Tak sľúbená drobná reportáž z využitia IDS BK. Chápem, že je to prvý deň, ale ten systém výnimiek z výnimiek je proste apriórne zlý (toto nie sú detské choroby). A to dnes nebola úplne ostrá premávka. Kebyže som veľmi zlý človek, napísal by som niekoľko sťažností. No toľko bezradných tvárí som nevidel, ani keď som chvíľu učil na osemročnom gymnáziu a dal deťom písomku na Deň detí ? A viem, že nie vždy je to zlyhanie ľudí, s ktorými som bol v kontakte, ale možno ich nadriadených.
Trasa: Bratislava, Lovinského - Senec, Bratislavská č. d. 57 a späť
Použité dopravné prostriedky: autobus, prímestský autobus, trolejbus, električka a vlak.
Popis cesty:
1. Trolejbusová linka 64 s trasou BA, Lovinského (100) - BA, Námestie Franza Liszta (100) = bez problémov. Mám PCL 100+101.
2. Kúpa JCL na 3 zóny v predpredaji v automate na zastávke Nám. F. Liszta = bez problémov, ale na lístku sú zavádzajúce informácie (pozri obrázok).
3. Električková linka 2 s trasou BA, Námestie Franza Liszta (100) - BA, Hlavná stanica (100) bez problémov.
4. Kúpa JCL na 3 lokalizované zóny v predpredaji v okienku ZSSK = problém. Vypýtal som si "lístok na IDS, na tri zóny, na zóny 610, 620 a 630". Pokladníčka sa ma spýtala, kam cestujem. Hovorím, že do Senca. Jej reakcia bola, že si mám kúpiť relačný lístok v hodnote 0,80 €, že je to lacnejšie. Moja reakcia bola, že budem cestovať s prípojom. Začala sa tváriť bezradne a klikať. Klikala, klikala, až doklikala. Pýta sa ma: "takže to budú zóny 100, 101, 610, 620 a 630?". Vravím jej, že "nie, na zóny 100+101 mám PCL". Zavolala, kolegyňu. Klikali do počítača obe. Zrazu sa ma pýta: "takže mesačník na zóny 610, 620 a 630?". Vravím, že si prosím JCL. Napokon ho po asi 12 minútach vyklikali. Ľudí, našťastie, nebolo veľa. Upozornila ma, že označovače ešte nie sú osadené a že si mám vo vlaku vyhľadať revízora.
5. Cesta vlakovou linkou S60 s trasou BA, Hlavná stanica (100) - Senec, žel. st. (630) dopadla nasledovne: revízor sa objavil ešte pred odchodovým návestidlom v HLST. Ukázal som mu PCL na zóny 100+101 a JCL kúpené v pokladni ZSSK. Upozornil ma, že ich nemám označené. Vravím mu, že ešte sme v zóne 100 a že označovače nie sú osadené. Povedal mi, že to nebude riešiť a označil mi lístok. Označil mi ho klasickou pečiatkou, kde je vyznačený iba dátum (pozri fotografiu). Jednak ešte v zóne 100, čím mi teoreticky znížil časovú platnosť, ale jednak bez uvedenia času (!), takže lístok by mal byť dnes ešte teoreticky v tejto relácii stále platný. Inak vo vlakoch je stále ešte letný čas.
6. Príchod do Senca bol načas. Prípoj zo ŽST na Bratislavskú ul. (smer Bratislava, aut. st.) mal ísť o 25 minút. Zobrazoval mi tak cp.sk, zobrazovali tak všetky transparenty umiestnené na stanici (pozri fotografiu). Za ten čas som šiel na jazerá a vrátil sa 5 minút pred odchodom. Po 15 minútach čakania som volal na dispečing Slovak Lines s otázkou, čo je s týmto spojom. Povedali mi, že tento spoj jazdí iba cez týždeň a dnes nemal žiadny naplánovaný odchod. Možno sa niekde stala chyba: http://tinyurl.com/orze9yc (?)
Na Bratislavskú som teda šiel peši (nie že by mi to robilo problém, ale chcel som vyskúšať, ako fungujú prestupy) s dvoma neoznačenými 3-zónovými lístkami a dvoma pochybne (ale podľa mňa ne-) označenými 3-zónovými lístkami.
