Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Viko #233206:
Žiaden mrazák nikto nenavrhuje, 23 stupňov nie je mráz. Takúto teplotu máš v obchodoch, reštauráciách, benzínkach a prakticky akomkoľvek inom zariadení, ktoré žije z toho že do neho chodia zákazníci (lebo inak by nechodili). Ja som za posledné roky v podmienkach BA počul už asi úplne všetky argumenty proti normálnemu používaniu klimatizácie. Faktom však zostáva že teplota 25+ stupňov je pre väčšinu ľudí nekomfortná a kým sa bude vo VHD za štandard považovať teplota 30 stupňov tak ľudia minimálne na leto budú presadať do áut.

Papierové lístky budú fungovať na celom území IDS BK, akurát sa budú kupovať na začiatku cesty - jedine v Bratislave, kde toto nie je možné, bude zachovaná možnosť predpredaja. Túto zmenu musíš aj vnímať v kontexte toho že sa zavádza systém check-in / check-out s platobnou kartou, čo je to zjednodušenie odbavenia o ktorom hovoríš - väčšina ľudí už žiadne lístky riešiť nebude.
Reply on: Viko #233206:
v prostriedku vhd by sa mohlo spravit to, ze sa oznaci teplejsi a chladnejsi koniec prostriedku a cestujuci by mohli hlasovat nohami.... pri letnych teplach som asi ani v jednom vozidle nezazil zeby som vedel aj trocha zregenerovat z toho tepla, maximalne som sa len trocha menej potil (a to sa zasadne vzdy nastahujem pod vyduch z klimy; obvykle vo vozidlach skoda 29/30T na plosine hned za kabinou vodica)
Reply on: MatejBA #233201:
Medzi get off a get out je síce rozdiel dve písmenká, ale zato významovy je rozdiel obrovský. Nehľadiac na to, že tebou spomínaný "pokyn" sa používa s notorickym f-word. Teda gtfo. 🙂 👍
Reply on: 810zssk #233203:
Neviem, podľa mňa keď sa priemerný človek sťažuje, tak číslo linky a čas cesty vie automaticky, a keď to treba upresniť, dvojmiestna poradovka sa pamätá ľahšie než štvormiestne EČ (viď všetky tie sťažnosti s hausnumerami typu 5863), čo sa zavedením šesťmiestnych označení stratí, tak som to myslel.

(Nechcem vyvolať miliónty flame na tému klíma, ale) Vo vychladenom aute si vieš pred výstupom klímu stlmiť/vypnúť a tak sa postupne pripraviť na prechod medzi veľkými rozdielmi. V prostriedku VHD to ale nie je celkom dobre možné, a práve kvôli zvýšenému výskytu "ohrozených" osôb sa mi vidí neprimerané nútiť všetkých cestovať v relatívnom mrazáku a prekonávať našupu 15° rozdiely. Na druhej strane, ak naozaj tropické teploty boli motiváciou takéhoto rozmedzia, mali to lepšie nadefinovať, to súhlasím.

