Tuší niekto, prečo L99 nezastavuje na Gercenovej? Je na to nejaký rozumný dôvod? 99-ka predsa nie je žiadny express, ale naopak je to "vyhliadková" linka. Na čo je dobré, že takouto zastávkou prechádza bez zastavenia? Vďaka za odpovede...
Ja niekde píšem, že podľa mňa má vodič zanášať do svojej činnosti intelektuálny level? ? v úvode diskutujem sám so sebou (dávam na stôl možnosti, ktoré komentujem), ale záver je myslím jasný. Dispečing a pravidlá. ?
Však reálne, koľko ľudí si kúpi lístok u vodiča, ak prestupuje z iného spoja? Inak, v IDS JMK ich vlastne ani nepočítajú, takže podľa Ámosovho návrhu #224412) by vodič za prestupujúcich nedostal nič - rovnaké nič ako keby ich nepočkal.
Ešte tak rozmýšľam... ak si cestujúci kúpi lístok za (čo ja viem 40 Kč) a počas cesty 5x prestúpi v rámci garantovaného prestupu, tak štvrtina cestovného bude vlastne len bonusom vodičovi. To by sa tá ekonomika dopravy veľmi rýchlo rozpadla.
(samozrejme beriem, že tie sumy sú len ilustračné, ide ale o princíp)
Vodič nemá čo zanášať do svojej činnosti "intelektuálny level" (ukrutný newspeak!). Vodič má mať jasne dané pravidlá.
Inak je pozoruhodné, ako v jednom príspevku neguješ sám seba - dané by mal riešiť dispečing vs. inteleltkuálny level vodiča, ktorý sa na základe svojej spoločensko-politickej zodpovednosti rozhodne počkať,
Nitra, linka 2/4, pracovný deň:
"na zast. Pod Zoborom počká na prestup cestujúcich z l. č. 27 zo smeru Hrnčiarovce (prích. 5:04), pokiaľ je vozidlo na dohľad"
V Brne na MHDcke existuje este aj taketo: "3 minuty před Vaším odjezdem přijíždí linka 1 od nádraží, vidíte-li ji v čase Vašeho odjezdu přijíždět, vyčkejte přestupu cestujících."
To by sa v Bratislave tiez celkom uzivilo na par miestach.
Veľmi pekne ďakujem za tento príspevok! Textové definície pokynov pre vodičov v IDS JMK sú veľmi inšpiratívne. V MHD Nitra máme zavedených niekoľko desiatok čakaní denne, pričom univerzálny pokyn v príkaze pre vodičov znie: "na zast. X čaká na l. č. Y zo smeru Z (prích. hh:mm) najviac W minút". Zaujala ma podoba s prvým citovaným brnianskym textom. Ale aj pre tie ostatné by sme našli a veru aj nájdeme uplatnenie
Ja si hlavne myslím, že tie Nivy sú z hľadiska komerčných aktivít výrazne preceňované hlavne v nadväznosti na Euroveu. Ak by tam boli podobné obchody, boli by pobočky rovnakých obchodov veľmi blízko a otázne je, či by do toho majiteľ šiel. Uvidíme.
..."Na druhej strane treba povedat, ze zeleznica na rusenie subehov nie je pripravena."...
ono zase tých nežiadúcich súbehov nie je až tak veľa. Jalové km sú skôr podla mňa bezpodmienečné zachádzanie na AS odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Pri ich súčasnom odbavovacom (anti)systéme, je ich použiteľnosť v rámci mestských úsekov nanajvýš otázna?!
S ostatným súhlasím do bodky. Ich (SL) záujem je pochopiteľne korelujúci so záujmom hlavného akcionára a tým asi doprava nie je. Toto nutné zlo sa dnes pokúšajú preklenúť cez akúsi chiméru tradície a "overenosti", mysliac si, že najatie PR agentúry dnes vyrieši všetko...