7. Cesta späť bola ešte strastiplnejšia:
Autobus na zastávke Senec, Bratislavská č. d. 57 meškal 12 minút. Nemám rád čiernych pasažierov a tak som si nachystal lístok z automatu (teda ten pochybne označený som bral ako označený). Prišiel autobus a vravím vodičovi "Prosím si lístok na AS, zóny 100+101 mám nahrané tu (ukázal som PCL) a zvyšné tri zóny mám tu (ukázal som mu JCL)". Vodiča oblial studený pot, chytil sa za hlavu a smutne-rezignovane mi oznámil, že "nemá označovač". Napadla ma myšlienka, že využijem tie pochybné lístky (a platné potom znehodnotím roztrhaním, aby som bol férový) a povedal som mu, že ešte mám lístky označené z vlaku. Začal habkať, obliala ho ďalšia dávka studeného potu a zobral do ruku nejaké papiere v ktorých začal listovať, čo má robiť. Pri tom si opakoval "vlak, vlak, vlak..." a tak sa mu potili prsty, že, chudákovi, mu občas nešlo obrátiť stranu. Vravím mu, že nech mi teda vytlačí normálny lístok, ale že nech zohľadní električenku (pozri obrázok). Povedal mi, že už nevie, kde je sever a že mi dá lístok po Zlaté piesky, nech potom prídem na Zlatých si odpípnuť kartu.
Tu končí každá sranda, ten vodič bol evidentne v STRESE! a nie úplne zvládal jazdu. Zopárkrát prudko zabrzdil a raz preletel zastávku. Na Zlatých sa mu moju kartu (a ďalších dvoch ľudí) nepodarilo aktivovať a povedal mi, že "musím ísť, mám meškanie, kašlime na to" (už chápem, prečo meškal). Na ASMN som sa mu prihovoril a zaželal mu veľa šťastia zajtra, na čo mi s trpkým úsmevom povedal, že už teraz sa bojí. Každopádne, vodič by sa mal hlavne venovať vedeniu vozidla a jeho cieľom by malo dopraviť cestujúcich z bodu A do bodu B bezpečne a načas.
8. Krásnym vyvrcholením bola jazda v L21 na trase ASMN (100) - Patrónka (100), kde si takmer všetci, s ktorými som šiel v Slovak Lines cvikali nové lístky! (aj tak mám súkromné podozrenie, že PCL 101+101 malo v plnom prímestskom autobuse viac ľudí a nie traja, čo sme sa na Zlatých pieskoch skúšali spojazdniť karty).
**********************************
Čo vnímam pozitívne, je označovanie liniek na všetkých transparentoch (ale aj to iba na autobusoch, na tabuliach v staniciach sú namiesto označení čísla liniek - pozri obrázok).
Všetko ostatné vnímam negatívne. Systém je tak komplikovaný, že ho nepochopil ani personál, ani cestujúci, čiže je nefunkčný (a nie je to náhoda). Je zrejmé, že sa prispôsobovalo všetkým dopravcom, no je naozaj potrebné všetko v rámci možností zjednotiť (je to doprava vo verejnom záujme) a hlavne je potrebné vedieť odpovedať na otázky, ktoré z toho vyplývajú (napr. označovanie lístku počas jazdy vo vlaku). Nemôže označovanie lístkov v PAD a ŽOD fungovať rovnako ako v MHD? Na linke S25 to ide.
A čo zlyhalo najviac (a zopár mínusiek som tu za to dostal) je propagácia. Verklíkoval som to tu asi mesiac.
Na záver prikladám fotografie ? a verím, že zlyhania sa promptne opravia. Je za tým predsa kus práce.
P.S. neverím, že to poviem, ale najviac pripravený dopravca mi prišiel DPB.
Trasa: Bratislava, Lovinského - Senec, Bratislavská č. d. 57 a späť
Použité dopravné prostriedky: autobus, prímestský autobus, trolejbus, električka a vlak.
