Reply on: 810zssk #204203:
Keby som ten voz nevidel na vlastné oči, že mal na displeji 202 a na malom displeji poradové číslo 3, tak sa s Tebou o tom doťahovať nebudem. Beriem, DPB si potreboval niečo vyskúšať, to že to malo nahodenú nejakú službu, aby fungoval informačný systém a hlásilo to zastávky, s tým takisto nemám najmenší problém. Ale ešte raz - ako môžu byť v systéme dva vozy na jednej linke na jednom poradí? To fakt sa nad tým nikto z DPB nezamyslel? Ja neviem, ako je postavený informačný systém, ale nemôže byť predsa problém, aby sa vygenerovala nejaká mimoriadna služba, keď už chceli niečo testovať. Ak si si nevšimol, ja som nepísal, že tam chcem mať nejakú 202X, písal som, že to mohla byť napríklad 202/7. Tú X som spomenul preto, ako to sa to robilo pred 30-timi rokmi. Nenapadla Ťa aj taká hypotetická situácia - čo keby sa na tej službe niečo prihodilo a niekto by sa sťažoval na linku 202/3 bez toho, aby uviedol číslo voza? Ako by sa to potom riešilo? Bol by popoťahovaný vodič, ktorý robil "pravú" 202/3? Že zrovna Tebe, ktorý požaduješ 100% dodržiavanie pravidiel zo strany vodičov, takýto chaos nevadí, je mi miernou záhadou ?
Ike
GPS (v hovorovej reči) = prijímač polohy GPS družíc + nejaký drobný soft na vypočítanie polohy prijímača v súradnicovom systéme (poloha GPS družíc predstavuje stred geometrického telesa "guľa" s polomerom rovným vzdialenosti vypočítanej na základe časového rozdielu odoslania signálu z družice a prijatia prijímačom na zemskom povrchu. Poloha sa teda určuje ako prienik troch a viac gúľ).
Navigácia = pokročilejší software, ktorý obsahuje mapy buď v georeferencovanom (umiestnenom v súradnicovom systéme) rastri alebo vo vektore. Keďže poloha GPS prijímača sa počíta v tom istom súradnicovom systéme, je možné umiestniť na túto mapu bod polohy. Dnes je bežnou súčasťou funkcia snapping, ktorá umožňuje v prípade slabšieho signálu lokalizovať bod (polohu) na konkrétnu komunikáciu (teda bus nejde podľa navigácie napríklad 2,5 m vedľa vozovky). Ak tieto cestné komunikácie navyše obsahujú metadáta (prípad vektoru - napr. MPR, jednosmerky a pod.), potom navigácia (software) dokáže pokročilejšie funkcie, ako napr. výpočet trasy, predpokladaný čas a pod.
GPRS = mobilný signál na prenos dát. Môže prenášať čokoľvek a teda o.i. aj údaje o polohe konkrétneho prijímača, ktorý sa nachádza v konkrétnej krabičke v konkrétnom vozidle.
Tieto tri veci vedia existovať nezávisle bez seba. Keďže každá niečo stojí, asi by nemalo zmysel aby mali vodiči navigáciu (zrejme najdrahšia položka) v každom vozidle. Preto predpokladám, že majú len GPS modul, ktorý prostredníctvom GPRS posiela dáta na dispečing, kde sú jednotlivé vozidlá zobrazované v softvéri (alebo službe ako google maps a pod.)