Reply on: kiko #102536:
Doplním: Elektromotor sám o sebe vytvára len pomerne zanedbateľné množstvo tepla, a zvyčajne je schopný sa sám uchladiť. To, čo v električkách (starších typov, čiže K2 a zrýchlovačové T3) vytvára teplo, je zrýchlovač, čiže rozjazdový a zároveň brzdový odporník, v ktorom sa počas prvých fáz rozjazdu marí značná časť trakčného výkonu (z dôvodu regulácie pohonu) a počas brzdenia sa v ňom celá kinetická energia vozidla premieňa na teplo, a to už je silnejšie kafe na uchladenie A keďže je tam vytvárané také enormné množstvo tepla, bolo by mrhaním ho v zime nevyužiť na vykurovanie interiéru. Preto sa zohriaty vzduch od chladenia zrýchlovača vedie cez mechanickú klapku, ktorou sa dá smerovať jeho prúd dovnútra alebo dolu pod vozidlo, prípadne ho rozdeliť v určitom pomere obomi smermi. A keď okolie klapky zapadá prachom, olúpaným lakom, prípadne čímkoľvek iným, čo sa podarí cez mrežu na ľavom boku nasať, tak občas tá klapka nejde úplne "zatvoriť", a preto to v niektorých vozoch kúri aj v lete
Valec
BTW, nemohli by na www.bid.sk byť zavesený aspoň článok, čo je to BID (napr. tento http://sk.wikipedia.org/wiki/Bratislavsk%C3%A1_integrovan%C3%A1_doprava) a zverejnené tieto a prípadne aj už prezentované dokumenty? ?