Vážený pán námestník Kolada,
posielam Vám moje stanovisko k mailovej sťažnosti pána xxxx xxxx.
V čase rozhodovania o modernizácii električiek K2 bolo vzhľadom na pomerne priaznivý vek a technický stav určené začať s vozidlami poslednej série z roku 1983 ( #7085, 7086 a 7087). Predchádzajúca modernizácia v DPB prebehla v roku 1993-1995 na električkách T3 a bola použitá výzbroj TV8 z produkcie firmy ČKD Trakce. Táto výzbroj bola osvedčená, úsporná, na vozidlách K2 ju používali v tom čase aj iné dopravné podniky. Preto nebolo pochýb o výbere výzbroje pre modernizáciu prvého z radu vozidiel – 7085.
Výzbroj sme zakúpili, ale žiaľ, kým sme dospeli k montáži do opraveného vozidla, výrobca výzbroje sa dostal do konkurzu a neskôr zanikol, a s ním aj možnosť získať potrebnú výrobnú a montážnu dokumentáciu. Preto sme museli naše technologické a konštrukčné kapacity rozdeliť a okrem bežných plánovaných opráv zamerať aj na tému tvorby dokumentácie pre K2 s výzbrojou TV8. Čiastočne nám pomohli partnerské dopravné podniky, ale vzhľadom na miestne odlišnosti bolo treba poskytnuté schémy prepracovať. Prioritou prestalo byť jediné vozidlo svojho druhu bez nádeje na opakovanie výroby a práce na ňom pokračovali v miernejšom tempe.
V súčasnosti sú všetky problémy technického charakteru vyriešené, vozidlo je takmer dokončené a zostáva ho oživiť a vyskúšať. V roku 2003 sme oslovili s prosbou o pomoc spol. s r.o. ČKD Pragoimex, v ktorej ako sa ukázalo, pracujú bývalí zamestnanci ČKD Trakce, podieľajúci sa na vývoji a výrobe trakčnej výzbroje TV8 a ktorí sú schopní a ochotní tento typ výzbroje oživiť. Prvé pracovné rokovanie sa uskutočnilo 21.1.2004 s prísľubom oživiť vozidlo do konca februára tohto roku.
Nakoniec ostáva už len získať schválenie nového typu vozidla a povolenie na jeho prevádzkovanie, čo je síce posledná, ale určite veľmi dôležitá etapa celej modernizácie. S ňou sú spojené určité administratívne úkony, ktoré si vyžiadajú ešte niekoľko týždňov.
Uznávam svoj podiel viny na dlhej dobe modernizácie uvedenej električky, ale rozhodne odmietam tvrdenie, že by bol problém v „prinútení dielenských pracovníkov dokončiť túto električku“.
Ing. Vladimír Rafaj
riaditeľ divízie Elektrické dráhy
posielam Vám moje stanovisko k mailovej sťažnosti pána xxxx xxxx.
V čase rozhodovania o modernizácii električiek K2 bolo vzhľadom na pomerne priaznivý vek a technický stav určené začať s vozidlami poslednej série z roku 1983 ( #7085, 7086 a 7087). Predchádzajúca modernizácia v DPB prebehla v roku 1993-1995 na električkách T3 a bola použitá výzbroj TV8 z produkcie firmy ČKD Trakce. Táto výzbroj bola osvedčená, úsporná, na vozidlách K2 ju používali v tom čase aj iné dopravné podniky. Preto nebolo pochýb o výbere výzbroje pre modernizáciu prvého z radu vozidiel – 7085.
Výzbroj sme zakúpili, ale žiaľ, kým sme dospeli k montáži do opraveného vozidla, výrobca výzbroje sa dostal do konkurzu a neskôr zanikol, a s ním aj možnosť získať potrebnú výrobnú a montážnu dokumentáciu. Preto sme museli naše technologické a konštrukčné kapacity rozdeliť a okrem bežných plánovaných opráv zamerať aj na tému tvorby dokumentácie pre K2 s výzbrojou TV8. Čiastočne nám pomohli partnerské dopravné podniky, ale vzhľadom na miestne odlišnosti bolo treba poskytnuté schémy prepracovať. Prioritou prestalo byť jediné vozidlo svojho druhu bez nádeje na opakovanie výroby a práce na ňom pokračovali v miernejšom tempe.
