Reply on: S499.1023 #211819:
Hmm a to platí pre tie nové žlté označovače vo vozidlách MHD či aj pre tie staršie červené? Tá minca dovnútra zapadne a na označovači je potom zo strany DPB potrebné vykonať odborný zásah, aby znova fungoval? ?
Mike
To, koľko peňazí sa tam skrýva si neuvedomujem ani ja ? Lebo jednak máme v prevažnej väčšine systém 3 vodiči na voz, to znamená, že ani pri pridelených vozoch a pri platných zadeleniach cez pracovný deň prakticky voz nie je nikdy doma. = Ak môže, tak jazdí. Okrem toho, a to potvrdili aj viaceré nezávislé štúdie robené ľuďmi aj z iných krajín, u autobusov máme veľmi malú rezervu, takže aj z toho dôvodu jazdia každý prac. deň všetky vozy,
Takže, keď vieme, že sú všetky vozy v špičke vonku, tak sa môžme baviť o tom, ako efektívne jazdia (teda aké sú grafikony), alebo o víkendoch. A keď sa bavíme o pracovných dňoch, tak možno až na nejaké 2-3 výnimky (tá debata tu už bola viac krát), sa v rannej špičke všetky abus linky točia nadoraz, bez akýchkoľvek páuz. A aj tie, ktoré majú nejaké pauzy, ich nemajú kvôli tomu že vodič prestávkuje aj s vozom, ale kvôli veľkým meškaniam.
Takže keby sme pripustili "váš" systém, teda úplne oddeliť vodiča od voza, tak by sme neuštrili v rannej špičke žiadny voz, ale v sedle áno, takže by oproti dnešku viac vozov išlo po špičke do vozovne. V ojedinelých prípadoch by sa tým možno ušetrili vodiči, ale som si istý, že v princípe aj tu by sa jednalo o pár ľudí, lebo všetky možnosti efektivizácie boli dávno zvažované. Takže pri tom istom počte vodičov (niekde aj vyššom) by akurát v sedle stálo viac vozov vo vozovni. Detto víkend.
Ja sa v ekonomike až tak nevyznám, ale teda keď už mám ten počet vozov (lebo ho potrebujem do rannej špičky, kedy je maximálna výprava), tak je lepšie aby ten voz, keď ho nevyhnutne nepotrebujem, stál vo vozovni, alebo nie je lepšie, nech radšej chodí, aj za cenu menšej efektivity obehov vozov (lebo vodičov by bolo tak či tak rovnako.)?
A potom úplne iná debata je o tom, že každý deň sadá vodič do iného vozu, keďže nie sú pridelené (tbusy a el. J. Dvor), alebo že počas služby na každé kolo sadá vodič do iného vozu.. To si dovolím prirovnať k tomu, keby si vodič IAD sadal každé 2 hodiny do iného napr. VW golfu.. (rôzne ročníky, rôzny stav..) akurát vodič MHD má na palube desiatky ľudí.