Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Žáržo #214850:
Trochu si sa asi sekol kedze Safko dnes prakticky zastavka neexistuje. ? Spustenim Safka sa spociatku len trochu pomenia prudy,no ako vravis nebude to co bejvavalo. Ale rano aj vzhladom na upchate mosty predpokladam ze to bude slusne v 30Tckach z 95tky + fenomen - "je to nove,idem s tym"

Pevne verim ze Jesenskeho pre L6 ostane, ak to bude linka KV-Safko-KV. Manderlak a Jesenskeho nebudu zase az tak nebezpecne pri sebe, ze by sa zrusila Jesenskeho. Ale ak by si aj spojil L6 a L7 tak su to len spickove linky stale - cize aj tebou navrhovane spojenie Most SNP - Obchodna nemas celodenne/celotyzdenne. A trasa L9 Spitalska Nam SNP Kapucini nie je ani tak kvoli spojenie tych 3 zastavok, ale je to stale najrychlejsia cesta z Oblasti TRMY a ci Ruzinov do celej KV, preto by mala ostat zachovana ci bude / nebude Manderlak2
Reply on: Petto #214808:
Ja si zas myslím, že Šafko ako prestupný uzol spustením električiek do Petržalky naozaj stratí na význame. Prepravné prúdy medzi Petržalkou a Karlovou Vsou sa od čias prevádzky L95, ktorá tam vozila balíky na všetky smery výrazne pomenili.

Značná časť cestujúcich bude na spojenie medzi Petržalkou a Karlovou Vsou voliť naďalej L83 (okolie Technopolu, Zrkadlového hája a Námestia hraničiarov, príp. možno aj Ovsišťania L84), nakoľko jeden prestup na Zochovej/Kapucínskej do električiek s intervalom 4 min., je určite pohodlnejší ako prestupovanie z L95 do električky na Farského a následne za mostom ďalšie prestupovanie. Navyše L95 na Šafku končila. Eliny budú pokračovať ďalej, a tak môžu cestujúci na smer Karlova Ves vystúpiť aj na Námestí SNP, kde je možnosť prestupu na L9.

Šafko stratí na význame ešte viac po vybudovaní zástavky Nám. SNP pod Manderlákom, ktorá má potenciál nahradiť všetky prestupné väzby Šafárikovho nám.

Po jej výstavbe sa bude musieť opäť prehodnotiť aj trasa L6. Tá totiž už na Jesenského (zrušená zastávka) nebude mať kde zastavovať a taktiež nemá ako obslúžiť nový terminál. Ideálne by bolo pristúpiť k jej zlúčeniu s L7, čím by zároveň vzniklo potrebné priame spojenie medzi Mostom SNP a Obchodnou a aj medzi CMO a Obchodnou. Nakoľko jej vedenie na Šafárikovo nám. už nebude mať taký efekt (na spojenie Karlovky s UK a Euroveou stačí L4), môže premávať obojsmerne cez Jesenského, vďaka čomu by vzniklo aj pohodlné spojenie Karlovej Vsi s CMO, ktoré je pri terajšom výlukovom stave veľmi využívané. Presmerovaním pôvodnej L7 z okruhu cez Špitálsku by sa posilnil úsek Mladá Garda – STU – (Obchodná), ktorý je vyťažený v rannej špičke.

Taktiež by sa stratil zmysel prevádzkovania L8 na úseku Obchodná – Nám. Ľ. Štúra. Tá by sa mohla následne presmerovať na Špitálsku, čím by sa jej trasa skrátila a naopak presmerovanie L9 na Obchodnú by výrazne posilnilo vyťažený úsek medzi Obchodnou a Karlovou Vsou. (Na úseku Špitálska – Karlova Ves úplne stačí L4 a z pod Manderláku by do Karlovky okrem L4 premávala aj L6/7.)

To však samozrejme len vtedy, ak by nebolo problémom zrušenie spojenia Špitálska – Nám. SNP – Kapucínska. Myslím však, že tam už v súčasnosti nie je žiaden dopyt. Keby aj, isté je, že po spustení električiek cez nový Starý Most, stratí aj toto spojenie na význame, nakoľko pri ceste do Petržalky už nebude potrebné cestovať na Kapucínsku/Zochovu, ale vo väčšine prípadov bude stačiť z týchto lokalít využiť električku na Farského a prestúpiť na L84/95/99. Pri ceste na Dvory je možné zo Špitálskej využiť trolejbusy na Hodžovo nám. a tam následne prestúpiť na L93. Zaniklo by tak iba spojenie Nám. SNP – Kapucínska pre cestujúcich, ktorí sa presúvajú vrámci CMO.
Reply on: Ámos #214842:
"Chod sa pozriet rano do centra ako to tam vyzera. Hustotou IAD som mal pocit na Schwarzenbergplatz a okoli, ze je nedelne rano... "

