Reply on: Ámos #224347:
Tak len pre pripomenutie (čo ma na rýchlo napadlo a že sa ich nejdem zastávať):- SL ako prvý v BA regióne poskytoval online polohu vozidiel prostredníctvom služby môjbus.sk, ak teda uvážime, že to čo poskytuje DPB na svojom webe je vôbec použiteľné,
- SL pri zavádazní IDS vybavil väčšinu vozidiel aj bočnými, zadnými a vnútornými transparentami,
- SL pri zavádzaní IDS zaviedol internetové plnenie EP a nákup PCL,
- SL pri zavádzaní IDS ako prvý vydával personalizované karty bez nutnosti nosenia vlastnej fotografie,
- SL pri zavádzaní IDS umožnil nákup karty cez eShop, v tom čase výrazne lepší ako DPB (dnes majú obaja rovnaký eshop),
- zavedením IDS ponúka aj SL predplatné cestovné lístky (na rozdiel od iných SADiek).
Po mimo toho dnes jazdí v kraji 80 nízkopodlažných vozidiel a (toto ale nesúvisí to priamo s IDSkou) má dnes SL vo všetkých vozidlách klímu a WiFi.
-----
Ak pod modernou platbou myslíme platbu bankovou kartou vo vozidle, tak aj samotný DPB má vybavených len cca 60 vozidiel zo 700 (len autobusy z tohtoročnej dodávky majú označovače umožňujúce komunikovať s bankovými kartami). Pri električenkách, kde je identifikátorom banková karta je to pre DPB jednoduchšie, stačí vybaviť len cca 40 revízorov, zatiaľ čo SL potrebuje vybaviť až 250 autobusov. Pri ZSSK je to ešte väčšie číslo.
Práve tieto moderné platby treba pripravovať jednotne (viď Praha, Brno, Ostrava), nie že jeden z dopravcov si (v tajnosti, bez predchádzajúcej diskusie) pripraví nový systém a potom do médií deklaruje, že "v júli vyzvali partnerov na testovanie pripraveného systému". Realita je taká, že dodnes nikoho na testovanie nevolali.
Ak tieto systémy nebudú pripravené jednotne, tak bude až nemožné umožniť aj kúpu dnes už samozrejmého jednotného lístka pre cestu v ktorej sa kombinuje viac dopravcov. A to už nespomínam také nadstavby, ako stropovanie cestovného alebo jednotný eShop.
Podklady pre takéto projekty BID rozpracované má. Ich príprava však trvá dlhšie, nakoľko spracovať komplexné a otvorené riešenie (kde si po dodržaní určitých parametrov môže dopravca vybaviť vozidlá HW od ktoréhokoľvek dodávateľa) je náročnejšie ako si zazmluvniť riešenie jedného konkrétneho dodávateľa pre "svoje" potreby.
-----
Inak, IDS to nie je len SL, ale aj ZSSK, RJ-SK (a prípadne ďalší dopravcovia). A aj na tomto webe sa dosť diskutuje o tom, aké všetky "spojky" by mali byť oblsuhované vlakmi. Ak by však fungovali na vlastnej tarife, tak akákoľvek snaha bude týmto marginalizovaná.
A tiež je dobré si porovnať, aké kompetencie a financie má BID a aké má taký ROPID alebo KORDIS. Mne z čísiel v mestskom rozpočte mi vychádza, že IDSka najmä o zľavách pre držiteľov BMK a ŤZP.
Ámos
BIDka je v sucasnosti absolutne zbytocna a redundantna. A absolutne nechapem, preco je platena aj z mestskeho rozpoctu.