hej? A vies ze napriklad v USA je najkvalitnejsi benzin 91 oktanovy (okrem neho si mozes kupit 87 a 89)a ze tam do benzinov stedro pridavaju etanol? A vies ze vsetky ceny v USA su udavane bez dane? Ze Porsche pre USA ma minimalne niektore veci lacnejsie urobene ako pre Europu? (neprava koza a podobne)? Oplati sa nieco si nastudovat skor ako sem zacnes vypisovat....
Passat, Omega, Laguna.... o tom poslednom som si nie celkom isty.... Svetelne toky SU relevantne, lebo pri pohybujucom sa vozidle ti ziadna technologia nezabezpeci, aby to neoslnilo protiiduce auta ani na chvilku... nakoniec, to aj vidim ked jazdim.... Napriklad na vrchole stupania alebo hrbolcoch mi to na zlomok sekundy posvieti do oci kym sa to stihne sklopit...
Pričom zas napríklad kaštieľ v Rusovciach by bol aj komerčne zajimavý. Lenže namiesto toho, aby ho vláda konečne predala nejakému investorovi, tak čaká, kým sa rozpadne na prvočinitele.
pouzitie britskych zeleznic ako prikladu ma neprekvapuje, kedze je to ukazkovy pripad ako nespravne liberalizovat trh, stat tam zle nastavil podmienky pre prepravcov a nasledky sa dostavili, je to cele o nastaveni podmienok a regulacii, tak ako najnovsie EU reguluje medzinarodne hovory sa da rovnako regulovat MHD vhodne nastavenymi jasnymi podmienkami pre prepravcov v ramci ktorych si mozu konkurovat
ak vravite ze v tom nie je rozdiel co sa regulacie tyka lebo mesto prakticky moze regulovat vlastny dopravny podnik, tak pointa je v tom, ze v konkurencii su podniky tlacene k vyssej efektivite, zatial co v pripade nasho monopolu DPB netlaci k vyssej efektivite dokopy nic, lebo nema konkurenciu
vlastne aj pri tom modeli konkurencie, ktory fuguje, musi tak ci tak mesto urobit hlavne kroky: musi vytvorit linky, cest. poriadky, musi urobit sutaz na dopravcov atd.. takze okrem toho, ze je to administrativne narocne, tak ci tak rozhoduje mesto o dolezitych veciach..
cize fungovat to moze iba vtedy, ak mesto ma naozaj zaujem na dobrej MHD a vie sa o toto vsetko postarat..
no a ak mesto uz splna tieto predpoklady, tak je ovela jednoduchsie, ak ma vlastneho dopravcu, ktoreho moze kedykolvek "skontrolovat", teda moze priamo dozerat na kvalitu atd..
A povedal byt som že prax vo väčšine západnej Európy je taká, že súťaž sa vypisuje na prevádzkovanie liniek prímestských a a v menšej miere mestských, spravidla okrajových... "gro" liniek robí vždy jeden, povdzme "mestský" dopravca.
ano, to druhe riesenie je ok.. cize mestska firma navrhne linky, navrhne cestovne poriadky a potom sa uz vypisu sutaze na jednotlive linky. A dopravcovia si nemozu vytvorit linky, ako sa im zachce, a nemozu si ani lubovolne menit cestovne poriadky..
(napr. ako v BB, ze linka X ide tesne pred trolejbusovou linkou a "kradne" jej cestujucich..)
Pozor, treba odlisovat
a) konkurenciu dvoch dopravcov ako je v BB kedy su uplne nekoordinovany
b) fungovanie kde je centralna mestom vlastnena firma organizujuca dopravu a ta si objednava dopravu u dopravcov, ktory medzi sebou sutazia kto ponukne lepsie podmienky (samozrejme s tym ze ta firma ktora si dopravu objednava jasne stanovi podmienky ako akceptacia cip. kariet, moznosti zmeny CP, pripady kedy moze odnat licenciu a podobne).
Takze, bude to dlhsie vysvetlenie ale pokusim sa:
Ako priklad pouzijem Velku Britaniu. Vo Velkej Britanii nastala deregulacia verejnej dopravy este v roku 1982.
Jedinym statnym dopravcom zostal London Tube (londynske metro)..
V pripade autobusovych liniek nastal po deregulacii nasledovny vyvoj:
1. velka konkurencia medzi autobusovymi dopravcami
2. mensi dopravcovia taku konkurenciu neustali a tak sa stali sucastou vacsich dopravcov (kupili ich vacsi dopravcovia). Tak vznikli velke oligopoly a regionalne monopoly..
V zeleznicnej doprave boli dosledky deregulacie nasledovne:
-meskania vlakov sa zvacsili o 20 percent
-neboli koordinovane listky, cize u kazdeho dopravcu platil iny listok..
-seria nehod spolu so 40 mrtvymi (zapricinena deregulaciou!)
- ked bol vyssi dopyt, nezvysila sa ponuka, ale ceny... tak sa dopyt znizil.. (to znamena odlyv cestujucich z vlakov do IAD)
- v r. 2001 skrachovala spolocnost Railtrack
810zssk