze postavit tunel by bolo dokonca ziskove, lebo zjavne dopyt velmi vysoko prevysuje ponuku...