Popis cesty:
1. Trolejbusová linka 64 s trasou BA, Lovinského (100) - BA, Námestie Franza Liszta (100) = bez problémov. Mám PCL 100+101.
2. Kúpa JCL na 3 zóny v predpredaji v automate na zastávke Nám. F. Liszta = bez problémov, ale na lístku sú zavádzajúce informácie (pozri obrázok).
3. Električková linka 2 s trasou BA, Námestie Franza Liszta (100) - BA, Hlavná stanica (100) bez problémov.
4. Kúpa JCL na 3 lokalizované zóny v predpredaji v okienku ZSSK = problém. Vypýtal som si "lístok na IDS, na tri zóny, na zóny 610, 620 a 630". Pokladníčka sa ma spýtala, kam cestujem. Hovorím, že do Senca. Jej reakcia bola, že si mám kúpiť relačný lístok v hodnote 0,80 €, že je to lacnejšie. Moja reakcia bola, že budem cestovať s prípojom. Začala sa tváriť bezradne a klikať. Klikala, klikala, až doklikala. Pýta sa ma: "takže to budú zóny 100, 101, 610, 620 a 630?". Vravím jej, že "nie, na zóny 100+101 mám PCL". Zavolala, kolegyňu. Klikali do počítača obe. Zrazu sa ma pýta: "takže mesačník na zóny 610, 620 a 630?". Vravím, že si prosím JCL. Napokon ho po asi 12 minútach vyklikali. Ľudí, našťastie, nebolo veľa. Upozornila ma, že označovače ešte nie sú osadené a že si mám vo vlaku vyhľadať revízora.
5. Cesta vlakovou linkou S60 s trasou BA, Hlavná stanica (100) - Senec, žel. st. (630) dopadla nasledovne: revízor sa objavil ešte pred odchodovým návestidlom v HLST. Ukázal som mu PCL na zóny 100+101 a JCL kúpené v pokladni ZSSK. Upozornil ma, že ich nemám označené. Vravím mu, že ešte sme v zóne 100 a že označovače nie sú osadené. Povedal mi, že to nebude riešiť a označil mi lístok. Označil mi ho klasickou pečiatkou, kde je vyznačený iba dátum (pozri fotografiu). Jednak ešte v zóne 100, čím mi teoreticky znížil časovú platnosť, ale jednak bez uvedenia času (!), takže lístok by mal byť dnes ešte teoreticky v tejto relácii stále platný. Inak vo vlakoch je stále ešte letný čas.
6. Príchod do Senca bol načas. Prípoj zo ŽST na Bratislavskú ul. (smer Bratislava, aut. st.) mal ísť o 25 minút. Zobrazoval mi tak cp.sk, zobrazovali tak všetky transparenty umiestnené na stanici (pozri fotografiu). Za ten čas som šiel na jazerá a vrátil sa 5 minút pred odchodom. Po 15 minútach čakania som volal na dispečing Slovak Lines s otázkou, čo je s týmto spojom. Povedali mi, že tento spoj jazdí iba cez týždeň a dnes nemal žiadny naplánovaný odchod. Možno sa niekde stala chyba: http://tinyurl.com/orze9yc (?)
Na Bratislavskú som teda šiel peši (nie že by mi to robilo problém, ale chcel som vyskúšať, ako fungujú prestupy) s dvoma neoznačenými 3-zónovými lístkami a dvoma pochybne (ale podľa mňa ne-) označenými 3-zónovými lístkami.
