Reply on: Valec #217987:
Zaujímavý nápad počítať na metre vlakov. Napriek tomu že je to "blbý" ukazovateľ, ľahko sa počíta. Ešte doplniť ukazovateľ "počtu vodičov za hodinu", porovnateľne blbý ukazovateľ, ale tiež sa ľahko počíta. Moja úvaha 5 min. a 45 metrov by v Rači nestačila. Nasledujúce výpočty budem robiť s koeficientom 32 a 45 metrov (zaokrúhľujem nadol ako ty).Takže prepočet na Račiansku radiálu s jednolinkovým variantom (jedna z Rače, jedna z Vinohradov) a 4 min. intervale:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 15 vodičov za hodinu (a 15 súprav) a 675 metrov súpravy za hodinu.
ušetrenie vodičov: 33,3 %
nárast kapacity: 6 %
Vinohrady: 4 min. trojička a 4 min. dvojička:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 30 vodičov za hodinu a 1155 metrov súpravy za hodinu.
nárast vodičov: 33,3 %
nárast kapacity: 81 %
Otázka znie, či takýto nárast od Vinohradov naozaj potrebujeme, lebo to je už nad súčasnú úroveň. Ešte je možnosť dať iný interval, ale taký aby sa nerozbil preklad, nie že jedna linka bude mať odlišný interval od druhej, to by bola chobotina). Interval 5 minút kapacitne nestačil, interval 4 minúty je zasa "moc". Ako to vyzerá pri intervale 4,5 minúty? Takto:
Rača:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 13,3 vodičov za hodinu a 600 metrov súpravy za hodinu.
ušetrenie vodičov: 40 %
zníženie kapacity: 6 %
Vinohrady:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 26,6 vodičov za hodinu a 1027 metrov súpravy za hodinu.
nárast vodičov: 18 %
nárast kapacity: 61 %
Otázka je, či taký výrazný nárast od Vinohradov potrebujeme a či Rači tých 600 bude stačiť. Navyše debilný 4,5 minútový interval sa nedá ľahko zapamätať ani nie je pravidelný. Ak to však jazdí tak často, tak si nemyslím že vyslovene nutné aby bol ľahko zapamätateľný. Ale to sa môžem mýliť, niekto to môže považovať za blbosť. 5 minútový nestačí, 4 minútový je veľa, najmä od Vinohradov. Riešením by mohlo byť zachádzanie každej druhej linky v špičke až do Rače pri zachovaní 5 min. intervalu. Ako by to vyzeralo?
špička:
Rača:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 18 (12 + 6) vodiča a 732 (540 + 192) metra "električky".
ušetrenie vodičov: 20 %
zvýšenie kapacity: 15 %
Vinohrady:
Dnešný stav: 22,5 vodiča a 637,5 metra "električky".
Nový stav: 24 vodičov a 924 metra "električky".
nárast vodičov: 7 %
zvýšenie kapacity: 45 %
No a teraz si položme otázku, čo sme týmito výpočtami zistili?
Rubber38
To je len jedna z ukážok, ako by toto absolútne nefungovalo, tých vecí sa dá vymenovať viacero na každej radiále, plus na rozdiel od vyššie uvedeného príkladu nemá väčšina koľajových krížení v súčastnosti vytvorené podmienky na pohodlný prestup.
Nehovoriac o strednodobom horizonte, kedy ti "hrozí" dobudovanie ďalších tratí, pôsobiacich ešte väčší rozdiel a rozptyl dopytu na jednotlivých radiálach, či v ich častiach (naozaj budeme voziť z Petržalky každé 3-4 minúty vzduch na Hlavnú stanicu namiesto posilnenia dnešnej L3 kapacitnejšími vozmi? Kam povedie linka z Prievozskej radiály, len dve zastávky na Nám Ľ. Štúra a a späť? Čo v prípade vzniku ďalšej spojky v meste, napr. Dostojevského rad, či Tomášikova? Čo v prípade predĺženia Vajnorskej radiály k Žst Vajnory, bude tam chodiť z Trnavského mýta každý 4. spoj? A vlastne, ako riešiť rozdielny nápor cestujúcich v "krátkych" spojoch po ŽSt NM a v "dlhých" spojoch pokračujúcich ďalej po Vajnorskej, keďže vzhľadom na pokračovanie linky na západnej strane mesta musia byť všetky vozy rovnakej kapacity a v rovnakom intervale (platí pre zlomkov variant)?
Tých otázok je jednoducho príliš veľa. Radšej sa zamerajme na zvyšovanie spoľahlivosti/presnosti el. dopravy, aby bol použiteľný dnešný tabuľkový preklad na radiálach, a nie vymýšľať šotoušoviny ala S-Bahn