? Tak to si bol v inej Viedni ako ja...
Reply on: eMDi #214847:
kurnik, zly tab, poprosim zmazat predosly prispevok. vdaka.
Reply on: Rubber38 #214844:
Pri prestupoch na linky s intervalom 12 alebo 20 minút je to rovnako nepraktické...
Reply on: Ámos #214842:
OK, viaceré Bratislavské akoženosné a-bus linky so skvostným intervalom 20 minút sú samozrejme zastaraným prežitkom, to je jasné asi celej tu diskutujúcej komunite. Ale o tom sme sa teraz nebavili (i keď teda o tom by sa tiež mohla viesť diskusia plná šotonápadov na optimalizáciu linkového vedenia, najmä v oblasti Pražská-Šancová-Trnavská).

Bavili sme sa o električkách, kde dnes naozaj nemáš podobné negatíva (pridlhý 15-20 min. interval, výskyt súbežných/takmer súbežných liniek, nerovnomerná naplnenosť spojov na trase...). Viedenský model síce nemáme, ale o ňom si nemusíme myslieť, že je zas najlepší na svete. Pri vhodne rozvetvenej sieti prosím, ale nakoľko má Bratislava len dve centrálne ulice v sieti (Špitálska-Obchodná), tak zavedením jednolinkového variantu by si donútil prestupovať "polovicu" cestujúcich v smere do/z tejto časti centra. Ak by sme mali rozvetvenú sieť a nebolo by možné spraviť linku z každej radiály do každej časti centra v rozumnom intervale (a 8 min. je ešte stále rozumným intervalom), tak OK, ale to neni prípad Bratislavy.

A áno, 7,5min. interval je zapamätateľnejší, než 8, a áno, lepšie sa potom pracuje s CP nadväzujúcich liniek s 15, či 30 min. intervalom. Ale jedna vec je baviť sa o možnosti zahustenia int. v celej sieti o pol minúty na 7,5, a druhá je hneď kvôli tomu presadzovať jednolinkový variant.
Reply on: Pe67 #214841:
Na to sluzia pevne stanovene obchadzkove a krizove plany, o com ludia na DPB zrejme netusia.
Aj preto sa kazda vyluka riesi vzdy nanovo.

Malo by platit, ze ak je neprejazdny usek (od-do) platia tieto obchadzkove trasy, rovnako tiez automaticky nabeh na vyluku pri mimoriadke.
A tieto plany by mali byt vzdy rovnake, a je jedno ci je vyluka planovana alebo neplanovana. Lebo je nemyslitelne, ze ked sa dnes nieco stane na L3, tak stoji aj Ruzinov a ostane jazdit na jednej linke.. A ze sa neda kde otocit v centre? A naco mame v centre triangle a dispecerov?

S tym vsak nic nema kolko liniek jazdi na radiale, ale to ako je manazment podniku schopny zvladat jeho riadenie. Bohuzial nakup novych vozidiel z nich odbornikov neurobilo, akurat sa vozime kulturnejsie. Podnik zda sa rovnako zahniva ako kedysi.
Reply on: Petto #214839:
Ta zapamatatelnost je velmi dolezita. Mozno preto bol ludmi v prieskume CP so 7,5 minutami oznaceny ako atraktivnejsi ako 8 minutami.
Co je vsak vyhoda pri 4 minutovom intervale. Ze uz zapamatatelnost neriesis a ako zakaznik proste ides.

Je to viac mentalna bariera ako skutocna, lebo ano, logicky 4 minuty ti v dennom casovom plane nic neriesia. Ale ludia neuvazuju logicky... Je to asi na dlhsiu a rozumnejsiu debatu.

Celkovo si vsak myslim, ze ak chceme aby ludia prestupovali a nemali s tym problem, malo by sa pristupovat ku skracovaniu intervalov, zlucovaniu liniek, etc. etc. Najjednoduchsi system bude castokrat najefektivnejsi a najlepsi.

Napriklad ak by sa dopravny terminal MHD na HLST vybudoval tak, ako bol naprojektovany, tak podla mna idealnym pripadom na zlucenie je L61 a L63 s hustejsim intervalom (mozno ukoncenim casti spojov na zastavke Tesco Lamac). Idealne, keby sa potiahla stopa z Bulharskej k Avionu, ale nie nevyhnutne.

