Reply on: Ike #235405:
Ten posledny odstavec je to kde sa skryva pointa. Dialkova doprava podla mna prednost mat musi, lebo sice dopady na cestujuceho si porovnal dobre (aj ked pri leteckej doprave si akosi zahrnul len leisure sektor - ubezpecujem ta ze mitingy v Londyne tesne po prilete sa planuju, inak by sa denne sluzobky ani nedali robit), lenze potom su tu aj dopady na siet, vratane pripojov a podobne. Uprednostnenim ECcka v Bratislave mozes uplne kludne rozbit nejaky primestsky vlak pri Prahe. Ale! Co je to klucove je akym sposobom sa ta prednost realizuje. Na ZSR je mantrou sled vlakov, ak je raz v grafikone nakreslene ze vlaky pojdu v tomto poradi a pripadne sa budu krizovat v dopravni X (ak je to jednokolajna trat), tak to tak proste bude a ani boh s tym nepohne. Takze ak nam meska EC z Budapesti 20 minut, Os do Malaciek bude pekne cakat v BA a nasledne meskat cca 15, namiesto toho aby Os do Malaciek odisiel vcas a potom sme ho podrzali niekde v Devinskej Novej Vsi, alebo Zohore, ked ho uz dobehne to EC. Bohuzial takuto flexibilitu ZSR velmi nedavaju (hoci o sto kilometrov severne to zazivam bezne). Uplne peklo je to potom na jednokolajnych tratiach, kde ZSR sice aj v roku 2020 zivia v kazdej tretej stanici vypravcu, vyhybkara a sluzobnu macku, ale ze by sa to vyuzilo na nejake flexibilnejsie riadenie dopravy, to nehrozi. Potom sa stava take ze vlak do Humenneho caka v Dlhom nad Cirochou na polhodinu zmeskany vlak z Humenneho, namiesto toho aby isiel aspon trochu naproti a vykrizovali sa v Kamenici nad Cirochou, takze si tiez vyrobi 30 minutovu sekeru, ktoru nasledne prenesie na REX do Kosic, ten ho prenesie na IC do Bratislavy, tam ZSSK podrzi posledny pripoj do Kutov a cestujucim v Malackach potom ujde pripojny autobus, lebo dezintegrovana doprava.
Druhy problem su pripoje. To je bohuzial dopad toho ze tu stale prevadzkujeme dopravu v atraktivnych intervaloch ako napr. dve hodiny, takze aj keby sa ZSR odhodlali z dopravneho hladiska ten Os z Bratislavy vypravit cas (a nechat ho obehnut v Zohore), tak je tu stale ZSSK ktora s tym nebude suhlasit lebo pripoj a lebo prestupujuci cestujuci. Tento problem by neexistoval keby sme mali intervaly primerane velkosti aglomeracie, takze dalsi regiovlak by isiel za chvilu.
Trammat
Od roku 2017 do roku 2019 som pravidelne 2x mesačne cestoval na trase Bratislava - Varšava s prestupom v Břeclavi. Vzhľadom k tomu, že railjet o 5 z Bratislavy vtedy ešte nejazdil, a jediná priama dvojka na Báthorym je bežne aj týždeň dopredu vymiestenkovaná som používal kobmináciu Metropolitan po Břeclav a Sobieski z Břeclavi ďalej, na prestup v Břeclavi necelých 10 minút. V 90% prípadoch, kedy Sobieski nepočkal (takže následne krkolomná cesta cez Přerov a Bohumín a príchod vo finále o 4 - 6 hodín neskôr) meškanie EC vlaku vzniklo na Slovensku vďaka tomu, že sa buď od NZ, alebo z BA plazil za osobákom, ktorý mu vo výsledku nadelil zhruba ďaľších 10 - 15 minút, vďaka čomu bol vo väčšine prípadov samozrejme prípoj v ťahu, keďže v Česku je snaha omeškávať EC vlaky čo najmenej.
Väčšina miest v Európe má oddelené koľaje určené pre diaľkové vlaky a inú skupinu koľají určenú pre Os/REX vlaky a v mestách, kde to tak nie je má holt to medzištátne EC prednosť. Hlavne keď cestujem do práce, tak počítam s tým, že ten osobák nemusí ísť včas a radšej idem o 30 minút skôr, zatiaľčo Ex/EC/IC vlaky majú častokrát prestupné väzby, ktoré sú uskutočniteľné len párkrát denne.