Videl si fotku metrobusov z Istanbulu? Toto by bolo relevantné nahradenie súčasných električiek. Pravý pruh je najrizikovejší kvôli odstavovaniu pokazených áut, odbočovaní do dvorov, prepletom s odbočovacími pruhmi a podobne. A riešienie umiestniť pás pre cyklistov medzi dva jazdné pruhy by bol veľmi hlúpy nápad - ja by som radšej zaviedol povinné predchádzanie cyklistov cez druhý pruh a legalizoval jazdu cyklistov v strede pruhu. Stačí mi, keď na ceste za mestom predbieha autobus ani nie pol metra odo mňa.
Elektrobus či iný ekologický a tichý bus by sa mohol rovnako plaziť cez staré mesto ako električka. Hej, bolo by ich viac, je to nevýhoda. Po Špitáskej a aj všade v starom meste (ak by to bolo výhodnejšie) by sa busy mohli plaziť presne v tom istom priestore ako sa plazia električky a mohli by sa aj vyrábať v rovnakej šírke.
Iste, nejaké veci by sa museli meniť... no a? Zmenili by sa. Nie sú to neprekonateľné prekážky...
Ide o to, aby sa MHD hýbala a bola spoľahlivá
V prvom rade, ak by sa niečo takéto zavádzalo, tak by bolo potrebné úplne prekopať linkové vedenie s tým, že autobusy nahrádzajúce električky by nejazdili uličkami Starého Mesta a obsluha týchto častí by sa riešila minibusmi. Už to tu bolo riešené, že kolóny autobusov na pešej zóne na Obchodnej či Námestí SNP (hranica úplného historického jadra) by nevyzerali ústretovo k turistom. A napríklad na takej Špitálskej, kde máme tri linky, sa bus pruh pri tej úzkej zástavbe nemá kam vojsť. Plus museli by sme počítať s veľmi drahou prestavbou električkového tunela na cestný vrátane technológie spĺňajúcej aktuálne normy. Takže si myslím, že konkrétne cesta na nábreží by to zvládla (navyše by zrejme poklesol význam zastávky Lafranconi, kedže dnes sa tam prestupuje na električku kvôli obchádzaniu kolón v centre - ešte by trebalo zaviesť priamu celodennú linku z Mlynov na stanicu), no vznikli by iné problémy napr. na Staromestskej (zastávka Zochova to nezvláda už teraz).
Prosím, nereagujte na neho. Človek, ktorý nemá moc, vzdelanie a vedomosti v oblasti dopravy, ekonómie a demografie tu ide načrtávať svoje vízie podporené slovami ako "možno", "zrejme", "asi", "vraj", "neviem". Poďme do Nového roka s diskusným fórom na úrovni.
Prajem dobrý deň. K téme: výlučne busová doprava v Bratislave (čiže bez električiek).
Spočítal som aký maximálny počet vozidiel prejde zastávkou Lafranconi. V rannej špičke to je za hodinu 30 električiek. Nech ich nahradí 60 kĺbových autobusov, čo je však zvýšená kapacita. Okrem električiek ešte 24 autobusov. Spolu by to bolo 84 vozidiel za hodinu. Keď zvážime fakt, že autobusy často jazdia dva za sebou a spolu otvárajú na zastávkach dvere, ide vlastne o 42 dvojíc za hodinu. Čiže priemerný interval medzi dvojicami busov by bol podstatne viac ako minúta. Aj keď zohladníme určitú neefektívnosť napríklad v tom, že nie vždy by dvojice prešli naraz cez niektoré semafory a pod. Čiže fungovalo by to. Myslím, že frekventovanejšia zastávka by v Bratislave nebola. Hlavný argument takéhoto riešenie je v tom, že busy sa obídu, električky nie.
Na našich radiálach by bol pravý pruh bus pruh. V strede všetky vozidlá, no namaľoval by som na zem bicykle (ak by nemohla byť niekde vedľa cyklocesta) a rýchlosť by som v strednom obmedzil na 40 km/h. Vľavo zúžený pruh s obmedzenou šírkou vozidiel ako majú bežné autá. Úplne v strede zelený pás so stromami.
To je moja vízia riešenia tak o 20 rokov. Dovtedy budú busy na ekologický pohon a naše električky zostarnú. Možno medzitým papaláši nejako vyriešia zápchy a busy sa budú hýbať. Zmení to pohľad na vec.
Nie nevyhnutne. Vies to riesit napr. mensimi zonami, alebo tranzitnou zonou. Napriklad ak by bola tranzitna zona medzi SR a AT + Wolfsthal a Hainburg by boli v roznych zonach, cestovne Bratislava - Hainburg by vyslo na 1,80 (2x zona 100, 1x tranzitna zona, 2x rakuske zony, t.j. 5 zon). Ale samozrejme aj s moznostou prestupu.
Za vypadok trzieb by nemohla az tak cena CL1C, ako skor platnost PCL ci delba trzieb.
Kazdopadne si myslim ze by sa mali hladat sposoby ako zaradit 801 a 901 do IDS BK.
