Neporovnateľne podstatnejšie je pri rozoznávaní vozidiel dopravcu farebné prevedenie a logo. Zároveň - ktorý výrobca vozidiel nezmenil za posledné roky svoje vozidlá na nepoznanie ? Ktorý výrobca používa zhodné diely v pribehu dajme tomu desiatich rokov ? Čo sa napr. z "Agory" dá vraziť do Citelisu ?
Nesúhlasím s Tebou, vo viacerých ohľadoch, ako keby si popieral vývoj. Každá jedna séria sa odlišuje od tej predchádzajúcej. Unifikáciu je vhodné obhajovať, ale len do určitej miery. Jej prehnané uplatňovanie pri rozhodovaní môže viesť k presne opačnému efektu.
Čo taký Prešov a jeho vozový park ?
? to ako budú Solarisy vyzerať o 8 až 10 rokov by sa dalo ilustrovať na príklade tých nepodarených krížených levov, z afrického a ázijského druhu. Jednak majú všetky možné choroby, dochnú, trpia a ešte k tomu aj len na pohľad vyzerajú degenerovane ? a Solarisy sú dačo ako Danajský dar (však kto by ich tu ešte chcel?!), každý kto cestuje v špičke 88 tak na nich nevie nájsť jedno dobré slovo. ? tipujem, že dielenskí a aj šoféri si z hlboka vydýchnu v deň keď dojazdí posledný Solaris (ak nezhorí teda). Ja osobne by som uvítal trolejbusy od Solarisu alebo aj akékoľvek autobusy ale na CNG pohon. Pokiaľ Solaris neskrachuje alebo neskončí nejak inak nešťastne a v BA budú pri "kormidle" iní ľudia tak nemusia byť tieto Solarisy posledné pre BA ?
Uz teraz je napr pekne sledovat ako sa vpredu odliepa folia okolo celnych transparentov. A pri tom ako dlho vydrzala handra na 1405 ani neocakavam, ze to niekto bude opravovat...
stym svajcom a nemeckom mas sice pravdu, ale solarisy pre BA skutocne boli odflaknute. Uz kneeling co spominal Andy, ale aj rozdielne zapojenie elektriky nie su detske choroby noveho vozu. Kneeling v Solarise instalovali uz tisicekrat a to ci je voz CNG alebo naftovy s jeho funkcnostou nic nema. Rovnako ako rozdielne zapojenie elektriky u 22 vozov tej istej dodavky.
pokial si pamatam, tak tu sutaz na dodavku Solarisov vyhrali prave vdaka najnizsej cene, cize z toho sa laicky domnievam, ze tie vozy dokazali vyrobit a ponuknut aj za cenu nizsiu nez cena za aku ich ponukaju normalne normalnym DP, museli niekde usetrit - napriklad na kvalite materialov a hlavne kvalite prace. Minimalne v tom, ze sme si vysutazili low-cost verziu.
Okrem toho som veeelmi zvedavy, ako budu tie vozy vyzerat o takych 8-10 rokov... ale nebude to zrejme pekny pohlad.
Naozaj neviem, o akej neserióznosti Solarisu to tu trepeš. Už len to praskanie skiel je také "jedna pani povedala". A keďže je to ich prvá séria CNG vozov, isté problémy sa čakať dajú, ba priam musia. Neviem či existuje výrobca, ktorého prvá séria nejakého druhu vozidiel nemala "detské choroby", ktoré sa za rysovacou doskou, na montážnej linke a v testovacej prevádzke vychytať nedajú.
A myslím že firma, ktorá dodala už rádovo stovky autobusov do Nemecka, Švajčiarska, a iných civilizovaných krajín, a tamojší dopravcovia s nimi nielen že vyslovujú spokojnosť, ale objednávajú si ďalšie, sa asi len veľmi ťažko dá nazvať neserióznou.
Prečo unifikácia?
- súčasť korporátnej identity - aby cestujúci aj podľa vozidla jasne poznali dopravcu.
- v prípade, že sa bude robiť údržba v DPB (a to môže byť aj v prípade prenájmu), tak menšie náklady na skladovanie náhradných dielov, menej znalostí pri údržbe, čiže nižšie náklady na prácu
- jednoduchšie zaškoľovanie vodičov, čiže opäť menšie náklady
- menej druhov problémov s vozidlami - čím je menej typov vozidiel, tým menej problémov treba vedieť riešiť (či už servis, prejazdnosť, alebo súvislosti s vodičmi, cestujúcimi)
- je ľahšie dosiahnuť rovnaké jazdné vlastnosti vozidiel, čiže z toho vyššia spokojnosť vodičov, a v konečnom dôsledku aj cestujúcich..
- keďže usporiadanie interiéru nemôže byť pri rôznych typoch rovnaké, unifikácia cestujúcim zjednodušuje cestovanie. Napríklad mamička s kočíkom vie vždy do ktorých dverí má ísť.. Nie ako teraz, že niekedy do druhých a niekedy do tretích. Napríklad aj dôchodca vďaka unifikácii vie, ktorými dverami má nastupovať.. Teraz nevie, lebo kvôli rôznemu rozmiestneniu sedadiel v rôznych typoch je niekde lepšie nastupovať prvými, niekde druhými dverami. Podobne by sa dalo rozprávať o spôsobe dopytového otvárania dverí atď. Niektoré tieto problémy by sa dali vyriešiť aj ak by unifikácia nebola, ale je to zbytočne komplikovanejšie
No a prečo nie je unifikácia prioritou DPB? Kto vyrába najlacnejšie autobusy a zároveň aj trolejbusy dĺžky 12, 15 aj 18 metrov? Hneď mi napadne Solaris. Veľký tender, resp. tendre ktoré by počítali s unifikáciou by vyhral zrejme Solaris. Nové vedenie ale asi nechce Solaris, je to neseriózna firma, ktorá sem pred časom dodala 22ks nekvalitných výrobkov. Nehovorím len o nejakých požiaroch 1216 a 1222. Hneď po príchode Solarisov sa vedelo, ako boli odfláknuté. Aby sa kneeling aktivoval presne opačne ako má, alebo aby praskali za jazdy autobusu sklá, to je teda dosť zlé. A všeobecne o neserióznosti firmy Solaris snáď ani netreba hovoriť. A vôbec to nesúvisí s faktom, že je to poľský výrobca. Určite sú aj dobré poľské firmy.
- Nové vedenie moc nechce ani SOR - tie BN 9.5, čo boli kúpené, boli z nutnosti riešiť kritickú situáciu a vďaka tomu, že už bola vyhratá rámcová zmluva. Pomohli viac než by pomohlo 6 kĺbových trolejbusov. SORy sú síce neproblémové, ale nie sú nič moc.
- Tender na tie kratšie autobusy môže kľudne vyhrať aj iný výrobca ako SOR, však snáď nie je jediný, kto vyrába autobusy kratšie ako 11 metrov.
- Keby vedenie silou mocou chcelo SOR NB 18, nečakali by, možno by stačilo nastaviť podmieny tendra tak, aby sa už teraz mohol tento výrobca zapojiť...
Vyzerá úžasne a k tomu ešte aj kapacita dosahuje 300 ľudí ? ? ? tipujem, že pri parametroch s akými sa počíta s obsaditeľnosťou našich vozidiel by jej prišili aj 375 cestujúcich ? myslím, že na nové električky si budeme musieť počkať kým sa SOR posunie ďalej a začne aj tie vyrábať v prevedeniach 9,5m a 10m ako náhrady za K2 ?
richardhudec