V súčasnosti sú všetky problémy technického charakteru vyriešené, vozidlo je takmer dokončené a zostáva ho oživiť a vyskúšať. V roku 2003 sme oslovili s prosbou o pomoc spol. s r.o. ČKD Pragoimex, v ktorej ako sa ukázalo, pracujú bývalí zamestnanci ČKD Trakce, podieľajúci sa na vývoji a výrobe trakčnej výzbroje TV8 a ktorí sú schopní a ochotní tento typ výzbroje oživiť. Prvé pracovné rokovanie sa uskutočnilo 21.1.2004 s prísľubom oživiť vozidlo do konca februára tohto roku.
Nakoniec ostáva už len získať schválenie nového typu vozidla a povolenie na jeho prevádzkovanie, čo je síce posledná, ale určite veľmi dôležitá etapa celej modernizácie. S ňou sú spojené určité administratívne úkony, ktoré si vyžiadajú ešte niekoľko týždňov.
Uznávam svoj podiel viny na dlhej dobe modernizácie uvedenej električky, ale rozhodne odmietam tvrdenie, že by bol problém v „prinútení dielenských pracovníkov dokončiť túto električku“.
Ing. Vladimír Rafaj
riaditeľ divízie Elektrické dráhy
350.004
Keď nemáš čo na práci a chceš trebars pomôcť MHD, skús hlasiť každý chýbajúci CP na zastávke a nie vodiča, čo vo voze fajčí. Tvoje príspevky svedčia o tvojej úrovni, ale neboj nie si jediný, na tomto DF, tu vie o čom píše, len pár ľudí napr.(Igorko alias R.L., fobust, českí navštevníci Martin, Jenki, PvVS, Zuzana Z.)snad som na nikoho nezabudol.
Tak česká vláda stopla výstavbu koridorov? A, že už teraz stavajú trakčné vedenie medzi Přeloučí a Zabořím alebo v Bohumíne. Pozri si zákon schválený vládou ČR o rozpočte SFDI na tento rok, je tam presný rozpis akcií{www.sfdi.cz}. Videl si niekedy na vlastné oči Karosu Citybus, keď tak fundovane píšeš, že sú to rozhrkané vozy? A Ik 415, a Ik 435 sú dobré vozy? Lebo je veľmi zaujímavé, že pražský Citybus z roku 1996 hrká menej než bratislavský Ik 435 z roku 1998.
Niečo pre tých čo nečítajú Dopravní magazín:
Konec provozu plynových autobusů na Uherskohradišťsku
V první polovině 90.let zahájilo několik českých dopravních firem provoz autobusů poháněných alternativními palivy (CNG-stlačený zemní plyn, LPG-propan-butan). Mezi tyto dopravce se zařadilo i ČSAD Uherské Hradiště, jež první plynové autobusy uvedlo do pravidelného provozu v roce 1993. Záměrem dopravce bylo jednak snížení vlastních nákladů, jelikož zemní plyn byl v té době levnější než nafta, a v nemalé míře i snaha o snížení negativního vlivu autobusové dopravy na životní prostředí snížením hodnot škodlivin vypouštěných do ovzduší. Celkem zde bylo v letech 1993 - 2001 uvedeno do provozu 21 autobusu na CNG (3x B731, 14x B732NG, 4x C734NG). Všechna tato vozidla vznikla přestavbou starších, resp. nově dodaných naftových autobusů. Přestavby starších vozů probíhaly v rámci generálních oprav vlastních vozidel. Poslední 2 plynové autobusy B732, zařazené do provozu v roce 2001, byly zakoupeny jako starší od DP Brno. Stáří vozidel, vysoká poruchovost plynových autobusů a neustále se zvyšující cena pohonného média vedly společnost k rozhodnutí ukončit jejich provoz k 31.7.2003, čímž skončil jejich pravidelný provoz na městských a regionálních linkách. Plynové autobusy byly k uvedenému datu odstaveny, přičemž 3 vozy byly prodány firmě FTL Prostějov, 4 zpětne přestavěny na klasický naftový motor a zbývající jsou nabídnuty k odprodeji. Nákup nových továrně vyrobených autobusů CNG je ekonomicky náročnější než u obdobných autobusů s naftovým motorem, ačkoliv je při něm možno využít dotaci poskytovanou Státním fondem životního prostředí, navíc roste i cena plynu. Přestože se neustále spřísňují emisní limity pro naftové autobusy (EURO 3), je ale nutno zdůraznit, že i nadále zůstávají autobusy poháněné alternatívními palivy ekologičtější než vozidla poháněná naftovými motory.