Ak niekto viete ešte o nejakej linke, ktorá nie je na cp.sk (hlavne na západnom Slovensku) tak prosím napíšte. ? V minulosti tam nebol Blaguss z Bratislavy do Viedne, ale ten tam už viacero mesiacov je.
Wau, zo Štúrova (aj od železničnej stanice) vraj jazdí bezplatná linka do Maďarska (Ostrihom) do ich hypermarketu TESCO. ? http://www.sturovo.sk/download_file_f.php?id=538037 Vraj ju zabezpečuje Arriva Nové Zámkky, ale na jej webe ju nemôžem nájsť.
Okrem toho vraj stále existuje aj bežná linka maďarského dopravcu [iba cez pracovné dni], ktorá však (na rozdiel od minulosti) už nie je v našom vyhľadávači cp.sk Nevidím tam cestovné (predpokladám, že pri nástupe v Maďarsku sa môže platiť iba vo forintoch). http://www.sturovo.sk/download_file_f.php?id=538038
Na cp.sk takisto nie je ani linka z Komárna do Komáromu. http://www.volan.hu/menetrmezo/228.pdf Tá tam má aj cenník, ale tiež mi nie je jasné či je tam u vodiča v Maďarsku možné platiť iba vo forintoch.
Ešte doplním čo ma zaujalo na linke ČSAD Uherské Hradište, ktorá umožňuje aj vnútroštátnu prepravu na území Slovenskej republiky. Išli ste tým už niekto?
"Vnitrostátní přeprava osob na území ČR a SR je povolena. Na lince platí individuální ceník, cestující ze Slovenska, na Slovensko a po Slovensku, mohou platit jízdné v Kč i v Eurech." http://www.csaduh.cz/jizdni-rady/000087.pdf
Pre porovnanie, v Trnavskom kraji je výška zľavy pri zľavnenom cestovnom cca 40 % (tiež sa líši podľa vzdialenosti v km). Tu v IDS BK sa poskytuje jednotná 50 % zľava.
Skvelá správa prichádza na Slovensko aj do Rakúska z Kordisu (od 1. 1. 2017):
"Na linkách 104, 910 a v sezóně u přeshraničních spojů i na linkách 555, 580 a 816 se zavádí možnost platit v Kč i v €. Zejména je umožněno platit v Kč i na území Rakouska a Slovenska." http://idsjmk.cz/#lock5290 ?
Z ich infolinky som sa dozvedel aj ďalšie zaujímavosti (resp. v niečom som sa iba uistil):
"od 1. ledna 2017 bude možné na území ČR i SR v lince 910 platit jak v Kč tak v €. Do tohoto data je možné na Slovensku platit jen v €. Cena jízdenky je dána Tarifem IDS JMK (http://idsjmk.cz/cenik/Tarif.pdf), kde je v příloze na str. 26 uvedeno, že cena jízdného z dvouzónovou jízdenku činí 0,80 €. Pokud platíte v €, řidič by měl vrátit v €. Pokud platíte v Kč, řidič by měl vrátit v Kč. Jízdenku si můžete koupit buď předem na vlakovém nádraží za Kč, pak si ho jen u řidiče označíte v označovači, nebo si jízdenku koupíte přímo u řidiče za Kč (nebo od 1. 1. 2017 i za €)."
Ten ich kurz € / Kč je dosť nevýhodný (hlavne 16 Kč / 0,80 €, znesiteľnejšie je 20 Kč / 0,80 € takisto), ale chápem, že s tým majú administratívu a tiež sa nejako musia chrániť pred kurzovými rozdielmi. Je výborné, že aj na linkách na Slovensko a do Rakúska platí bežná tarifa IDS JMK bez nejakých príplatkov. ? Viete si predstaviť, že by na našich linkách 801 a 901 platila bežná tarifa IDS BK (jednorazové aj 24-hodinové ako to majú oni)?
Zaujalo ma tiež, že nezaintegrovaná linka dopravcu Arriva Trnava asi aj naďalej umožňuje na Slovensku platiť iba v € a v Česku iba v Kč (v CP ani Cenníku to uvedené nevidím, ale zisťoval som to emailom v januári 2015):
"Dobrý deň, v smere z Hodonína do Holíča nie je žiaľ možné platiť v EUR, ale len v Kč. Spiatočný lístok nie je možné zakúpiť už v Holíči. Je mi ľúto, ale softwarová aplikácia v strojčeku na lístky od nášho dodávateľa nám uvedené žiaľ neumožňuje."
Ešte viac ma prekvapilo (a vidím to aj na idos.cz) na tej nezaintegrovanej linke dopravcu Arriva Trnava: "Vnútroštátna preprava osôb na území ČR je povolená." V praxi to znamená, že medzi autobusovým nádražím a zastávkou Annenská v Hodoníne prepraví cestujúcich za lístok kúpený u vodiča za 20 Kč. Pre porovnanie: Na zaintegrovaných linkách sa za tú trasu platí 10 Kč - to je nejaká "nepřestupní jízdenka pro 1 úsek". To majú také zložité: Taká jízdenka sa dá kúpiť iba u vodiča? Cena 10 Kč je však logická, lebo toľko sa v Hodoníne platí aj za MHD bez ohľadu na precestovanú vzdialenosť.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
munww