Ako bolo spomenuté nižšie, nič sa nemenilo. Dokonca PP IDS BK síce dopyt/stop nerozlišuje, ale už pár rokov platí v DPB dopravný príkaz, ktorý explicitne hovorí, že vodič musí na zastávke na znamenie zastaviť aj po stlačení dopytu.
Vo všetkých prípadoch sa jednalo o NB 12 a minimálne v dvoch sa nad konkrétnymi dverami stopka rozsvietila (v treťom neviem, situáciu som sledoval až po tom, čo sa ozvala cestujúca, ktorá chcela vystupovať). Jeden z vodičov v tej zastávke dokonca aj zastavil, ale okamžite sa rozbehol preč. Nepísal som práve z toho dôvodu, že som si nebol istý, či od nejakého obdobia naozaj netreba používať stopku.
Na Citelisoch nie sú dopytové tlačidlá pri prvých dverách, tie sa museli osobitne otvárať a zrejme kvôli tomu sa to vôbec nepoužívalo. Na trolejbusových Citelisoch to normálne funguje.
Na Tedomoch sa dopyt zvykol používať ešte v časoch pred NB 12, bolo to celkom bežné a cestujúci na daných linkách čo cestovali pravidelne vedeli, že dopyt funguje až keď autobus zastaví, hoci som raz zažil, že autobus išiel ďalej, lebo to tlačidlo nereagovalo, alebo sa stláčala stopka. Každopádne pri Citelisoch sa dopyt nepoužíval údajne kvôli tomu, že z výroby je nad dverami fotobunka, ktorá sa najprv nejako prelepovala, ale robilo to šarapatu, tak sa dopyt úplne odstavil, aby sa dali dvere normálne používať. Na druhej strane som minule išiel BN 9,5 a stlačil som STOP (v kabíne vodiča zapípal signál), no ani nad jednými dverami sa nerozsvietilo "ZASTAVÍME". Tu je problém, že sa celkom prestali riešiť vypálené žiarovky, hoci sú tam dokonca tri vedľa seba. A v neposlednom rade bola zaujímavosť, že na kinderkách bol dopyt aj na prvých dverách, ktoré sa otvárali v smere dopredu a na novších BN 9.5/10.5 dopytové tlačidlo na prvých dverách zvonku chýbalo, čo často viedlo k tomu (zažil som asi 3x) že cestujúci otočil odvzdušnenie dverí (núdzové otváranie) a o zábavu bolo postarané.
Vidíš, na Tedom som zabudol. A tam je to veselé aj v tom, že tam sú dve tlačidlá, jedno z každej strany dverí: jedno je dopyt a jedno stop. Ale ktoré je ktoré netuší nikto keďže tam zvykli byť namontované najrôznejšie druhy tlačidiel v posledných rokoch.
Čiže v Tedome treba stláčať tlačidlá až kým sa nerozblikajú tie svetielka nad dverami, keďže toto nijako neboli od dodania schopní vyriešiť. V nejakej vyspelejšej spoločnosti by boli dopytové tlačidlá s dopytovým otváraním na takýchto vozidlách zrušené keď fungujú úplne inak ako v ostatných prevádzkovaných vozidlách alebo by takéto vozidlá zastavovali na všetkých zastávkach aby sa nestalo, že niekto bude prevezený na inú zastávku ako na ktorej plánoval vystúpiť.
Doplňujúca otázka pre Trammata: rozsvietila sa nejaká signalizácia v salóne tých vozidiel v ktorých sa stalo to čo si popisoval? Či už nejaký z nápisov stop/zastavíme alebo sa rozsvietilo tlačidlo po stlačení na zeleno? Ak áno tak to bol beusácky výmysel a určite prosím napíš e-mail na vnutorna.kontrola@dpb.sk
Na Citelisoch všetky tlačidlá rozsvietia signalizáciu STOP nad kabínou vodiča ak sa nemýlim, čiže by sa to malo ukazovať aj vodičovi. A dopytové otváranie na Citelisoch vodiči nepoužívali dávno predtým ako sa zaviedlo otváranie všetkých dverí počas pandémie.
Nepamätám si čo je tam za problém pri Citelise, ale používať dopytové otváranie na Tedome je rovnaká zvrhlosť ako na Citelise kvôli tomu ako to (ne)funguje. Napriek tomu si pamätám, že ho vodiči zvykli používať na Tedomoch.