O lístkoch som sa zjednodušene vyjadril, ale fakticky sa mimo mesta papierové lístky naozaj zlikvidujú. Štiknutie si vs. vysvetľovanie vodičovi/sprievodcovi podľa mňa nie sú ekvivalentné úkony - Jednak sa stráca benefit predpredaja (raz kúpim, viac neriešim), jednak nehodilo by sa odbavenie práveže zrýchľovať a zjednodušovať? Lebo štikače v regiobusoch zachádzajúcich do bratislavských zón musia zostať, takže ich znefunkčenie za preškrtnutou tabuľou je tak trocha buzeráciou, myslím si.
A už len moja súkromná domnienka je, že ak budú papierové lístky fungovať len na marginálnom území celého IDS, otvára to možnosti ako ich postupne vytlačiť aj odtiaľ. Nesťažujem sa, lebo trend tam asi smeruje prirodzene, len ma zaskočilo, že sa to rieši už teraz. Veď nemuseli stavať automaty po dedinách, stačilo viac možností zmluvného predaja. Takto bude otázne, načo vôbec držať v obehu takú širokú ponuku papierových CL1C, ak sa budú dať zmysluplne využiť len pri malom množstve (najmä jednosmerných) ciest.
Reply on: Joyki #233204:
Ja pre REXy vynimku z terminalu nevidim. Je tam niekolko odchyliek, ale toto medzi nimi neviem najst.
Reply on: 810zssk #233200:
Vo vlakoch. Jednoznačne sa tam uvádza, že kartový terminál musí byť umiestnený pri každom nástupom priestore.
V jednotkách okej, ale v B a Bdt to asi ťažko, a stále majú klasické vozne výrazne zastúpenie v prímestskej železničnej doprave. Aj u REX už uvádzajú, že netreba v klasických voznoch, pritom Rexy vezu tiež desaťtisíc cestujúcich denne.
Reply on: Viko #233202:
"Naozaj je treba šesťmiestne poradovky?" - To závisí od toho ako sa budú číslovať služby. Ak tak ako v DPB, tak netreba. Ak tak ako napr. v DPMB treba, lebo napr. na linke 98 môže byť zároveň 98/2 aj 44/2 🙂 Druhej vete nerozumiem, využiteľné to je rovnako. Ale kurzové čísla imho slúžia práve najmä na interné účely. V reklamácií keď tak skôr evidenčné.

"ak bude vonku 40 stupňov, nie je v rozpore s hygienickými normami a sedliackym rozumom vyžadovať, aby to klíma uchladila na 24" - Hygienické normy nepoznám, ale auto kde sa dá nastaviť 30 stupňov som ešte nevidel a predsa skoro všetci tú klímu používajú. Tak ako je štandard napísaný je napr. v pohode ak je vonku 20 stupňov a vo voze 27 (teda klasická DPB prevádzka klimatizácie ktorá sa riadi tým koľko je vonku a nie tým koľko je dnu).

"check in/check out dúfam bude len možnosť pre EP a nie povinnosť pre užívateľov PCL" - Jasné. Pre PCL tam nie je žiadna zmena.

"Likvidácia papierových JCL ma prekpavuje" - Pozor, papierové PCL sa nerušia. Len už nebude možné s lístkom z predpredaja začať cestu mimo 100+101. Naďalej si ale v regiozónach budeš vedieť kúpiť lístok s okamžitou platnosťou u vodiča, na stanici, alebo vo vlaku.
Reply on: 810zssk #233196:
Vďaka za výcuc, vyzerá to fajn 🙂 Ale pri pár veciach sa predsalen pristavím.
Naozaj je treba šesťmiestne poradovky? Nestáva sa potom z toho čisto prevádzková informácia bez reálnej možnosti využiť ju cestujúcim v reklamácii/sťažnosti?
Klíma je ošemetná - na jednej strane by sa zdalo, že je priestor nainštalovať slabú jednotku, ale zas ak bude vonku 40 stupňov, nie je v rozpore s hygienickými normami a sedliackym rozumom vyžadovať, aby to klíma uchladila na 24?
Opatrenia s lístkami - check in/check out dúfam bude len možnosť pre EP a nie povinnosť pre užívateľov PCL, bol by to obrovský krok späť 😕 Likvidácia papierových JCL ma prekpavuje, ale tak holt, doba sa mení rýchlejšie, než sa zdá.
Reply on: 810zssk #233198:
"hlásenie okonečnej zastávke: „Zastávka , konečná zastávka, prosíme vystúpte. / Final stop , please get off"

Dufam, ze to je len na ukazku v dokumente, lebo to znie tak trochu ako "konecna, palte vsetci do p..." 😂
Reply on: Joyki #233199:
Len otázka je kde tie terminály budú. Mätie ma požiadavka na kartový terminál v štandardoch pre vlaky, čo by naznačovalo terminál priamo vo vozidle.
Reply on: 810zssk #233198:
Lebo aj bolo. 🙂

check in/out vo vlakoch sa má robiť zrejme na kartových termináloch - z dokumentu mi vyplýva, že kombinované KOCL, čo sú už teraz u DPB sa budú dať použiť na tento systém. Zrejme sa vymenia aj označovače na stanicicach.

