Na tento link som narazil, keď som zisťoval všetko o prvom komerčne využívanom magleve v Číne (cca 32 km za 8 minút ak sa dobre pamätám). Na tej stránke je fajn, že sú tam aj ceny (mimochodom nie až tak strašne drahé v porovnaní s cestovnými časmi), zaujímavé je to už aj oproti lietadlu.
... to by ale bol nosný systém, zastávky nejako takto:
A: DNV - Dúbravka - Karlovka - centrum - Trnavské mýto - Krasňany - Rača
B: Lúky - Háje - centum - Hlavná stanica - Trnavské mýto - Ružinov - letisko - Dolné Hony
(cestovná doba z konečnej na konečnú 6 minút)
Pozrite sa na stranku www.transrapid.de . Ze je to krasne? Zvlast sa pozrite na Projects - mozno sa este za nasho zivota takymto vozidlom odvezieme do Petrzalky
Donedavna som si myslel, ze porozbijane skla na Trn. Myte su iba dielom vandalov. Ale ked som tam jedneho dna cakal na elinu, v smere do mesta, tak som si vsimol, ako velke sklenene tabule vibruju, ked okolo prejde nejake auto. Tesnenie totizto uz davno dozilo a tak je len otazkou casu, kedy sa tieto sklenene tabule samy rozpadnu.
K tym prudom:
Viete, na akom principe funguje zvaracka? Nizke napatie a vysoky prud, aby to pekne tavilo. A viete co sa stane ak zvarate v dobre vlhkych rukavicach? Ja ano. Ale nic vazne, lebo tie rukavice mali same o sebe dost veliky odpor. Popripade si to mozete vyskusat, ked bude niekde sudruh agregatik z DPB "zvarat" kolajnice. Ak ho prehovorite, tak budete mat srandu. Zvaranie ma na hodinach Praxe velmi bavilo, je to jednoduche, aj ked sa to moze zdat komplikovane.
Pred 14 rokmi som tiež prežil otras mozgu, ale po cca 10 min. bezvedomia sa mi počas precitania všetko premietlo od momentu nárazu hlavy akoby v zrýchlenom slede, pričom som všetko okolo seba vnímal iba inverzne a čierno-bielo a po prejdení silného mravčenia v tele sa všetko vrátilo do normálu. Pamätám si to akoby sa to stalo včera, ale neviem na to zabudnúť.
mne je to viac-menej jasne. len tie cisla som nevedel. ale mal som taky dojem, ze z debaty vyplyva, ze cim vyssie napatie, tym "smrtelnejsi" ucinok, coz nie je az tak dokonale pravidlo (samozrejme v priemyselnych aplikaciach ano) ... a o to mi islo.
tak, myslim ze dost o tomto. iba co by sme otravovali ostatnych.
Pozor pozor! Prud je iba dosledok napatia, cize napatie je pricina prudu. I=U/R - Ohmov zakon.
Smrtiaci prud je uz od 10mA. Striedavy prud je neprijemny, pretoze sposobi fibrilaciu srdca a sok v svalstve. Jednosmerny zase elektrolyzu krvi - jedno lepsie nez druhe. Kazdopadne, u striedaveho prudu su nebezpecne napatia nizsie. Samozrejme, zavisi aj od kmitoctu - ja myslim priemyselny 50Hz, ale napriklad striedavy prud o vysokych frekvenciach ma uplne ine ucinky, ale to je na dlhu debatu....
V zasuvke nebudu radovo ampere! V zasuvke je +/- 230V a tie "ampere" zavisia len od toho kde sa coho chytis a aky mas vnutorny odpor tela. Pokial mas suche ruky, nechutne ta pretrasie, pokial by si bol spoteny, asi by ta museli z obvodu vyprostovat....
Ked si drzal 100kV, tak zrejme islo o makky zdroj (-> zdroj s VELKYM vnutornym odporom). V tom pripade ti 100kV nic neurobi, ale zase je to preto, ze tebou tecie len prud do tych 10mA
Zeleznicne/elektrickove siete musia mat maly vnutorny odpor, nakolko sa prenasa vykon. Teda nie nejaka xxx laboratorna aparatura, ale prakticke pouzitie. To znamena, ze ked moze tramvajou tiect pri rozjazde 480A, velmi lahko tebou pretecie tych 10mA
ked uz sa bavite o ucinkoch elektriny na ludsky organizmus, tak mi to neda. ucinok nie je zavisly od napatia, ale od prudu, ktory v danom okamihu prechadza telom a tiez, ci prechadza cez srdce/mozog/cns, alebo trebars len cez nohu. napriklad ja som drzal v rukach 100 kV, a len to prijemne brnelo (na hodine fyziky to bolo v ramci nejakej demonstracie). a tiez je samozrejme rozdiel, ci ide o prud striedavy, alebo jednosmerny. jednosmerny narobi vacsiu paseku. napriklad, ked si strite dva klince do zasuvky a vhodne sa pripojite, tak smrt, lebo je tam pomerne velky prud (neviem presne kolko, ale radovo ampere to budu urcite).
p.s. viem, ze zeleznicne/elektrickove napatie ma obvykle aj vysoke (=>obvykle smrtiace) prudy, ale ja len, aby v niekom nevznikol mylny dojem, ze cim vyssie napatie, tym istejsia smrt. naopak, ucinok zavisi od prudu.
Veď nejaký človek prežil aj blesk, tak čo sa čudovať ale nechcel by som niečo také prežiť. Hlavne tústratu pamäti. Ja som raz stratil po ťažkom otrase mozgu len pár posledných hodín a doteraz mi to vadí.
Kedysi pred piatimi rokmi som cestoval v lete autobusom z Prahy do Trutnova a vedla mna sedela a so mnou sa rozpravala slecna, vtedy asi 25-rocna, ktora 2 roky predtym prezila kontakt s 25 kV, ked na nu v Plzni hl.n. spadla trolej. Mala totalne zjazvenu kozu skoro po celom tele, jazvy mali charakteristicky stromovity vzhlad podla drah prudu. Bola vraj odvezena vrtulnikom na popaleninovu kliniku do Prahy v olejovej vanicke, co si ale nepamata, rovnako ako udalosti zhruba 2 roky pred nehodou. Po dlhom bezvedomi sa prebrala a v case nasho stretnutia sa este s CD sudila...
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
fobust
Viete, na akom principe funguje zvaracka? Nizke napatie a vysoky prud, aby to pekne tavilo. A viete co sa stane ak zvarate v dobre vlhkych rukavicach? Ja ano. Ale nic vazne, lebo tie rukavice mali same o sebe dost veliky odpor. Popripade si to mozete vyskusat, ked bude niekde sudruh agregatik z DPB "zvarat" kolajnice. Ak ho prehovorite, tak budete mat srandu. Zvaranie ma na hodinach Praxe velmi bavilo, je to jednoduche, aj ked sa to moze zdat komplikovane.