Nemajú žiadnu výhovorku, BID totiž mlčí, evidentne po zavedení 24h služby a zverejnení garancii nadväzností majú buď na háku alebo nechcú "prilievať olej do ohňa a vyštvať vodičov"... za to vyštvú cestujúcich.
Tedom ti neukazuje stlačený dopyt, tam treba vyslovene tlačiť STOP na príslušnom tlačidle, to čo je pri dverách na dopyt sa aktivuje až po aktivácii vodičom, nemá to pamäť. Nie som si istý, ale zdá sa mi, že aj pri Citelisoch je niečo také, ale nedám ruku do ohňa, ale Tedom určite tak funguje. Ale súhlasím s tebou v tom, že je to béusácky nezmysel ignorovať dopyt a zastavovať len na stop.
Moja skúsenosť u Arrivy je taká, že u seba vpredu mal zhasnuté svetlo, signalizačný nápis znamenia STOP mu to tam svietilo ako v diskotéke na červeno a nezastavil, až kým som naňho zakričal zozadu - musím stláčať a ešte sa so mnou hádal... celý predok autobusu bol zaliaty červenou farbou nápisu STOP.
Podľa mojich vedomostí na palubák dôjde informácia od dispečingu, že treba čakať do udaného času... ako si všímam, vodiči to začali od novembra ignorovať, aj tí ex-SL, ktorí s tým mali skúsenosti, pretože už niekoľkokrát som videl, že kým dva autobusy čakali na ľudí, dva odišli čo naznačuje tento problém. Odchody sú v spoločnej minúte. Ale že to je bez postihu je nepochopiteľné...
Ktorá vozovňa, aký typ vozidla? Išlo vždy o ten istý typ vozidla (prípadne vozidlá tej istej série)?
Najlepšie by bolo ale keby si rovno napísal na vnútornú kontrolu (pokial možno aj s časom a číslami vozidiel) lebo toto je ničím nepodložená sprostosť.
Prepravný poriadok hovorí, že cestujúci, ktorý chce na zastávke na znamenie vystúpiť, je povinný v dostatočnom predstihu pred zastávkou signalizovať príslušným tlačidlom úmysel vystúpiť z vozidla. Aké je príslušné tlačidlo neuvádza.
Ak sa vodičovi rozsvieti, že bolo nejaké tlačidlo v salóne stlačené bola táto povinnosť podla mňa splnená a toto čoho si bol svedkom je nejaký priblbnutý beusácky výmysel.
Nemyslím, že by boli v prevádzke nejaké vozidlá, kde by vodičovi nebolo signalizované stlačenie tlačidlá dverí.
Ešte ma napadá, že teoreticky mohlo byť dopytové tlačidlo nefunkčné (niektoré kĺbosory majú tie na dverách nefunkčné a neprelepené zvnútra tými jednotnými nálepkami čo sa zavádzali aby vozy nevyzerali jak cigánske hračky), ale to sa mi zdá nepravdepodobné pri troch vozoch a aby bola pokaždé takáto rovnaká reakcia na to.
Menila sa nejak povinnosť ako oznamovať výstup na zastávke na znamenie? Dnes som bol až 3x svedkom situácie, kedy vodič (vždy iný, no vždy tá istá vozovňa) nezastavil na zastávke na znamenie po tom, čo si cestujúci v predstihu stlačil dopyt a vo všetkých prípadoch bola reakcia vodičov identická - "musíte stláčať stopku a nie dvere".
Nie je problém ai dispečing naprogramovať, ale implementovať. Veľakrát je to o snahe dodávateľa zarobiť a clovekohodiny potrebné na programovanie sa potom nasobia počtom vozidiel.
Nehovorte mi, ze v sucasnej dobe, ked mame moderne informacne systemy, sa neda naprogramovat do palubaku na spojoch, kde su garantovane prestupy, aby ukazovalo v realnom case kde je a kolko meska vozidlo, na ktore je vodic pripojom a aby napriklad po urcenom case zacal zvonit ako napriklad vozidla DPB pri odchode z konecnej.
Keď sa toto deje, tak by ma zaujímalo čo robí dispečing. 1/2 roka testovali, skúšali a podobne a teraz nevidia, že to vodiči nedodržujú? Alebo to len evidujú aby bolo na ďalší mesiac cestovania zdarma? Však, ak by bola kontrola, toto by sa mohlo stať v jednotkách prípadov, ale nie hromadne.
Dave177