Reply on: Sommelier #203157:
V Plzni si dobre uvedomili najmä toto:DPB požadoval v technickom zadaní ASPOŇ krajné podvozky otočné. Tak dali krajné podvozky otočné, načo by dávali viac?
DPB požadoval v technickom zadaní ASPOŇ (cca., nepamätám si to presne) 75% adhéziu, tak dali 75% adhéziu, načo by dávali viac?
DPB požadoval priebežné nápravy, tak dali priebežné nápravy - to je v priamom rozpore s koncepciou 15T.
Žiadne základné premisy o vhodnosti pevných podvozkoV na rovinatých tratiach neexistujú - alebo má snáď TGV či ICE pevné podvozky?
Prečo by 15T viac vlnkovali 15T keď vlnkvanie výrazne vzrástlo práve po nasadení 14T?
A vozidlo koncepcie 29T/30T existuje už dávno, už som to tu niekoľkokrát písal - sú to düsseldorfské "Combiná naopak" NF8, NF10 a NF8U. Ich výsledky sú, mierne povedané, rozpačité a ľudia, ktorí s nimi pracujú a jazdia, priam nekriticky obdivovali jazdné vlastnosti 15T (keď bola 15T na skúškach v Chemnitz, boli si ju z Düsseldorfu dôkladne vyskúšať).
Čo sa jazdných vlastností aj opotrebovania koľajníc ako v priamej, tak v oblúkoch týka, tak absolútne bezkonkurenčnou koncepciou je zatiaľ "Kurzgelenkwagen" aktuálne reprezentovaný Siemensom Avenio. Bohužiaľ jeho nasadeniu v Bratislave bránilo hneď niekoľko vecí:
1) Dogmatici v DPB nepripúšťajúci čiastočne otočné podvozky.
2) Dogmatici v DPB nepripúšťajúci samostatné kolesá.
3) Priame politické zadanie, že sa má zákazka napísať na mieru tomu, čo Schadefabrika dokáže.
4) Výrazne vyššia cena.
5) Schopnosť Siemensu dodržiavať prisľúbené termíny a akceptovať zmluvné sankcie za ich nedodržanie. Pred pár dňami sa konečne dostali do premávky s cestujúcimi Aveniá v Mníchove, ktoré mali byť nasadené od minuloročnej zmeny grafikonu (ani nie rok meškanie). Siemens sa riadi pravidlom "sľubom nezarmútiš ale nič nedaj na papier pod sankciou".
6) Výrazne protikorupčné prostredie u veľkých svetových dodávateľov.
BigMac
Celé to začína a končí nesystémovosťou. Tu nik nerozlišuje hodnoty jednotlivých polomerov.
Ono nie je oblúk, ako oblúk. r = 25 m (Šafko) sa určite z hľadiska mechaniky správa inak ako r = 750 m v nejakej dlhej, jemne tiahlej zákrute (Tesco Zl.p.).
Tu chýbajú prechodnice, prevýšenie buď nie je alebo je nedostatočné (lepší prípad) alebo je záporné, teda vnútorná koľajnica je vyššie ako vonkajšia (stará trať na Krčacoch ich mala niekoľko, určite je medzi STU a Hl.st., esíčko pod "Experimentálkou" v Rači, atď, atď... čo je ten veľmi zlý prípad), zvarovaná koľaj v oblúku bez patričných dilatácií, nerozšírenie rozchodu do oblúka (naopak Mostová x Jesenského je v tej pseudo pevnej jazdnej dráhe ZÚŽENÁ!!! asi o 4 mm), chyba na chybu!
Pochopím, že sa to tak prevzalo z minulosti, nepochopím však, prečo sa to pri kolaudácií rekonštrukcie alebo novostavby prevezme! A čo, nainštalujeme mazací bod, veď to predáva spriatelená firma...