Slovo "trombelus" je výtvorom nebohého Jirku "Zwýřete" Hertla, môjho duševného staršieho brata, jednoho z najväčších odborníkov na MHD, ktorých som kedy poznal. Paradoxne tragicky zahynul v IGK cestou na oslavy 50 rokov trombelusov v Solingene:-(.
Je fakt, že sem na iMHD som slovo asi privliekol ja.
I.
Vsimli ste si profesionalitu redaktora v sobotnajsom Novom Case? V clanku na stvrt strany ohladom noveho GVD na zeleznici, pisal, ze od 15-eho sa meni cestovny poriadok. Zial netrafil, on plati od nedele 14.12.
d3k0, slovo paranoja sa pise s "j", ked uz, jo?
Vsak to ma logiku. Gorila to dotiahne na hlavne, tam sa odpoji a z konca sa pripoji Taurus. Ten to odtiahne do Viedne. Asi tak. Bol by nezmysel tu gorilu otacat na hlavnom a v Petrzalke prepriahat. Asi tak to bude.
Teraz ešte chodia normálne, zmena bude až od nového grafikonu. Inak podľa CP to ide z Košíc na hl. st., potom do Petržalky (čiže do protismeru) a cez Bruck do Viedne. Takže netreba trojsystémové mašiny, stačí prepájať na hl. st. - bol by pekný pohľad na rakúsky stroj niekde v Ružinove (myslím, že tade nejazdia - alebo áno?)
Uz to vidim. Ozaj, ako teraz tie ICcka chodia? To mame trojsystemove masiny alebo to v BA prepriahaju. Asi to druhe, ze? A gorila na Sturovej. To je namet pre sci-fi.
Prebudujme rozchod, pretože keď budú na železniciach mňaukojavkáče, ICčka na trase Viedeň - Bratislava - Košice budú musieť chodiť po náhradnej trase po Štúrovej a Špitálskej
Mas uplnu pravdu, v Ostrave maju predsa uz dnes zeleznicny profil kola. V kosiciach si to neviem predstavit, lebo zeleznice by to brali ako konkurenciu a nepustili by tramvajove hybrydy na svoje trate. Aj ked teraz to je ZSR a ZSSK...
Spis Ostrava. Ta navic pouziva i sirokej zlabek , tudiz by zeleznicni vozidla nemely problem s prechodem a sirkou nakolku. 3kV tam maji taky. Nebo kosice, tam by se to teoreticky dalo taky.
To je blbost, to s cenami. Dnes zalezi cena vozidla od velkosti objednavky, nie od rozchodu. To, ze CKD neboli schopny vyrobit nic poriadne na tisicku neznamena ze je to zly roztchod. Navyse T3 na metrovy rozchod stala uz vtedy tak isto na 1435-ku. Dvojsystemove vozidla je nezmysel. Vsak kazde by muselo so sebou vozit ne streche meniaren. A ta vazi 7 ton pri pouziti sucasnych beznych technologii, pri pouziti najnovsich ma 4 tony, a je sakra draha. Je to blbost davat dokopy 25 kV 50 Hz a 600 V Js. Ano vo Viedni taku bobost neuvazuju. Tam maju S-bahny, co je uplne super aj pre BA. Dalej zmena rozchodu, tolko a tolko km trati je priparvenych. Ale vozovna nie je pripravena ani jeda, dielne tiez. Navyse, na Mostovej tie kolajnice pekne zabetonovali, takze ak by chceli menit rozchod, museli by to zasa rozburat a pod. Zmena rozchodu je absolutne nepotrebna blbost. Je to iba dalsia hracka projektantov, ktori si na mapke kresia svoje sny, ktore su absolutne nerealizovatelne, lebo na ne nikdy nebude dost penazi, resp. nikdy sa toho nepostavi tolko, kolko by bolo treba. Ako donedavna metro, tak teraz kockopsy a podobne nezmysly, dokonca uz ako kockopsomysli, 600 V js, 15 kV 16 2/3 Hz & 25 kV 50 Hz. (nonsens). Jedine mesto, kde si viem predstavit prechod tramvaje na zeleznicu je Praha, lebo tam ma zeleznica napajanie 3000 V js, co sa da lahsie dokopy so 600 V js (ak sa mylim tak ma oprave, elektrotechnici). Ale aj tak treba: Rovnaky profil kola, rozmery pantografu, pritlaky, etc. Kopec inych veci ako rovnaky rozchod. Aj keby sme tu tu posranu 1435 ku mali by bol obrovsky problem napojit elektricku na zeleznicu. Ale kazdy dnes vidi iba jeden problem - rozchod, co je uplne zavadzajuce. Keby sme ho mali tak by zistili, ze treba este kopec inych veci... A tie stoja nenormalne peniaze. Citite sa tak bohali? Ja nie, vsak vidim co mi dennodenne jazdi a v com sa aj ja vozim.
