Pre Bratislavu je najdolezitejsie postavit tolko slubovanu trat do Petrzalky + vozidla k tomu a kvalitne opravit trate v meste (nie, ze sa opravi trat a o mesiac zvaraju zlomy). Potom mozno spekulovat, ci kupit taku elektricku alebo onaku. (PS: Skor by som sa mozno priklonil k Škoda ForCity Praha ci bezproblemov testovana Škoda ELEKTRA 06 T - aj ked osobne si myslim, ze prave 06 T sa bude kupovat v roku 20xx)
Nevie niekto kto bude zabezpečovať dopravu na športový deň do VW Slovakia 22.8.? Predpokladám buď DPB, alebo Albus? Majú byť dve linky s cca 4 autobusmi ak som pozeral správne a jedná má isť zo Železničnej stanice (nespomenuli ale aká ale podľa nasledujúcej zástavky asi Hl. Stanica - ce Patrónku do VW) A ďalšia má konečnú nejakú zástavku pred Malou scénou vrátane Malej scény potom nejaké 3 v KV, dve v Dúbravke a potom až pri VW.
Pre Bratislavu by celkom dostupnou alternatívou aspoň k čiastočnej nízkopodlažnosti mohlo byť:
a) Nízkopodlažné vleky NB4 ak ich má Bombardier ešte vo výr. programe -samozrejme s upravenou šírkou skrine. Pripájali by sa za vozy T6A5
b) Dodatočné vloženie nízkopodlažného článku do niektorých vozidiel K2S - 10kusov a hlavne novostavby. Pravdepodobne by vyžiadalo aj úpravu el. výzbroje nakoľko by bolo trebo vložiť motorý pod kĺby.
c) Nákup dostupných vozidiel typu Vario. Hlavne typ Vario LF3 ako náhrada za súpravy 2xT.
Ja som na začiatku hlavne náražal na to, že p. Záhradník sa prezentuje tak ako keby to boli najmodernejšie vozidlá.
Tie mestá T6A2 pri toľko dodaných kusoch je to len atyp.
Bratislava je v tomto predsa len trocha inde - 58 vozidiel z 231 nie je až také zlé.
Čo sa týka električiek s neotočnými podvozkami, tak neotočné podvozky sú akási daň za 100% nízkopodlažnosť a drvivá vačšina moderných vozidiel má takéto podvozky.
A to je ich najväčší nedostatok pretože sa viac opotrebuvávajú aj udržované trate.
Čo sa týka stavu tratí , nuž niektoré úseky by si vyžadovali opravu. Vozy Combino kúpila napr. aj Budapešť neviem ako sú na tom zo stavom tratí oni. inak ULF, aj keď len nejaké 3kusy kúpilo nejaké mesto v Rumunsku, no možu mať aj lepšiu trať. U nás keby sa opravil úsek v Dúbravke a oblúk v Karlovej Vsi tak by mohli tie vozidlá byť prevádzkované aspoň na trase linky Dúbravka - Rača.
Nemyslím si, že by mali byť neotočné podvozky v BA problém. Taká L 5 je skoro priama trasa, jedine ostrejšie oblúky sú na Obratiskách, Skalná a Kapusúnska ulica a aj tam by bolo možné oblúky zmierniť. A aj ostatnú radiály sú priame, možno by bol problém Šaf. nám. odbočenie z nám. SNP na Obchodnú a triangle na Vazovovu ul.
Podstatne viac takých oblúkov má Brno alebo Praha ktoré také vozidlá už prevádzkujú.
V tomto prišiel dobre vhod výrobok Škoda ForCity.
Keď už je rozsiahlejšia debata o žel. tratiach v tejto sekcii.
By som spomenul ohľadom budovania nových tratí, jednoznačne kde by sa hodila spojnica dimenzovaná aj na nákladnú dopravu Banská Bystrica - (popod) Donovaly - Ružomberok. Opodstatnenie je v silnej premávke ako aj kamiónovej tak aj autobusovej aj individuálnej. V súčasnosti je cesta preťažená natoľko, že ju musia rozširovať. Samozrejme, výstavba tejto trate by bola finančne veľmi náročná - musel by sa vyraziť tunel dlhý približne 10km.
Súčasná trať č 170 pre nákladnú železničnú dopravu neviem do akej miery je vhodná, pretože má značné stúpanie a či vôbec prejazdný profil tunelov umožnuje prípadnú elektrifikáciu v budúcnosti.
Morálna zastaralosť tam určite je, avšak ja by som ako najväčší (a možno jediný) veľký problém T6-iek vnímal vysokopodlažnosť.
Každopádne mestá, ktoré sa T6A2 zbavujú, to zväčša odôvodňujú tým, že sú atyp. Veď napr. niektoré z tých miest, čo vyradili T6A2, stále prevádzkujú T4D alebo KT4D.
