Reply on: Sommelier #53263:
Ty snad nerozmyslas, alebo co...Nikto tu neporovnava existujuce VP klobasy s buducimi NP 15m vozmi.
Ja (a snad vsetci ostatni) tvrdim, ze:
Ked uz boli vyclenene peniaze na nakup autobusov bolo by za ne jednoznacne vhodnejsie kupit 18m NP vozy, nez 15m NP vozy. Rozdiel v cene nie je taky, ako rozdiel v kapacite. Navyse potreba 18m vozov je VYRAZNE akutnejsia, nez potreba kratsich (a menej kapacitnych) vozidiel.
A k tvojej obhajobe nakupu 15m vozov:
1) "pretoze to nie je az taky velky rozdiel." - JE. Ked teda rozpravame o kapacite - ZABUDNI na papiere, udavajuce obsaditelnost. Realita je taka, ze 15m voz ma nielenze o 3 metre menej, a teda o 7.5 metra stvorcoveho mensiu podlahovu plochu, ale navyse ma PODSTATNE vacsiu pomernu cast podlahovej plochy zastavanu sedackami. A sedacky, ako vsetci vedia, znizuju realnu obsaditelnost vozidla. Preco je ta pomerna plocha vasia? Ved sa do tych vozov pozri. Kedy si videl v klbaku sedacky v tocni? Kedy si videl sedacky vo dverach? A kolko dveri ma 18m voz, a kolko 15m? A kedy si videl 15m voz, ktory by nemal nad zadnou dvojnapravou usporiadanie 2+2? Take je sice aj v NP klbaku nad napravami, ale tym, ze v 15m je to dvojnaprava, tak je tam nevyuzitelneho priestoru este o kusok viac, pretoze cela zostava interieru nad nou je dost dlha a inu nenavrhnes, aby bola aj pouzitelna. Takze v kapacite JE VELKY rozdiel. A este ako bonus ti k tomu prihodim vyrazne pomalsiu vymenu cestujucich 2 a pol dverami u 15m voza, nez 3 a pol dverami u 18m (pol-dvere preto, lebo predne kridlo 1. dveri v BA prevedeni vozidla s uzavretymi oddelenymi kabinami vzdy sluzi len vodicovi).
2) "Pretoze ich bude o par kuskov viac" - mozno. a mozno aj nie. ten cenovy rozdiel nie je nijako velky. a rozhodne sucet kapacity tych o-par-kuskov-viac 15m vozov bude podstatne nizsi, nez sucet kapacity o-par-kuskov-menej 18m klobas.
3) "pretoze su lepsie skladovatelne vo vozovniach" - ako? to si myslis, ze tie 3 metre niekoho zachrania? Alebo mas predstavu, ze vo vozovniach sa vozy parkuju hala-bala, ako sa pomestia? Odstavne plochy su presne rozvrhnute, kde a ako sa autobusy maju a smu odstavovat. A snad si nemyslis, ze kvoli tymto novym hracickam niekto bude kompletne prerabat rozlozenie odstavnych ploch a malovat tam o 3 metre kratsie miesta? Co sa tym ziska? Hole nic.
4) "Su mestotvornejsie" - tak tu uz som uplne mimo, nechapajuc ziram ako puk, co si tym chcel povedat. A ked uz, tak: male mesto s malymi prepravnymi narokmi potrebuje male autobusy, velke mesto (co BA teda je) s velkymi prepravnymi narokmi potrebuje VELKE autobusy, nie stredne, vhodne na menej vytazene linky.
5) "menej narocne na udrzbu" - a na to si ako prosim ta prisiel? pretoze su kratsie? pretoze nemaju klb? Navrujem teda, podla tejto logiky, vsetko vypravovat v SOR B9.5 - pretoze su najkratsie, a teda maju najtuhsi ram; a maju najmenej naprav. A nemaju klb. Ten klb, aby bolo jasne, je co sa tyka udrzby tak zanedbatelna polozka, ze nema zmysel nad tym vobec uvazovat.
