Inac ja mam rekord nejak 6X.X (hovoril som to d3k0vi a mam to aj zapisane, ale teraz proste neviem) no a hadajte kde! Od Slavina na Hrobonku, ale druhe miesto v sieni rekordov je 59.7 zo Slavina na Hrad po tych macacix hlavax. Ale vcera (ked clovek nie je v skole, tak casu dost) rano - bolo tam mokro a ja si to davam okolo 50 km/h zrazu vidim pred sebou trolejbus a brzdim obidvoma kolesami, co sa mi uz hodne davno nestalo, ledva zabrzdim no ale inak este zijem... FUJ! Mokre kocky su hnus!
tulenique: Report z Rima
Rim ma asi cca 3 mil. obyvatelov plus obrovske mnozstvo turitov. Tuto masu sa snazia zvladnut dve linky metra, dajake elektricky a obrovska kopa autobusov. Rim sa stale nachadza na pokraji dopravneho kolapsu, a kedze vacsina ciest v centre je dlazdena kamenim podobnym nasim macacim hlavam, tak ked prsi (zazil som to), tak o kolizie nie je nudza, vtedy fatk nastava ozajstny kolaps dopravy. To kamenie na cestach sa totiz za mokra neuveritelne smyka. Zazil som ako sa ruti bus na zastavku a zrazu sa mu len zablokuju kolesa a on sa ruti stale dalej, a to som stal na tej zastavke, nebolo mi secko jedno...
Ozajstnym centrom mestkej dopravy je zeleznicna stanica TERMINI. Lezi na okraji centra mesta. Ma asi 30 vlakovych nastupist! pod nou sa nachadza jedina prestupna stanica metra v ramci Rima. A pred nou ma konecnu dost vela busovych liniek.
Listky:
Existuju urcite styri druhy.
1. prestupny platny pocas 75 minut (mozte ist najviac raz metrom) 1.500 LIT
2. Celodenny 6.000 LIT
3. Tyzdeny ?.??? LIT
4. Mesacny ?.??? LIT
mozno su aj 3-mesacne, ale neviem to isto, zaujimave je ze neexistuju dajake kratkodobe ako u nas (10 prip. 30 minut)
Na porovnanie pripominam ze za 1.500 LIT sa v Taliansku daju kupit dve flasky lacnej mineralky v supermarkete
Elektricky:
Jazdi tu dost vela nizkopodlaznych elin (mozno aj polovica vsetkych elin v meste). Su tu dokonca aj 7-clankove 100% nizkopodlazne eliny , a asi rovnako vela jazdi 5-clankovych elin s podielom nizkej podlahy asi 85%, na konci eliny je v tomto pripade podlaha v normalnej vyske. Tieto dva modely su zvonka velmi pekne, oble tvary, zlte tyce vnutri, protismykova podlaha, svetlo zeleny nater, proste fakt dobre. Jazdia este aj 3-clankove elektricky s podielom nizkej podlahy asi 70%, ale tie su uz ocividne starsie, su totiz hranate, natrete na oranzovo, miestami hrdzave, vnutri je na podlahe len zodrata guma.....Jazdia este aj "historicke" kusy, pri ktorych su nase nerekonstruovane K2ojky dizajnerskymi a technickymi novinkami. Je to fakt fakt peklo.
Zaujimave je tiez ze uplnym centrom chodi minimum elektriciek, vacsina liniek sa otaca na hranici centra. Proste pride z perierie mesta na ulicu kt. lezi na okraji centra (u nas napr. Krizna) tam jednoducho prejde do protismeru, a kedze secky elektricky v Rime okrem tych "prastarych" su obojsmerne, tak vodic prejde na druhy koniec a pokracuje opacnym smerom. Dobra haluz. Prvy krat som zazil pravidelne "otacanie" takymto sposobom.
Metro:
Je nesmierne spinave, preplnene, je tam velmi vydychany vzduch. Tieto vlastnosti ma ale asi kazde europske metro v ktorom som bol (s vynimkou Prazskeho metro-to je priam luxus). Supravy su cele pografitovane a pocmarane, je to fakt zle....
Autobusy:
Jazdi tu fakt vela autobusov. Od uplne starych busov, kt. maju v podlahe diery ze vidno na cestu pod vami az po novucicke nizkopodlazaky. Prevladaju vsak nizkopodlazne autobusy. Jazdi tu aj dost vela klbovych nizkopodlazakov. Vodici jazdia typicky "taliansky" - plyn-brzda, proste des. V najuzsom centre mesta chodi aj cca 20 "nano" busov. Su to malicke elektrobusy (8 miest na sedenie a asi 10 na statie). Jazdia na dvoch linkach: 116 a 117 prip. na nocnej 166T.
Na zaver sa ospravedlnujem za rozsiahlost tohto prispevku, ale myslim si ze aj ked je tato stranka o slovenskej doprave, tak taketo porovanie so zahranicim neuskodi.
pre dalsie info je tu www Rimskeho dopravneho podniku: www.atac.roma.it
ak ma dakto zaujem o blizsie info, nech ma kontaktuje na e-maily, mozem poskytnut dost cenne info ohladom cestovania v Rime.