Re #134113 hoppusmark01: Ale netrep. Renovácia interiéru sa robí pravidelne pri prehliadkach. Za to, že si sa viezol v nejakej zdevastovanej ešte nemusia byť (a ani nie sú) v zlom stave interiéry všetkých. A na 12 rokov nemenených poťahoch sedadiel nevidím nič katasrofálne - keďže u električiek sa tie poťahy (na rozidel od autobusov) aj tepujú.
Re #134116 no.ev.di.: Konstal je v prvom rade po elektrickej stránke úplne niečo iné ako T6-ka, keďže má odporovú výzbroj (ako T3).
Re #134117 Preßburg.Germane: Pri našom stave tratí je Combino či ULF utópia. Okrem toho Combino aj tak nie je vhodné na bratislavskú sieť, keďže má neotočné podvozky a tie sa s oblúkmi s malými polomermi nemajú veľmi radi.
Cela ta zeleznica medzi Trstenou a Suchou Horou ma jeden maly problem. Napriklad stanica Sucha Hora je 2 km od dediny. To si radsej kazdy sadne do auta a pojde do Polska autom. Trhy su len vo vybrane dni, nie cely tyzden.
Opodstatnenie nema velmi ani pre turistov. Chodil pred dvoma rokmi priamy autobus z Liptova cez Oravu, Trstenu do Krakowa. Zrusili ho kvoli nerentabilite. Takisto spoj z Namestova do Bialsko Bialej. Ked sa neoplati bus, vlak uz velmi tazko. A navyse Sucha Hora lezi priamo na hranici, hned vedla v PL (1 km pesi) je dedina Chocholow, takze spoje su to pre turistu pouzitelne.
Teraz mi je plné jasné, že rozvoj regionálnych tratí je v nedohľadne. Železnice budú vôbec šťastné ak spravia BA-KE. Ale do budúcna myslím, že ani zarytí skeptici nevedia predpovedať, ktorá trať padne a ktorá sa bude predlžovať. Možno sa podarí potiahnúť trať z Makova do ČR, alebo Suchá hora - Nowy Targ, a pokračovať by som mohol ďalej traťami na juhu slovenska (Šahy - Drégelypalánk, Turňa n. Bodvou - Tornanádaska). Všetko však zjavne závisí od toho či v daných oblastiach vzniknú pracovné miesta, alebo ešte aj tých pár bude zrušených. Ako fanúšikovi mi je to ľúto, že lokálne trate upadajú, ale na druhej strane je to asi prirodzený vývoj k obrazu ekonomickej situácie. Verím, že v budúcnosti sa tieto trate oživia opäť ?
A kde tvrdím, že odsudzujem T6ku len preto že je hranatá?
Čo je na tom také postavené na hlavu?
Síce som spomenul aj nedostatky ohľadom dizajnu ale rozhodne
hlavný nedostatok vozidla T6A5 a príbuzných je morálna zastaralosť vozidla. Inak po svete chodí veľa vozidiel so zdarnejším dizajnom a aj na električke ako mestotvornom prvku by nemal byť dizajn zanedbávaný.
Ako T6A5 na svoju dobu vývoja nebolo nejako zlé vozidlo ale odvtedy je už 30rokov a súčasné trendy sú predsa len niekde inde.
Nehovor mi, že by si radšej nechcel aby po Bratislave behali ULF-y alebo vozy Combino.
No vždy sa mi vidí lepšia T6A5 ako Konstal čo vidím často na fotkách z Poľska (hlavne reportáž z konurbácie Katowice+okolie, ktoré majú pre mňa ale zvláštne kúzlo, proste tie trate sú úplne iná káva ako tie v BA ? ). Nehovoriac o T3, ktoré by som najradšej v BA ani nevidel...
Odsúdiť T6-ku iba kvôli tomu, že sa ti nepáči ich design je postavené na hlavu. Kvôli tomu, že T6A5, KT4 či KT8 atď...nemajú nejaké nevkusné laminátové čelá neznamená, že to musia byť vraky.
Každému sa predsa páči niečo iné...
Peršing ja tiež v podstate hranatý kváder, ale to neznamená, že sú to vraky a treba ich šrotovať či posielať do múzea.
Porovnávať T3 a T6 je myslím uplne zbytočné...T6 je jednoznačne o krok vpred...
Kazdopadne bratislavske T6A5 by potrebovali komplet renovaciu interieru, a to vratane tych najnovsich z r. 1997. Posledne som sa viezol raz v starsej a raz v novsej T6A5, a musim povedat, ze aj ta z najnovsich T6A5 bola v zadnom vozni totalne zdevastovana.. Nemyslim tym grafiti a pod., ale prave pouzitie silnych prostriedkov na umytie grafiti a teda znicenie obkladov a sedadiel, osupana farba z tyci, od r.1997 cize 12 rokov nemenene potahy sedadiel (fuj) a celkovu opotrebovanost interieru.. Takze to by chcelo kompletku interieru a nainstalovanie kamier..