Znenie tej poznamky je zrejme prejavom rezignacie tvorcov cestovneho poriadku na orientaciu v ich vlastnom bordeli. Este v minulom CP poznamka znela nasledovne: "Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 27,33,35,151,241,45,53,61,63,67,105,71,171,65,201,79,77 možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Bratislavy, u spojov č. 9,209,11,109,27,31,35,45,53,61,63,211,73,79 je možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Trnavy. Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 6,28,4,10,12,18,20,22,30,34,36,142,102,150,174,72,104,82,206,106,88 možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Bratislavy, u spojov č. 6,10,112,18,126,40,48,50,56,174,72,80,106,86 je možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Trnavy. V prípade meškania sa spoje nečakajú."
? ? ? ?
Slovak Lines mentalne stale zije vo vesmire, kde dopyt po verejnej doprave je fixne dany, nemeni sa a celou ich ulohou je nejako ten existujuci dopyt odviezt - bez moznosti ovplyvnit ho jednym, alebo druhym smerom. V tejto ich logike im potom pravdepodobne vychadza, ze absenciou spolahlivych pripojov bus-vlak sa im podari presunut ludi do ich priamych autobusov, ktore su zufalo pomale, ale spolahlivejsie (ked ides priamo, nema ti co ujst), co je ich zaujem jednak kvoli vykonom a jednak kvoli buducemu obchodaku na ASMN. Ten rozmer, ze mnohi cestujuci sa namiesto toho presunu do aut v ich logike bud absentuje, resp. si myslia ze tato strata je mensia ako prinosy pre spolocnost - co nemusi byt az tak odveci, kedze primarnym dovodom existencie sucasneho SL nie je autobusova doprava, ale autobusova stanica. To ze likviduju verejnu dopravu, ich oficialny core business, je pre nich mozno menej relevantne, nez to ze si nazenu nejakych ludi do obchodaku, co je realny dovod preco akcionar tu firmu vlastni. Na druhej strane mam pochybnosti ci im to vozenie miliona autobusov na Nivy realne nazenie nejake zasadne mnozstvo ludi do obchodaku - z tych smerov kde je dnes elektrickova doprava uz beztak nastava masovy exodus na prvej zastavke v meste (Zlate piesky, Puchovska..) a toto sa este posilni ked okolo Niv skolabuje cestna doprava (kombinacia podstatneho zhustenia vystavby a otvorenia R7 bude pre tu oblast uplny zabijak). Z ostatnych smerov (Zahorie, okrem MA radialy, Most, atd) zas aj tak ziadne rusenie subehov nehrozi, mozno s vynimkou Rovinky a okolia.
Co sa dispecingu tyka, urcite by mal predchadzat vzniku nadvaznosti. Na druhej strane, nemusi byt od prveho momentu nejaky supersofistikovany. Na uvod by stacila dispecerska miestnost v MA, PK a SC, s tym ze z tychto uzlov by urcene spoje vypravoval dispecer BID osobne - tieto spoje by v sluzobnom CP mali poznamku ze odchod je len na pokyn dispecera (obdobne ako nocaky v BA). Ten by si odsledoval prichod vlaku (tam je mozna aj sucinnost so zamestnancami ZSR), prestup cestujucich a nasledne dal vodicom pokyn na odchod. V Levaroch, Plaveckom Stvrtku a Senkviciach by nadvaznost zvladal sledovat aj vodic, tam to celkom ide - plus v pripade potreby (vlak neprichadza) by kontaktovali dispecera BID v prislusnom okresnom meste a ten by im dal pokyny. Potom s rozvojom pripojovosti by sa uz musel zaviest normalny centralny dispecing, ale to by bola az druha etapa - najvacsie problemy sa daju uhasit aj bez neho. Na druhej strane treba povedat, ze zeleznica na rusenie subehov nie je pripravena.
Na zaver co sa tyka schopnosti dispecingu SL riadit cokolvek, oni dnes maju garantovane pripoje medzi ich vlastnymi spojmi. Viac krat som bol svedkom ako sa (aj pri poslednom vecernom spoji) takyto pripoj uplne odignoroval.
810zssk
Inak tiez by ma zaujimalo aku odmenu pre vodica za prepraveneho cestujuceho si Amos predstavuje.