Reply on: tr3mp #215586:
"Je to vpravo pri pravom okraji vozovky (treba brať do úvahy obrys cyklistu a pravý okraj brať od neho, nie od kolesa) - v súlade so zákonom."Ak si na bicykel sadne 200kg človek, ktorého rozmery mu legálne umožnia jazdiť stredom pruhu s braním úvahy obrysu cyklistu, ochotne ho obídem cez inú mestskú časť, ale predtým si ho odfotím.
Cyklisti robia riadnu neplechu - či tomu veríš alebo nie. Jazdia stredom, jazdia hocikade, nerešpektujú značku daj prednosť, nepoznajú STOPky, nepoznajú význam červeného svetla na semafore, jazdia po priechodoch pre chodcov, ohrozujú chodcov na chodníkoch (ktoré sú určené len pre chodcov) a ešte sú aj odutí, ak ich na ich chyby niekto upozorní. Ak by sa na ich správanie zamerala polícia, cykloakvizícia by si zarezervovala minimálne tri námestia na protestné akcie.
tr3mp
Zákon 8/2009 v § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch, ods. (1) hovorí: "(...)Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici.(...)"
Teda cyklista by mal jazdiť naozaj vpravo.
Lenže ten istý zákon v § 9 Spôsob jazdy, ods. (1) hovorí: "Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní."
Teda povinnosť jazdiť vpravo pri pravom okraji platí rovnako pre všetkých vodičov, ako motorových, tak nemotorových vozidiel. Ani autom či autobusom sa nemá jazdiť stredom pruhu ?
Keďže toto je dosť diskutovaná téma, špeciálne si všímam, či už počas šoférovania alebo na bicykli, spôsob jazdy ostatných vodičov. A v drvivej väčšine jazdia cyklisti viac pri kraji (aj osou vozidla aj jeho pravým okrajom) ako motoristi. Paradoxne však na motoristov, ktorý jazdia v strede pruhu či v jeho ľavej časti nesmeruje žiadna kritika, že nedodržiavajú zákon ?
Jazda cyklistu v strede pruhu má v určitých prípadoch opodstatnenie, ktoré je aj zákonom podložené (jamy, rozbitá cesta). Vzhľadom na stav našich ciest býva najrozumnejšie a najbezpečnejšie jazdiť v pravej stope osobných motorových vozidiel, teda cca meter od kraja. Je to vpravo pri pravom okraji vozovky (treba brať do úvahy obrys cyklistu a pravý okraj brať od neho, nie od kolesa) - v súlade so zákonom. Táto stopa minimalizuje náhle vybočenia cyklistu kvôli rozbitému okraju vozovky, čo je dobré najmä pre motoristu za ním. Aj prebiehanie je možné len cez susedný jazdný pruh a nie priamo v ňom.
Jediný cyklista snáď neblokuje autá. Ak je cyklistov veľa, je to znak, že na ceste by mal pribudnúť minimálne cyklopruh.