-Tak obrazne povedané... , pravdaže, veľa tu toho lepšieho naozaj nie je a samozrejme východnejšie je X horších prevádzok. Skorej som chcel poukázať na morálnu zastaralosť vozidla - to dáš určite za pravdu.
Tiež asi je niektorým známe, že vozidlá T6 boli vyvíjané v čase pomaly ale isto upadajúcej ekonomiky východného bloku, keď sa na všetkom šetrilo na úkor kvality aj dizajnu. Napr. T2, T3 prvých sérií sú viac dizajnovo prepracované ako hranaté T6 príp aj KT4, KT8.
Trochu z iného oboru príklad -o postupnom úpadku svedčia aj panelové sídliská -keď človek porovná panelové domy zo 60.tich a 80.tich rokov.
V NDR si T6ky vyslúžili prezývku "die Eckigen" (hranáči).
A veľa ich ozaj nebolo.
Pre zaujímavosť počty vozov T6A2 a B6A2:
Dresden- 4+2
Magdeburg- 12+6
Leipzig- 28+14
Berlin- 118+59
Rostock- 24+6
Dráždany, to som uviedol možno trochu zlý príklad, tam boli len 2 trojvozňové súpravy. Ale aj iné mestá sa ich zbavujú. V Lipsku a Berlíne dojazdili už tiež, časť Berlínskych vozov je už v Poľskom Štetíne. Magdeburg plánuje prevádzku do r. 2012 a Roztock pravdepodobne r 2014.
Cigáni dokážu odvliesť všetko a odniesť do zberu. Aj v BA kanálové poklopy, dokonca nemajú problém ani káble vyhrabať zo zeme.
Čo sa týka tej trate do Poľska, Nowy Targ. Ono by to bolo zaujímavé z hľadiska rozvoja cestovného ruchu, aj dosť ľudí tam chodí na trhy. Viem si predstaviť, že by tam chodil v trase Žilina - Nowy Targ povedzme "Potkan". Žial je to zrejme vzdialenejšia budúcnosť, lebo niesú peniaze na dôležitejšie trate. Napr. V. Koridor -modernizácia.
Možny by sa dalo na to čerpať z fondov únie to by ale musel byť záujem regiónu o to. Čítal som raz nejaký prospekt o Poľsko-Slovenskej regionálnej spolupráci a bolo tam aj o železničnom spojení čo-to. Mrknem to.
Nazývať T6-ku vrakom je smiešne. A z DVB by som si v tomto smere určite nebral príklad, vyradiť a zošrotovať vozidlá vo výbornom technickom stave a v polovici životnosti len za to, že ich mali (tuším) len 12 rozhodne nie je prejavom dobrého hospodárenia. V celej ex-NDR zase až tak veľa tých T6A2 nebolo a všade kde ich vyraďujú/vyradili sa vyhovárajú na to, že pre nich predstavovali atyp. Okrem toho dosť veľa z nich bude ešte ďalej roky veselo jazdiť niekde v Poľsku či Rumunsku.
Aby som vopred predišiel zbytočnej otázke od užívateľa MiroBA a podobných - Bratislava ich kúpiť nechcela, lebo majú o 300 mm užšiu vozidlovú skriňu, vďaka čomu by bola dosť veľká medzera medzi hranou nástupiska a vozidlom.
Záhradník proste zase potrebuje nejaké kaleráby natlačiť ľudom do hlavy. Ale, že sa nehambí prezentovať sa pred takým -obrazne povedané "vrakom" . Veď obdoba T6A5, konkrétne typ T6A2 je v Drážďanoch už len ako muzeálne vozidlo. A v celom ex-NDR tieto vozy končia prevádzku.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Majo
Každopádne mestá, ktoré sa T6A2 zbavujú, to zväčša odôvodňujú tým, že sú atyp. Veď napr. niektoré z tých miest, čo vyradili T6A2, stále prevádzkujú T4D alebo KT4D.
Re #134113 hoppusmark01: Ale netrep. Renovácia interiéru sa robí pravidelne pri prehliadkach. Za to, že si sa viezol v nejakej zdevastovanej ešte nemusia byť (a ani nie sú) v zlom stave interiéry všetkých. A na 12 rokov nemenených poťahoch sedadiel nevidím nič katasrofálne - keďže u električiek sa tie poťahy (na rozidel od autobusov) aj tepujú.
Re #134115 Ik: ?
Re #134116 no.ev.di.: Konstal je v prvom rade po elektrickej stránke úplne niečo iné ako T6-ka, keďže má odporovú výzbroj (ako T3).
Re #134117 Preßburg.Germane: Pri našom stave tratí je Combino či ULF utópia. Okrem toho Combino aj tak nie je vhodné na bratislavskú sieť, keďže má neotočné podvozky a tie sa s oblúkmi s malými polomermi nemajú veľmi radi.