No a tiež z dokumentu vyplýva integrácia minimálne prímestských liniek dopravcov u TTSK smerom do BA, a železničné linky po KN, GA, TT + okolie a Kúty.
Reply on: Joyki #233197:
..a fakt 🙂 Tak pridávam link: https://www.idsbk.sk/download/B20200124T000001078.pdf

Neviem prečo som si myslel že to bolo na bid.sk.
Reply on: 810zssk #233196:
dokument sa nachádza na idsbk.sk
Na webe BID sa objavili nové technické a prevádzkové štandardy (TPŠ). Nie je mi z toho dokumentu úplne zrejmé od kedy majú platiť, ale môžme predpokladať že budú minimálne podkladom v súťaži na nového prevádzkovateľa regionálnych autobusov.

Web bid.sk dnes bohužiaľ už od dopoludnia nejde, takže zatiaľ len sumár vecí čo ma tam zaujali (nie je toho málo).

Zavádza sa jednotný dizajn vozidiel IDS BK (okrem vlakov) v červenej farbe, doplnený o logo systému a prípadne textovo-grafické elementy propagujúce výhody systému (v príkladoch je napr. reklama na neskoré večerné spoje). Jednotné sú aj rôzne piktogramy umiestnené na vozidle, napr. označenie dverí pre kočík veľkým symbolom priamo na dverách, ako aj dizajn tlačidiel vo vozidle (dopyt, stopka, invalid..).

Povinná výbava nových vozidiel zahŕňa kamerový systém, displeje čísla služby (šesťmiestneho, teda nie len poradie, ale celý kód služby) a v regionálnej doprave tiež USB nabíjačky a wifi (v MHD busoch sú nepovinné, ale v električkách zas povinné :D). Dopravca bude musieť minimálne 25 percent vozidiel každej dĺžky vybaviť počítaním cestujúcich. Všetky sólo vozidlá regionálnej dopravy musia byť vybavené úchytmi pre nosiče bicyklov.

Vonkajšie displeje musia byť technológie LED, pričom zóna pre číslo linky je farebná (RGB), zvyšok displeja biely.

Nové vozidlá musia byť vybavené klimatizáciou, v lete má udržiavať teplotu +17 až +30°C, čo mi príde, jemne povedané, zarážajúce. Ak sa 29 stupňov v autobuse považuje za tepelnú pohodu, tak to tú alternatívu k autám teda nevybudujeme. Vyžadujú sa tmavené determálne sklá, pričom vozidlo musí mať určité množstvo otvárateľných (uzamykateľných) okien - nebude teda možné prejsť na vozidlá bez otvárania okien, čo je podľa mňa škoda. Celkovo prístup k vzduchu vo vozidle je pre mňa trochu sklamanie.

Stanovujú sa presné pravidlá pre reklamu. Sú definované rôzne typy reklamy (od reklamy len na zadnom čele, po celovozovú aj cez okná) a maximálne percentuálne podiely v rámci vozového parku dopravcu. Napr. štandard L je celovozidlová reklama bez prelepenia okien a takýchto vozidiel môže mať dopravca najviac 50 percent. Celkovo štandard pripúšťa do 30 percent vozidiel s čiastočným polepom okien, čo je pre mňa trochu sklamaním - v regiodoprave dnes CVR prakticky nie sú, takže ak dopravcovia budú využívať túto možnosť, pôjde o krok späť. DPB myslím tiež avizoval že chce reklamu cez okná obmedzovať. Štandard mohol podľa mňa byť menej benevolentný.

Zavádzajú sa jednotné označníky a cestovné poriadky pre celý systém IDS BK, vychádzajúce z novej generácie označníkov / CP DPB. Sú tam nejake ukážky, vrátane variantu s uvedením len čísel linky pre zastávky kde zastavuje veľmi veľa liniek (napr. Patrónka). Jednotný je aj dizajn údajov na interiérových LED displejov, ten je ale úplne nový (a veľmi podarený). Prepracované sú tam aj rôzne varianty doplnkových informácií a ráta sa aj so zobrazovaním prípojov.