Prvu vec, co som pri diskusii o doprave v Bratislave pocul od mimobratislavskych bolo, ze by sme tu mali zmenit rozchod.
Moj prvy argument bol, ze by bolo treba rozkopat celu Bratislavu. Na to mi bolo povedane, ze vacsina radial je na to aj tak pripravenych, a tych par miest, ktore zatial nie su (Obchodna, Tunel) a podobne sa bude aj tak coskoro rekonstruovat. Proti tomu som nemal co povedat.
Potom som pouzil znamy argument o vozidlach. Nato mi bolo povedane, ze Cechy su plne podvozkov na T3 v dobrom stave, ktore nie je problem za lacny peniaz kupit.
Potom som sa zmohol uz len na konstatovanie, ze by to boli vyhodene peniaze, a Bratislava ich nema nazvys. Nato mi bolo povedane, ze v konecnom dosledku by sa usetrilo, kedze vozidla na standardny rozchod su lacnejsie aj ich udrzba je lacnejsia, pricom by sme navyse ziskali vyhody sirsieho rozchodu (a stratili vyhody uzsieho, ktore su ale udajne mensie).
Neviem, nie som v tomto smere dostatocne erudovany, ale ako laika ma tie argumenty v podstate presvedcili. A na magistrate sedia IMHO laici.
Na zaver snad len poznamka, ze v ziadnom pripade nie som zastanca mackopsa a ovela radsej by som v BA videl kvalitne prestupne terminaly a oddelene elektricky a S-bahny/HEVy...
Ano, to som uz ciatal. Ale nechapem jednu vec: Naco menit rozchod? V Svajciarsku je plno prevadzok na metrovom rozchode kde vobec nie su ambicie to menit. V Pallerme prednedavnom obnovili elektricky na metrovom rozchode. Co je to za nezmysel menit to, vsak to su vyhodene peniaze. Navyse prestup bude tak ci tak nutny. Zasa "efektivita" v plnej krase. Ako v DPB.
Podla mna tam tych par normalnych ludi berie akukolvek kritiku za svoju, to je ich problem. Ked napisem ze XX sa mi nepaci, tak aj niekto, co je tam za nieco uplne ine kompetenty sa za to nas....e, lebo do toho "az moc" vidime (teda vobec nevidime). Slovicko jesitny to vystihuje presne. Bohuzial.
Ja osobne nemam proti tym ludom nic, prajem im vsetko dobre do buducna, nech sa hlavne uz neboja nieco robit, co by bolo prinosom pre cestujucich. Nie hladat dovody, preco by to tak nemohlo byt. A nech sa neboja konfrontovat neschopnych ludi, vsak co im prinajhorsom spravia? Vynadaju?
Igorko:
Mne sa uz aj stalo, ze po mne jacali. Ale zasluzene...
Pekne pekne citam. Zasa som najgorsi, tak dobre. Vsetkym sa ospravedlnujem, najma d3k0vi. Pisem tu veci, ktore su cenzurovane. Jasne, vsak aj za bolsevika bola cenzura, keby som si dovolil nieco napisat, tak by ma ihned zavreli, vyhnali, disident by som bol. Je mi uprimne povedane uplne jedno, co nase mesto s touto dopravou chce spravit, ja som im uz povedal aku mam predstavu, napisal som velmi rozsiahly clanok na to. Ze sa nikomu nepacil je jasne, lebo poukazoval som prave na tu neschopnost, neochotu, ludsku hlupost a pod. A ked niekto so mnou neshuhlasi, nemusi, nikomu to nevnucujem. Ale ked som sa vypraval s radovym zamestnancom Magistratu, ktoreho teraz nebudem menovat (lebo som zabudol ako sa vola), tak mi povedal ze je to presne tak ako som pisal. Ale ziaden veduci to samozrejme neprizna. Neviem ci ste videli fil Ali G in the house, ale bola tam jedna pekna fraze: Keep it real. A tu by sa mali naucit veduci a riadit podla nej. Jedinym problem, preco to vyzera tak ako vyzera je to, ze sa problemy neriesia, iba sa hladaju dovody, preco by to nemohlo byt inak, ako to v sucastnosti je. Moj nazor na vec ja taky, ze problem treba riesit, nie utekat pred nim. Ked niekomu nie je problem ani znamy, tak je na nespavnom mieste. Ked niekomu problem znamy je, ale nic s nim nerobi, lebo JENEVIEMCO, tak je pokrytec a tiez by tam nemal byt. Ak niekto dalsi problem pozna a neriesi, lebo ma nizku kompetenciu, tak ma smolu...
Sarko
A prečo nie? Všetko je predsa vecou dohody. A ak raz má fungovať kvalitný IDS, tak na tom bude záležať obom stranám.