7. Cesta späť bola ešte strastiplnejšia:
Autobus na zastávke Senec, Bratislavská č. d. 57 meškal 12 minút. Nemám rád čiernych pasažierov a tak som si nachystal lístok z automatu (teda ten pochybne označený som bral ako označený). Prišiel autobus a vravím vodičovi "Prosím si lístok na AS, zóny 100+101 mám nahrané tu (ukázal som PCL) a zvyšné tri zóny mám tu (ukázal som mu JCL)". Vodiča oblial studený pot, chytil sa za hlavu a smutne-rezignovane mi oznámil, že "nemá označovač". Napadla ma myšlienka, že využijem tie pochybné lístky (a platné potom znehodnotím roztrhaním, aby som bol férový) a povedal som mu, že ešte mám lístky označené z vlaku. Začal habkať, obliala ho ďalšia dávka studeného potu a zobral do ruku nejaké papiere v ktorých začal listovať, čo má robiť. Pri tom si opakoval "vlak, vlak, vlak..." a tak sa mu potili prsty, že, chudákovi, mu občas nešlo obrátiť stranu. Vravím mu, že nech mi teda vytlačí normálny lístok, ale že nech zohľadní električenku (pozri obrázok). Povedal mi, že už nevie, kde je sever a že mi dá lístok po Zlaté piesky, nech potom prídem na Zlatých si odpípnuť kartu.
Tu končí každá sranda, ten vodič bol evidentne v STRESE! a nie úplne zvládal jazdu. Zopárkrát prudko zabrzdil a raz preletel zastávku. Na Zlatých sa mu moju kartu (a ďalších dvoch ľudí) nepodarilo aktivovať a povedal mi, že "musím ísť, mám meškanie, kašlime na to" (už chápem, prečo meškal). Na ASMN som sa mu prihovoril a zaželal mu veľa šťastia zajtra, na čo mi s trpkým úsmevom povedal, že už teraz sa bojí. Každopádne, vodič by sa mal hlavne venovať vedeniu vozidla a jeho cieľom by malo dopraviť cestujúcich z bodu A do bodu B bezpečne a načas.
8. Krásnym vyvrcholením bola jazda v L21 na trase ASMN (100) - Patrónka (100), kde si takmer všetci, s ktorými som šiel v Slovak Lines cvikali nové lístky! (aj tak mám súkromné podozrenie, že PCL 101+101 malo v plnom prímestskom autobuse viac ľudí a nie traja, čo sme sa na Zlatých pieskoch skúšali spojazdniť karty).
**********************************
Čo vnímam pozitívne, je označovanie liniek na všetkých transparentoch (ale aj to iba na autobusoch, na tabuliach v staniciach sú namiesto označení čísla liniek - pozri obrázok).
Všetko ostatné vnímam negatívne. Systém je tak komplikovaný, že ho nepochopil ani personál, ani cestujúci, čiže je nefunkčný (a nie je to náhoda). Je zrejmé, že sa prispôsobovalo všetkým dopravcom, no je naozaj potrebné všetko v rámci možností zjednotiť (je to doprava vo verejnom záujme) a hlavne je potrebné vedieť odpovedať na otázky, ktoré z toho vyplývajú (napr. označovanie lístku počas jazdy vo vlaku). Nemôže označovanie lístkov v PAD a ŽOD fungovať rovnako ako v MHD? Na linke S25 to ide.
A čo zlyhalo najviac (a zopár mínusiek som tu za to dostal) je propagácia. Verklíkoval som to tu asi mesiac.
Na záver prikladám fotografie ? a verím, že zlyhania sa promptne opravia. Je za tým predsa kus práce.
P.S. neverím, že to poviem, ale najviac pripravený dopravca mi prišiel DPB.
miamis
Jediné čo zvládli - zvýšiť ceny! Žiadosti na preukazy cestujúcim s nárokom na zľavu doručili až 1.11., t.j. v deň, keď ich už mali mať všetci vybavené. Potom v rozhlase informovali, že predajne sú otvorené aj keď je nedeľa. Usilovní a svedomití dôchodcovia a zdravotne postihnutí občania sa ponáhľali, aby nemali problémy. Ale tí, ktorí prišli v čase tak po 15:30 mali smolu. Zbytočne čakali 15-30 minút na vybavenie. Pracovníčky prevádzky v podchode na Hodžovom nám. sa rozhodli, že o 16:00 končia.
To, že ukončenie pracovnej doby mali oznámiť podstatne skôr a nenechať ľudí vytvoriť dlhý rad zbytočne čakajúcich ľudí, na to majú zrejme príliš nízku inteligenciu. Veď celú zmenu systému cestovného, aj organizáciu prechodu na iné lístky robia ľudia, ktorí majú ďaleko od múdrych ľudí. ? ?