6) a tie bonusy - tak predlzime dotknute zastavky (presne o 6 metrov, co je rozdiel 2 klbakov a 2 15m vozov), a uvidis ze ani tak sa do nich nezmestia. Navyse vacsina z takych zastavok ani nepotrebuje obsluhovat 2 klbaky naraz. Kupovat vozidla podla rozmerov zastavok mi pripada takmer tak zvrhle, ako to, co sa udialo v Tatrach, ked sa na celej TEZ museli trate a nastupistia prerabat podla rozmerov a prejazdovych profilov tych novych serblov, co tam nakupili. A ten argument s krizovatkou - ved je uplne smiesny Ked prejdu dva 15m, dva 18m neprejdu?
A k tomu odstavcu o Ik280:
Mas pravdu v tom, ze tie vozy sa budu hodit aj do buducna. Teda skor, hodili by sa. Az na to, ze tie vozy, v stave v akom su, jednoducho NEPREZIJU mozno ani rok, nie este dva, a mozes sa aj na hlavu postavit a mihalnicami sa odrazat, ale tak dlho ich pri zivote proste neudrzis. Ramy tych vozov su skrz na skrz prehnite, a akonahle pridu nove vozy, ktorymi by sa dali stare Iky eventualne nahradit, tak je v zaujme bezpecnosti vsetkych, aby sa cim skor odstavili z prevadzky, pretoze kazdym dnom ich prevadzky sa zvysuje sanca, ze sa vdaka ich technickemu stavu stane nieco tragicke. A okrem novostavby ich ramu (co je samozrejme blbost, a navyse nerealna) neexistuje ina moznost, ako ich stav zlepsit a tie vozy zachranit.
Takze s prichodom novych vozov sa Ik280 takmer urcite vyradia, a nie preto, ze by niekto chcel, ale preto, lebo je to NUTNOST. A prave preto vsetci hovorime nie o doplneni vozoveho parku, ale o jeho nahradeni. A dufam, ze teraz uz konecne uznas, ze nahradzovat stare Ikarusy (aj ked su len 16.5m dlhe) vozidlami 15-metrovymi nie je dostatocne, a bolo by treba a vhodne ich nahradit vozidlami 18-metrovymi.
Howgh. (a ostatnym sorry za tu dlzku, no uz mi to nedalo)
Sommelier
Nakup rozhodne nesmeruje ani nesmeroval k vymene za Ik 280 ! Tieto vozy budu v BA jazdit este min. 3 roky. Vacsinou len prasknuty ram je dovod na ich vyradenie. Nakup novych vozov je zamerany na doplnenie voz. parku a nie ako nahrada za dozivajuce 280.
To by si ich ihned vyradil podobne ako s nimi nestastne nalozili v 98 po dodavke 435 ?
Ak DPB vyuziva sedlove usporiadanie CP v obmedzenej miere z dovodu nedostatku (prveho alebo posledneho) je to problem.
Z tohto dovodu je pocas spicky vsetko akurat, mimo nej prazdne klbaky. Je to opat otazka noveho auditu, ktory by intervaly na mnohych linkach po septembri prehodnotil.
Ak je teda fakt, ze pocas spicky je potrebne dlhy klbak kazdych 12 min, mimo nej by si ho mozno naplnil za 30 min, co je nevhodny interval, ze ? Je lepsi celodenny 12 min interval ?
Alebo spickovy 10 minutovy a sedlovy 15 ?
Mnoho klbovych liniek sa drzi nesedloveho systemu. 50, 70 (od Slovnaftu do Slovnaftu temer prazdna)
Mnoho klbovych liniek jazdiacich sedlovym usporiadanim ma v sedle interval 15, resp. 20 min. pod ktory by bolo zle ist. Ide zima. ?
Tyka sa to najma mimopetrzalskych liniek.
Nechcem hodnotit presne situaciu, ktora mi nie je az tak pribuzna, ale viem, ze 15 m busy najdu svoje uplatnenie.