Reply on: no.ev.di. #134019:
"Prečo pred 20 rokmi boli dosť dobré"Pred dvesto rokmi bol ľuďom dosť dobrý dostavník, pred polstoročím vlak. Skrátka a dobre:
Za socializmu
- nemalo toľko ľudí auto ako dnes
- zamestnanosť vyzerala inak - zamestnaní boli všetci (kto nebol, išiel do lochu za príživníctvo) a v regióne boli niekoľkí veľkí zamestnávatelia, malí súkromníci žiadni
- bolo na všetko viac času
- ľudia neboli takí pohodlní
Suma sumárum, boli dosť veľké prepravné prúdy, aby sa oplatili vlaky. Po prevrate prišli masívne krachy veľkých fabrík a nezamestnanosť, čím sa zmenšili prepravné prúdy; zo zahraničia sa začali dovážať bazárové autá a stalo sa módou ukázať, že "ja mám na to, aby som sa vozil autom"; to všetko prispelo k výraznému poklesu záujmu o vlaky (aj autobusy). K tomu prirátaj aj to, že ČSD/ŽSR/ZSSK sa správali, ako keby mali stále monopol (napoly s ČSAD/SAD) a žili v socializme - nijaká snaha získať zákazníka, nijaké otváranie nových zastávok atď. Posledným klincom do rakvy lokálok bola druhá Dzurpindova vláda - politické rozhodnutie ministra smetiara, ktorým poslal x tratí do večných lovísk jedným škrtom pera, a likvidačné poplatky za dopravnú cestu.
Martin Fundárek
http://www.cd.cz
http://www.mav.hu
http://www.pkp.pl
Z hľadiska udržania osobnej dopravy na lokálkach sú na tom jednoznačne najlepšie Česi.