Reply on: Vladimír #232214:
lenže SOR C12 je typovo/konštrukčne autobus z toho istého obdobia ako je búraná Karosa.Aj to že sa bez nejakých výraznejších zmien, resp. modernejšieho nástupcu vyrába C12 už nejakých 15 rokov svedčí o úrovni vývoja SOR ako takého
ad bo 1. myslím si že Miro chcel poukázať o.i. na to, že síce sa tu "bijeme" za superbezpečnými autami ale v prípade autobusov, je otázka vývoja pasívnej bezpečnosti ponechaná na vôľu výrobcov a riešia sa stále iba emisie.
Valec
Jedna vec je ekonomická životnosť, kedy náklady na opravu neprevyšujú náklady na odpisy nového vozidla a preto sa stále oplatí prevádzkovať staršie vozidlo.
Druhá vec je technická životnosť, a tú je lepšie merať najazdenými kilometrami ako vekom, keďže ak autobus bol počas svojho života dlhšie odstavený, tak sa nezhoršuje jeho technický stav (resp. zhoršuje pomalšie). Do toho ešte vstupuje aj to, v akých podmienkach bol autobus prevádzkovaný... horúčavy na juhu Európy alebo zimné horské podmienky na severe inak vplývajú na konštrukciu vozidla ako mierne podnebie v rovinatom okolí Nitry.
No a ešte je tu morálna životnosť, ale tú teraz zanedbajme.
Ekonomická životnosť sa v skutočnosti láme niekde v horizonte 8 až 10 rokov, preto niektorí dopravcovia v tomto období pristupujú k odpredaju alebo ku generálkam. Ak však prepočítame technickú životnosť z kilometrov na vek, dostaneme sa až niekde na úroveň 15-16 rokov.
Takže 14-ročný autobus možno v našich podmienkach považovať ešte v norme.
Inak, slová odborníka možno nájsť napr. tu:
Akú životnosť má autobus?
Milión najazdených kilometrov je pri autobusoch úplne bežný. Životnosť autobusu môže byť aj 15 rokov, morálne by však ten autobus bol už dávno zastaraný. Rozumná dĺžka je 5 až 6 rokov. V prímestskej doprave počítame životnosť na 8 až 10 rokov. V komerčnej doprave to nestačí.
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/392859-peter-sabadovsky-nove-vlaky-a-autobusy-cestujuci-chcu-viac/