Pre ozrejmenie: v koľajniciach nikdy nebol, nie je, a ani nebude elektrický prúd. Ten z nich môže akurát tak tiecť do vozidla pri uzavretí el. obvodu, ale nie v nich byť. Koľajnice sú totiž uzemnené, a teda majú rovnaký el. potenciál ako zem. To, čo máte na mysli, je elektrické napätie, a to nie je absolútna, ale relatívna veličina, teda vždy sa dá merať len voči niečomu. A keďže väčšinou sa napätie meria práve voči zemi, tak ani to napätie v koľajniciach nie je, a ani nebude. Napätie (voči zemi) je v troleji, a v prípade systémov s treťou napájacou koľajnicou (časté u metra, kvôli zmenšeniu prierezu tunelov odbúraním strešného zberača prúdu), v ktorých je z bezpečnostných dôvodov prísne zakázaný vstup do koľajiska, v tejto tretej koľajnici.
A na pohon vozidla sa v prípade elektrickej trakcie vždy využívajú AJ koľajnice, v ktorých voči zemi napätie nie je, pretože elektrický prúd môže vzniknúť len tam, kde je nejaký rozdiel elektrických potenciálov medzi dvomi bodmi, teda el. napätie Jedným z týchto bodov je totiž trolej/tretia koľajnica, a druhým sú vždy koľajnice, teda el. potenciál zeme Rozumieme?
A na pohon vozidla sa v prípade elektrickej trakcie vždy využívajú AJ koľajnice, v ktorých voči zemi napätie nie je, pretože elektrický prúd môže vzniknúť len tam, kde je nejaký rozdiel elektrických potenciálov medzi dvomi bodmi, teda el. napätie Jedným z týchto bodov je totiž trolej/tretia koľajnica, a druhým sú vždy koľajnice, teda el. potenciál zeme Rozumieme?
eripmav