Ako chceš. Nič to nemení na tom, že Tebou uvedené časti zákona predstavujú len všeobecné zásady jazdy, no jazdu v bus pruhu zákon pre cyklistu priamo zakazuje (cyklista nepatrí medzi vozidlá, ktorým je určený).
Ak by pre úplne pravý pruh bola namiesto značky pre bus pruh značka Zákaz vjazdu cyklistov (B10), tak by tam cyklista tiež mohol ísť, pretože v zákone sa hovorí "Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky."? Či pre túto značku Tvoj výklad neplatí?
"(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie (...)
i) krajnicou časť cesty od kraja vozovky po kraj cesty"
- čiže podľa tvojho výkladu je bus pruh a vlastne ktorýkoľvek pruh vpravo od vodiacej čiary krajnicou. ? Kľučové je slovo "aj" v druhej vete tvojej citácie. Vozovka je na ceste totiž len jedna...
"(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie (...)
w) vozovkou spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel"
- čiže bus pruh je súčasťou vozovky.
No, a ako je definovaný pravý okraj vozovky, resp. hranica medzi vozovkou a krajnicou? Prípadne, aký je význam značky V4? A akou čiarou je oddelený bus pruh od ostatných pruhov? ?
Značka Vodiaca čiara (č. V4) vyznačuje okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Vyhotovenie prerušovanej a plnej čiary je možno použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripojovacieho pruhu od priebežného pruhu. Vyhotovenie prerušovanej čiary sa používa najmä pri vyústení vjazdu z miesta mimo cesty a na oddelenie vjazdového alebo výjazdového klina zastávkového pruhu a na oddelenie parkovacieho pruhu. Značka č. V4 neupravuje prednosť v jazde!
Inak povedané, pravý okraj vozovky je priestor vľavo od vodiacej čiary (V4). Ak je vpravo od vodiacej čiary bus pruh, cyklista vpravo od nej jazdiť nesmie, pretože to nie je krajnica.
"tak by bezpečné predchádzanie cyklistu znamenalo manéver cez tri pruhy."
Prečo?
Ja trvám na tom, čo som napísal, lebo zákon o cestnej premávke sa má dodržovať celý, nie len časť. A paragraf 55 nehovorí, že tam, kde nie je cestička pre cyklistov sa má jazdiť v jazdných pruhoch, ale hovorí o pravom okraji vozovky.
Každopádne ak by to malo byť podľa výkladu Mulice, tak by bezpečné predchádzanie cyklistu znamenalo manéver cez tri pruhy. ?
"tieto pruhy môžu využívať aj cyklisti ak im
to dovoľuje značka (pozri obrázok nižšie)"
- a kde je ten obrázok nižšie? Ak sa myslí tá ruka s palcom, tak nech mi niekto ukáže v českom zákone o cestnej premávke takú značku. ? Ja som takú nenašiel. Či to náhodou nie je tak, že tú tabuľu začali svojvoľne používať kvôli individuálnym a tandemovým cyklistom neustále porušujúcim predpisy. ?
Na druhej strane, ked je krajnica siroka 5 cm, tak tak ci tak musim ist v tom pruhu, lebo okraj vozovky je uz tento pruh...
Ale ja osobne jazdim na bicykli tak, ako sam uznam za vhodne, lebo pri dodrziavani vsetkeho by som sa daleko nedostal. A brzdit autobus (ktory svojou sirkou vyplna cely BUS pruh) tiez nie je to prave orechove...
Otázka: Môžu cyklisti jazdiť po tzv. BUS pruhoch?
Odpoveď: Ak je na vozovke vyznačený vyhradený jazdný pruh,
platí pre vodičov vozidiel, pre ktorých je vyhradený jazdný pruh
určený. Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a) označuje
jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej
verejnej dopravy, ako sú autobusy alebo trolejbusy, a jeho
situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený
jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu
používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá
taxislužby zriadené na prepravu osôb.
Cyklisti tento pruh teda nemôžu využívať. V zahraničí (napr.
v Českej republike) tieto pruhy môžu využívať aj cyklisti ak im
to dovoľuje značka (pozri obrázok nižšie). U nás táto značka nie
je obsiahnutá vo vyhláške č.9/2009, ktorá upravuje dopravné
značky v Slovenskej http://www.mulica.sk/cyklisticka_doprava/cd/cyklo_doprava_c2.pdf
Legislatívne okienko pre individuálnych a tandemových cyklistov ? :
8/2009 Z. z.:
"§ 55
Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici vozovky."
Preto prosím individuálnych a tandemových cyklistov jazdiacich vľavo od BUS-pruhu, aby sa v súlade s pravidlami o cestnej premávke a logikou upratali na pravý okraj vozovky, alebo pravú krajnicu vozovky. ?
V kultúrnych krajinách je mimochodom zvykom bočný odstup vozidla od cyklistu minimálne 1,5 metra, aby v prípade, že sa cyklista poskladá na zem mu vozidlo neprešlo po hlave.
a nepamätáš si, ako sa napr. Kavecký dušoval, že už od štvrtku pôjde 133 k Sheratonu? prípadne, aké zastávky boli vyznačené na "informačnej mape k ev" na ba.sk?
Re #147530 no.ev.di.: to sú predsa strategické informácie, tie dpb poskytovať nebude
Re #147532 Mhr1: potom by si aj 88 mohol prečíslovať tiež na 60, keďže ide z Ružinova (ASMN) do Starého mesta(NM)
Peniaze praveze este nikto nevyhodil a mozno tak skoro ani nevyhodi...preco by inak uz niekolko tyzdnov stalo tolko mercedesov na Zlatych??? Teraz ich tam je uz udajne 21 a zevraj peniaze mercedesu stale neprisli a povrava sa, ze mesto ich ani nema...podobne je to aj so SORkami...
DPB má zlé CP alebo sa znova menila L133, odchod 14:40 z Kuklovská zrušený, takisto 15:15 z Pribinovej zrušený, na imhd su tieto odchody napísané a autobusy aj chodia podľa CP na imhd,... ja tomu nerozumiem...
tr3mp
Ak by pre úplne pravý pruh bola namiesto značky pre bus pruh značka Zákaz vjazdu cyklistov (B10), tak by tam cyklista tiež mohol ísť, pretože v zákone sa hovorí "Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky."? Či pre túto značku Tvoj výklad neplatí?
?