ako ste sa dostali k otazkam spisovnej slovenciny preboha? no nic, aspon mi poradte ake y/i cka mam dat vo vetach> na aute je jedna osa alebo dve osi? teta chova osi.
Dobre Papyr vidím, že sa s tebou nedá.
Jednoducho tak, ako sa ja nehrabem do určovania diagnózy, nehrab sa ty do nových pedagogických princípov. Poznáš len tie staré, okopírované sovietske modely, ktoré neberú zreteľ na človeka, na jeho pohodu, na výučbu, ale na to kde majú byť ruky, kde peračník, ako sa hlásiť a obrovské množstvo memorovania a despotického prístupu. Ale aby tieto pustupy hovorili o harmonickom vývine dieťata, tak to nie, tie tam nenájdeš.
A kde sa majú naučiť spisovne hovoriť?
No veď vravím, od učiteľa, ktorý musí hovoriť spisovne. Ale dieťa sa musí chcieť učiť hovoriť spisovne samo a ono sa to bude chcieť učiť samo, pretože v období maldšieho školského veku, dochádza k obrovským prerodom v duši dieťaťa a učiteľ sa stáva hlavnou autoritou v živote dieťaťa, väčšou akou rodič, a tak dieťa začína napodobňovať nie rodiča (aj, ale nie nevyhnutne) ale učiteľa. Jeho prejavy (dobré aj zlé) a tiež spôsob reči, pretože aktívna slovná zásoba je len okolo 5000 slov a tak sa dá ešte veľmi ľahko tvarovať.
Stále tu pretrváva sovietsky model a to nie len v pedagogiky aby sme boli všetci rovnaký, a teda ľahko tvarovateľný mocou, málo samostatný. Keď sa teraz pozriem na moje hodiny na ZŠ a SŠ tak musím povedať, že takmer všetko bolo robené zle. Dieťa nesmie byť nútené k iným rečovým prejavom. Má právo používať ten svoj prejav a samo sa musí rozhodnúť či bude hovoriť spisovne alebo nárečím. Presne tak ako v národnostných školách. Princíp šariština verzus spisovná slovenčina a maďarčina verzus spisovná slovenčina je rovnaký.
A keď sa dostaneš teda k tej novej pedagogike, tak si prečítaj aj alternatívne školy. Ale všetky nie len slávnu Waldorfskú.
A čo sa vety "Takze dohodneme sa tak, ze ja si precitam nieco z tej novej pedagogiky, ale najprv si ty precitas Pravidla slovenskeho pravopisu, lebo prave ty mas v pisomnom prejave jednu chybu na druhej. OK?" týka, správaš sa ako zviera zahnané do kúta. Nič len útok. Ako keby sme sa bavili o MHD a ja ťa odkázal na nejakú knihu a ty by si mi povedal, že si ju prečítaš, až keď si ja prečítam pravidlá pravopisu. Presne tak ďaleko od seba má pedagogika a pravopis, ako MHD a pravopis.
Re #30630 Papyr: No bóže, tak som dal dvakrát napríklad. Zas nerýp za každu cenu.
Inac, az teraz som si vsimol ten roztomily logicky premet, ktory si urobil...
"Ono skús sa vžiť trochu aj do role napríklad takého napríklad záhoráka. "
A naco by som sa vzival do roly Zahoraka, ked som Sarisan a saristina je od spisovnej slovenciny podstatne dalej, ako zahoractina? Ja som vzity dost!
NA SLOVENSKU PO SLOVENSKY, V CESKU PO CESKY, V POLSKU PO POLSKY, atd.....
tak ked máš občianstvo slovenské, tak láskavo hovor,píš slovensky ked si na Slovensku...
MHD?pohodička pohoda, len kedy už pošle EU tie looove na nove busy, tie komunisticke hrče staré nech už idú do šrotu...
Aha, takze deticky sa v skole nemaju nutit rozpravat po slovensky. A po akom by mali v skole rozpravat? Mozeme ich vobec nutit ucit sa? Nebudu tym traumatizovane? Neposkodi to celkovu pohodu ziaka v skole?
Kde sa podla teba deti z rodin, kde sa nehovori po slovensky, ale narecim, maju naucit spisovnu slovencinu? Z televizie?
Neviem, ci prave teba v skole nutili alebo nenutili rozpravat po slovensky, ale asi na to kaslali, pretoze o spisovnej slovencine mas len velmi hmliste predstavy.
Takze dohodneme sa tak, ze ja si precitam nieco z tej novej pedagogiky, ale najprv si ty precitas Pravidla slovenskeho pravopisu, lebo prave ty mas v pisomnom prejave jednu chybu na druhej. OK?
Ono skús sa vžiť trochu aj do role napríklad takého napríklad záhoráka.
V každom prípade učiteľka musí hovoriť spisovne, aby žiak vedel a poznal spisovnú slovenčinu, ale nútiť ho do rozprávania spisovne v škole je nemysliteľné. Skús prečítať niečo z NOVEJ pedagogiky a pochopíš. Kedysi sa aj ľaváci nútili písať pravou, potom z toho koktali. Je to síce o niečom inom, ale založené na rovnakom priníce. Pre celkovú pohodu žiaka v škole, to nie je dobré.
Mala to byt zeleznicna linka 55, trasa mala byt ZST Filialka (hned pri Trnavskom myte, urobili tam aj nastupny ostrovcek) - ZST Slovany (tusim je to pri Kukucinovej) - ZST Predmestie - ZST Vychodne. Hovorilo sa tusim aj o Vajnoroch. Interval mal byt tusim cca 30 minut. Nainstalovane do par vozov boli tie displeje a stikace. Jediny hacik bol v tom, ze ZSR pozadovalo viac prachov ako DPB bol ochotny dat... Takze sa nedohodli...
Nútiť ľudí hovoriť Slovenčinov z oblasti Liptova a Turca je hlúpe a nezmyselné.
V škole by ti mali povedať, že spisovne je "o päť minút dvanásť" ale nejako ťa nútiť hovoriť tak a tak, je proti zásadám súčasnej pedagogiky. Takisto ako zákaz chodenia na záchod na SŠ počas hodiny, karhanie za zívanie (2. stupeň ZŠ), či dokonca kašlanie, smrkanie nebodaj kýchanie - hocikde.
Som človek z Bratislavy a tak sa z mojho slovníka zrejme nikdy nevytratí "ne, neni, nej sú, zle dávaný prízvuk, naťahovanie (to však robí takmer celé Slovensko len každý inde).
Čo je však ostudné je "NE" v médiách, hlavne komerčných televíziách. Iné nedostatky ako prízvuk už ťažko odstríniš, ale takéto slová by v ich slovníku byť nemal.
Vladimír: No mne sa hlava nijako nemotá. Mne je všetko jasné, išlo mi len o rozprúdenie diskusie. Teší ma, že sa to tu takto rozprúdilo a že sa reaguje iba na rozumné príspevky.
Keď uvážim, že veľké percento Tvojich kolegov v škole je z oblasti mimo KE, alebo z blízkeho okolia, nečudujem sa, že aj s vyjadrením celého času je počuť aj predložku "na", ktorá by sa v pripade začiatku vyučovacej hodiny dala porovnať s Tvojím príkladom s vlakom.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.