Zaujímavé je najmä, že jednotná povinná výbava sa do veľkej miery týka aj vlakov. Štandard je pripravený aj na integráciu vyšších druhov vlakov (napr. EC) pre ktoré má osobitné, značne zjednodušené, požiadavky. Pre vlaky je napr. vyžadované dodržanie jednotného dizajnu tlačidiel, alebo farebné odlíšenie sedadiel pre invalidov a to až do kategórie R. Ako povinná výbava vlaku sa uvádza aj kartový terminál. Okrem toho že tieto požiadavky by znamenali dosť zásadný zásah do vozidlového parku ZSSK, neviem si úplne predstaviť ako budú plnené napr. na REXoch z/do Viedne.

Z tarifného hladiska sú zo štandardu zrejmé tieto zmeny:
- Od 2022 sa predpokladá zavedenie systému check-in / check-out pre cestujúcich s dopravnou kartou a zrejme aj bankovou kartou.
- Od 2022 bude papierové lístky z predpredaja možné využiť len pri začiatku cesty v zónach 100 a 101 - mimo nich sa už označovače CL nachádzať nebudú.
- Vlakvedúci by už mali vedieť vydávať eCL z kreditu na BČK aj priamo vo vlaku, v prípade poruchy terminálu na stanici.
- Rušia sa SADistické buzeračné lístky - štandard umožňuje evidenciu cestujúcich len automatickými počítadlami, alebo podľa systému check-in/check-out, alebo jednoduchým evidovaním nástupu cestujúceho s papierovým CL. Zakazuje taký spôsob evidencie, ktorý vyžaduje zadávanie údajov (napr. výstupnej zastávky) do pokladne a taktiež sa zakazuje vydávanie akýchkoľvek evidenčných CL.
- Nie je mi úplne jasné kde sa bude robiť check-in a check-out pri ceste vlakom. Na jednej strane sa spomínajú odbavovacie zariadenia na staniciach (ako dnes), ale zároveň je povinnou výbavou vlakov kartový terminál.

Štandardy obsahujú aj podrobný zoznam sankcií za ich porušenie.

Aj napriek pár výhradam ktoré mám to vyzerá veľmi dobre. Uvidíme či sa už tieto štandardy podarí pretaviť do reality (na tie doterajšie sa kašlalo). V regiobusoch by to nemal byť problém, keďže bude nová zmluva, ale z implementácie u ZSSK a DPB mám isté obavy. Každopádne to vyzerá na novú dobu v doprave 🙂
Reply on: 810zssk #233194:
Pri bežnom používaní určite neprimrznú dvere.
No asi mysleli po tlakovom umytí a následnom odparkovaní v mraze.
Vtedy ti môžu dvere primrznúť no určite sa dajú otvoriť.
Pár krát sa mi to už stalo.
V zime ak idem do umyvárky tak ráno pred dlhšou jazdou alebo cez deň.


Reply on: mku81 #233190:
Ja som o niečom takom doteraz ani nepočul a tiež mi nikdy nič neprimrzlo. A to dnes to auto prevádzkujem tak, že stojí bez pohnutia aj týždne...
Reply on: N/A #233192:
Na Octavii III sú asi nemoderné.
Reply on: S499.1023 #233189:
Moderné gumové tesnenia netreba ošetrovať glycerínom tak ako tomu bolo v minulosti, pretože už z výroby sú urobené tak, aby boli pružné a neprimŕzali.
Reply on: S499.1023 #233188:
ale opotrebenie tesneni a vzniknute vole medzi dverami a ich ramom tym vyssie...

#233189 tiez som nikdy tesnenia kvoli mrazu nicim nenatieral a zatial som tu cest neotvorit dvere nemal... (a pritom parkujem v exterieri)
Reply on: S499.1023 #233189:
dvere na aute? lebo teda ja som este nikdy dvere glycerinom pred zimou neosetroval a este mi neprimrzli

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.