Reply on: J #24424:
150 000??? Stopäťdesiattisíc??? Pre spoločnosť akou je Kooperativa by bola zaujímavá aj ponuka jedného milióna na rok!Re #24437 fobust: Wow! Wow! Wow!
1) Čítam, že vám to tam všetko hlási...
2) K. Kajdi: "Lenže šofér predsa nemohol nosiť pod pazuchou hŕbu tabúľ a meniť ich podľa potreby," Íha, v živote by ma nenapadlo, že ešte aj takáto samozrejmá vec, ktorá sa v PO praktizuje vždy, všade a na každej službe môže byť niekde nemysliteľná.:-o
3) "Zdôrazňuje, že na rovnakom princípe prepísania svetelných údajov môže jedno vozidlo premávať v ten istý deň na dvoch, troch aj viacerých linkách"... Tak toto je ozaj objav Ameriky
fobust
BRATISLAVA Už viac ako polovica vozidiel bratislavskej mestskej hromadnej dopravy je vybavená novým elektronickým informačným systémom. Ten nielenže svetelnou, prípadne aj zvukovou formou uľahčuje cestujúcim orientáciu, ale umožňuje aj pružné zmeny trás či zastávok jednotlivých liniek, rýchly presun spojov z jednej linky na druhú či ich efektívne využívanie aj pri ceste do vozovne. "Systém má európske parametre a výborne sa osvedčil," tvrdí riaditeľ rezortu prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava Bronislav Weigl. Spresňuje, že do troch až štyroch rokov by s novou informačnou výbavou mal jazdiť celý vozový park MHD, v ktorom je nateraz 227 električiek, 131 trolejbusov a 530 autobusov. Informácie pre cestujúcich zahrnujúce číslo linky, priebežné zastávky a konečnú svietia na vozidle vnútri a z vonkajšej strany spredu a zboku - na zadnom čele svieti len číslo linky. Údaje sa zobrazujú automaticky, systém funguje ako jeden celok a riadi ho palubný počítač, ktorým sú vybavené všetky vozidlá. Na viacerých, najmä trolejbusových a električkových linkách, zároveň ženský hlas automaticky oznamuje zastávky. Elektronická informatika nie je lacná, úprava jedného vozidlá ide do stotisíca korún. Nové vozidlá ňou vybavuje už výrobca, staršie ju dostávajú postupne, najmä pri modernizácii a opravách. "Na obnovu klasických plastových žlto-čiernych informačných tabúľ však musel Dopravný podnik vynakladať ročne celý milión. Naši pasažieri ich kradli, lámali, poškodzovali sa pri každodennej manipulácii. Samozrejme, aj každá zmena na trase si vyžiadala výrobu novej tabule," konštatuje Weigl. Na druhej strane zavedením nového systému dopravári nemalé finančné prostriedky ušetria. Bratislavčania napríklad už roky volajú po tom, aby spoje MHD nejazdili do vozovní, prípadne z nich na svoje trasy prázdne. Podľa vedúceho odboru dopravnej informatiky Dopravného podniku Bratislava Karola Kajdiho to však doteraz bolo zložité. Ak totiž vozidlo konkrétnej linky smerovalo inou trasou a bralo cestujúcich, tí sa väčšinou domáhali bežnej trasy, ktorú uvádzala plastová tabuľa. Často z toho vznikali konflikty. "Lenže šofér predsa nemohol nosiť pod pazuchou hŕbu tabúľ a meniť ich podľa potreby," vysvetľuje Kajdi a dopĺňa, že práve terajšia informatika okamžité zmeny umožňuje bez problémov. "Prvou lastovičkou je linka číslo 201. Od vlaňajšieho júla pokusne, teraz však už štandardne, ide všetkých jej 11 vozidiel postupne pri poslednej večernej jazde do vozovne až na zastávku Amfiteáter," uvádza Kajdi. Spojom 201 sa tak cestujúci môžu z Predstaničného námestia dostať na Pražskú ulicu či na Kramáre po rovnakej trase, akú má spoj 204. Naďalej je síce označený ako "dvestojednotka", ale informačný systém už od zastávky Karpatská ukazuje zastávky "dvestoštvorky" - tak je to v súlade s európskou normou. Pre cestujúcich je teda dôležité to, že na smerových tabuliach vozidla linky 201, idúceho do vozovne, sa už od konečnej zastávky Čiližská na Dolných honoch zobrazuje nápis Amfiteáter. Vtedy nemusia prestupovať zo spoja 201 na 204, ale môžu plynulo cestovať ďalej. "Ohlasy sú veľmi priaznivé. Podobné úpravy teraz chystáme na električkových linkách. Najskôr je to možné pri väčšej zmene cestovných poriadkov. Údaj, keď možno spoj využívať aj mimo jeho pravidelnej trasy, musí byť totiž v grafikone uvedený," vysvetľuje šéfinformatik. Zdôrazňuje, že na rovnakom princípe prepísania svetelných údajov môže jedno vozidlo premávať v ten istý deň na dvoch, troch aj viacerých linkách, pričom všetky zmeny riadi systém, ktorý bol zavedený od začiatku roku 2000. "Cestujúci síce také presuny nevníma, pre nás však znamenajú veľkú úsporu a prinášajú zefektívnenie prevádzky dopravy," uvádza Kajdi.
Kolko elektriciek ma fungujuce hlasenie zastavok?