Nasledne by sa mohla skratit L39 a zlucit s L31 po Trnavske Myto, resp po Zimny stadion. Lebo mat nosnu linku obsluhovanu klbovymi autobusmi s intervalom 20 minut, ktora 50% trasy vozi vzduch...
(Popripade L39 po Zimny stadion a L31 na Kollarko/Vazku; cim by sa dalo z L94 spravit spickova a zlepsit sedlo L93)

Staci sa pozriet do susednej Viedne, kde sa im fakt dari presuvat ludi z aut do MHD. Najst ulicu kde idu subezne dve linky, je problem. A to je Vieden o malo vacsia od BA rozlohou, s ovela vacsou hustotou osidlenia. Chod sa pozriet rano do centra ako to tam vyzera. Hustotou IAD som mal pocit na Schwarzenbergplatz a okoli, ze je nedelne rano...

Reply on: Ámos #214838:
Možno tak v smere na Zl. Piesky a Hl. stanicu nastal úbytok. A v Dúbravke - tam je to spôsobené dlhou jazdnou dobou do mesta (aj keď 4ka má dosť ľudí). Inak je dvojlinkový variant veľmi dobrý. Napr. keď je v úseku ŽST Vinohrady - Malé Krasňany výtržnosť alebo nehoda - čo je takmer každý deň tak do Ružinova premáva aspoň linka 9, s Kapucínskej do Karlovky to zatiahne 9 a do Dúbravky 4. Pri jednolinkovom variante by tie výpadky boli veľmi citeľné (časté). A to nehovorím o tom že pokiaľ by do Dúbravky chodila iba 4ka v int. 4 min. tak by sa aj tak dobehli a na konečnú by išli aj tri naraz, takže odchýlky by boli tak či tak.

Inak pamätníci - kto si pamätáte na linku 12 v trase Ružinov - Dúbravka do r. 1993 tam bolo v špičke 24 poradí (z toho 16 celodenných). Interval v špičke bol 4-5 min, bolo úplne bežné že sa dobehli aj 3 súpravy 2xT3 a to nebolo vtedy toľko semafórov čo zdržovali električky ako je to dnes.
Reply on: Ámos #214837:
Tak 8 a 7,5 je uz podla mna naozaj jedno co sa tyka atraktivnosti. 7,5 ma len vyhodu zapamatelnosti a kazdu 2.hodinu jeden spoj navyse (resp. 1 spoj za hodinu pri 2linkovom variante) Samozrejme aj ja preferujem 7,5 ktore lepsie pasuje Bratislave elektrickam a prestupom na mnohe linky s 15min int. alebo 7,5
Reply on: Pe67 #214836:
Cize zmena na dvojlinkovy variant priniesol ubytok cestujucich?
Reply on: Petto #214832:
8 interval je podla vyskumov v tejto oblasti za hranicou atraktivnosti. Ten bol v prieskume ako hranicny oznaceny ako 7,5minuty.
L93 mala pred zmenou interval ak si dobre pamatam nieco medzi 6-8minut. L 95 detto. Po zahusteni na 3-4 vozidla boli plnsie ako predtym.

Je uplne logicke, ze cim pojde spoj castejsie, tym viac ludi sa pre MHD rozhodne. Ak toto popieras, tak rovno sa vykaslime na vsetky moderne pristupy vo verejnej doprave a rovno zavedme SADisticke CP.
Reply on: Ámos #214826:
To určite nie, skôr úbytok.
Reply on: jandro #214831:
A čo sa týka ivek daily way už čoskoro bude zoznam liniek, kde budú premávať, rozšírený o nejaké ďalšie.. Len škoda že tie vozidlá len tak zrazu neomladnú alebo že zrazu neprestanú byť poruchové..
Reply on: jandro #214823:
Buďme radi, že tieto dni je dostatok aj vodičov aj vozidiel, takže sa vypravuje "plný počet" záložných vozov. Hneď je tých výpadkov, ktoré sú hradené podstatne viac - teda vynechaných spojov menej a zvlášť pri hradení takých liniek ako je 54 sa netreba uchyľovať k sťahovaniu vozov z iných liniek, kde potom tie vozy chýbajú, ale vie to vyhradiť záložný voz, ktorý je na to určený. ?
Reply on: Ámos #214826:
O tom dost pochybujem. V Petrzalke bola kopa liniek s neatraktivnym intervalom a la odvsadial vsade. SIce sa urobili nosne , ale to uz su aj dnes elektricky s int. 8 min a 4 min interval podla mna uz neprilaka nikoho navyse, ba dokonca zase len nasere mnohych ze mali aspon priamy spoj ci uz na Raciansku alebo Vajnorsku ci Spitalsku a zrazu ju nemaju. Koniec koncov aj Praha si teraz schvalila zmenu CP a tras elin a budu 3 nosne s 4 min int. a kopa liniek s 8min. intervalom, v sedle dokonca horsie jak u nas.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.