Ja by som pridal ešte jeden aspekt - otázka návyku.
Ak mam v mladosti zaužívané, že zaplatím za vlak xy a dostanem nejakú úroveň služieb, tak s rastom mojich príjmov mi príde rozumné tú službu využiť aj za plnú cenu.
Ak ale v mladosti získam mindset, že služba mi veľmi nevyhovuje ale používam ju kvôli úspore, tak akonáhle o úsporu prídem, presuniem sa do takého prostriedku, ktorý mi vyhovovať bude. A keďže s poklesom príjmov a nárastom dopytu zákonite v našich podmienkach príde k prepadu kvality, tých nespokojných bude dosť veľa. T.j. reálne hrozí, že si z VHD vyženieme celú jednu generáciu, ktorej sme ju predtým akože veľkoryso sprístupnili. Naozaj chudobným rodinám treba pomáhať adresne, nie poškodzovaním zvyšku spoločnosti.
A už len poznámka pod čiarou - pridávať nepotrebné výdavky v čase, keď všetci ohlasujú potrebu šetrenia, je tiež báječný prejav populizmu.
Niekedy to nie je o finančnej nàročnosti, ale skôr o prioritách. Ak sú z menších miest, nerobí ím problém dochádzať pešo napr. z Bernoláku na Kollárko, a potom áno, na rozdiel od zábavy pokladajú lístky MHD za vyhodené peniaze. Ak to budú mať zadarmo, tak sa s väčšou pravdepodobnosťou zvezú.
Z principu vacsinou vs studentom a mozno uz aj ss dnes nerobi problem prechlastat x eur za vecer, ale nekupit si listok alebo pcl je pre nich otazka prezitia.
Nieco podobne ako ked boli pred par rokmi staznosti, ze chudaci chudobni studenti nemaju kde zaparkovat.
Netusim, co je pre nich take likvidacne na 50% cene bezneho listka...
13 miliónov bol predbežný odhad, v skutočnosti to bolo okolo 30 miliónov eur. Vzhľadom na rozsah opatrenia to je naozaj málo. A to tvrdím napriek tomu, že som dlhodobo presvedčený o tom, že je správne platiť za využívanie služieb, nech je to aj 25% ceny obyčajného cestovného, ale ide o princíp.
Keďže študenti nie sú obvykle tí, ktorí sa pohybujú iba zo školy na internát a internáty navyše pre väčšinu študentov nie sú na tom istom mieste ako prednáškové miestnosti, tak študenti cestujú už teraz. Buď si kupujú električenky, alebo kombinujú jednorazové lístky s cestou na čierno.
Podľa mňa bude teda prípadné zníženie cien električeniek pre študentov znamenať iba malý nárast počtu cestujúcich v MHD, a to navyše najmä v čase prepravného sedla a večerov / víkendov, kedy je kapacita prevažne dostatočná.
V iných mestách, kde predplatný lístok neexistuje a platí sa za každú cestu, to môže byť inak, ale v Bratislave by som v prípade cestovania študentov zadarmo očakával dopad najmä na rozpočet, ale nie na naplnenosť spojov.
Inak sa teda jednoznačne prikláňam k tomu, že cestovanie nemá byť úplne zadarmo, ale iba s určitou zľavou. Len tak totiž budeme motivovať ľudí používať alternatívne formy dopravy alebo necestovať vôbec. Výnimiek nech je čo najmenej.
A úplne súhlasím s Valcom, že by sa mala vyčísliť skutočná výška zľavy (dodatočnej dotácie) - zaplatiť sa musí skutočná suma, nie to, čo niekto vypočíta s cieľom aby to vyzeralo pomerne málo (takých povedzme 13 miliónov;))
Keby bol Sulik na financiach, tak im s takym navrhom vykruti krk. Z pozicie hospodarstva ho to asi obide a na vlade ich prehlasuju.
O efektivnejsom hospodareni v statnej sprave sa hovori uz pomaly ako o yetim - vsetci vedia, ze sa to urcite da, ale nikto sa s tym realne nestretol. Cize v realite by som sa na to efektivnejsie hospodarenie nespoliehal...
Tie "nové" peniaze možno získať napríklad aj efektívnejším hospodárením, že v tom máme na štátnej úrovni celkom slušné rezervy sa asi všetci zhodneme.
Ja však očakávam, že ak chce táto vláda hovoriť vždy len pravdu, tak o zavedení tohto opatrenia sa nerozhodne na programovej konferencii strany, ale bude k tomu vykonaná seriózna analýza, ktoré presne povie, koľko to bude stáť a odkiaľ na to vezmeme. Lebo zatiaľ to zmýšľaním "Ak to vo vlakoch na celom SK vyjde na 13 mil. €, tak autobusy k tomu raz toľko plus niečo v MHD" vyzerá ako celkom lacné. Hoc všetci z odboru vedia, že to tak nie je.
A možno sa popri tom aj dozvieme, že bezplatná preprava vo vlakoch nestojí len zmieňovaných 13 mil. €.
lenze stat rovna sa danovi poplatnici, cize stale to platime my, pokial to ozaj nebudu peniaze cisto z eurofondov
cize zaplatime z odvodov dopravu zadarmo, ale komfort cestovania sa znizi, lebo sa zvysi objem psazierov "zdarma"
alebo mesto konecne posilni kapacitne?
Len tie “nove” peniaze nevzniknu same od seba. Cize bud sa nieco planovane nebude realizovat (potom vlastne nie je dovod ich vyberat od ludi), alebo sa budu zvysovat dane/odvody.
Ono to totiz znie pekne, ked sa povie “zaplati to stat alebo pripadne (dnes moderna verzia) su to peniaze z eurofondov”, lenze toto su peniaze vzate statom od danovych poplatnikov.
Inspirovat sa zahranicim asi nebude v sucasnej vlade priechodna cesta, to je vidno v poslednych tyzdnoch.
Regiojet začína kapacitne posilňovať S70. Špičkové vlaky budú zdvojené alebo poschodové. S70 ma celodenný hodinový interval.
Slovak Lines od dnes má zhustenú premávku, pridali sa mnohé ranné spoje k žel. staniciam a špičkové PRIAME spoje do Bratislavy.
A čo robí zssk? Ostatné S-ká majú dvojhodinový interval a zo dňa na deň sa vlaky postupne plnia, už sa sedí po troch v štvorkach počas špičiek, aspoň teda na S60. Nie sme ďaleko od toho, aby sa začalo opäť stáť. A zase sa budú vyhovárať na to, že to je vec vlády, opäť flexibilita nula bodov, lebo sobotňajšiu premávku majú zavedenú plošne, nie len po krajoch ci regiónoch...
Keďže MHD nemá štát v kompetencii, tak to môže paradoxne priniesť nové peniaze. Totiž, ak by sa inšpirovali fungovaním v ČR, tak štát bude preplácať tie bezplatné cesty a mesto ako objednávateľ teda nebude musieť poskytovať ani tých 50 %, ale všetko štátu pekne vyúčtuje. A uvidíme, ako dlho im to vydrží (len v BA tvoria tieto zľavy 20 mil. € ročne).
kecho
Ono to totiz znie pekne, ked sa povie “zaplati to stat alebo pripadne (dnes moderna verzia) su to peniaze z eurofondov”, lenze toto su peniaze vzate statom od danovych poplatnikov.
Inspirovat sa zahranicim asi nebude v sucasnej vlade priechodna cesta, to je vidno v poslednych tyzdnoch.