Ono sa to pri tom prerozdelovaní ale "stráca"... Ja viem, ak by všetko fungovalo tak ako má, netreba nič vymýšlať, lenže ono to tak vôbec nefunguje. A odráža sa to napr. aj v priemernom veku vozidiel.
Nie. Ale aj napriek tomu som ZÁSADNE proti akejkoľvek Ficoidnej prerozdeľovacej metóde. Prerozdeľuje sa dosť na to, aby sa nemusel vyberať ešte akýsi koncesionársky poplatok.
No keby mesto začalo vyberať poplatky na chod socky a zároveň znížilo dotácie zo súčasných zdrojov, tak by to nič alebo málo riešilo. Zo súčasných príjmov mesta sa vyčleňuje istá časť na MHD. Ak by sa po zavedení koncesie znížila, tak by sa celá koncesia minula účinku. Prepravca by nenávyšil (alebo len slabo pri porovnaní so súčasným stavom) príjmy a potom by sa znižovanie ceny električeniek pre ľudí ktorí by platili koncesiu nemuselo podariť. Samozrejme, nemám to vypočítané, je to len odhad.
ja konc. poplatok za stv chápem tak, že je to preto, aby bola stv akože nezávislá od poslancov schvaľujúcich ŠR. Na to aby som si domyslel, že administratívne náklady na zavedenie takého poplatku nie sú 0sk. Prečo nezvýšiť normálne dane
Samozrejme by mesto súčasnú dotáciu na MHD s vybraných daní nechalo rovnakú, iba by k nej pribudli "koncesionárske poplatky". Tak som to myslel a všetko iné by bol podvod.
Štát nemá čo dotovať MHD. Štát má financovať armádu, políciu, zahraničné veci, vysoké školstvo, špecializované zdravotníctvo a podobne, t.j. veci nadreginálneho charakteru. Miestnu a prímestskú dopravu by mala platiť výhradne miestna a regionálna samospráva. Inou otázkou však je, či jej dnešné rozdelenie daní na to dáva dostatočný priestor.
Zaujímavý nápad. Poplatok od všetkých a pri kúpe električenky jeho výšku, prípadne nejakú korunu navyše, odrátať. Dnešní abonenti by neplatili ani o korunu viac a do MHD by pritieklo viac peňazí. Len sa obávam, že mesto by o rovnakú sumu, ktorú by vybralo na dani, znížilo doterajšiu dotáciu, aby mohlo ďalšie peniaze použiť na 3,14čoviny.
Čierny pasažieri sú, samozrejme, jedna vec. Ale druhá je tá, že s tržieb CL sa neporkyjú ani len prevádzkové náklady. A čo investičné? Tam zjavne model financovania nevyhovuje.
Netreba ani tak meniť model financovania, ale skôr zvýšiť kontrolu pretože Bratislava trpí hlavne tým že pomaly každý piati pasažier = čierny pasažier. Sa stačí poobzerať ked nastupiš do busu ako tí ludia striehnu či nie si revizor, lístky v ruke pri prvých dverach je bežna prax. A to nehovorím, že priestupný rok je častejšie ako revizory na niektorých linkách.
810zssk