Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Ahojte, vraví sa, že neexistujú hlúpe otázky, iba hlúpe odpovede, preto možno otázka na ľudí z fachu. Ako vlastne funguje prenos elektrickej energie v električke?

V trolejbuse viac-menej rozumiem, jedným drôtom ide elektrický prúd do trolejbusu a druhým sa vracia ku zdroju. Predpokladám, že príkon trolejbusu závisí hlavne od polohy akcelerátora a nastavenia kúrenia. Chápem to tak, že trolejbus vlasné umožní prúdu "skrat" cez svoj motor, čím využíva energiu a prenáša ju na pohyb. Zvyšok energie (vďaka rezistorom?) zostáva v trakčnom vedení, ktorú môže čerpať ďalší trolejbus v poradí. Tiež prepdpokladám, že celkový odber v napájacom úseku je obmedzený a teda je (zrejme) obmedzený aj počet trolejbusov, resp. ich príkon v rámci nich. Preto musí v prípade kolóny trolejbusov, čakať nasledujúci na odjazd do doby, kým predchádzajúci nie je vo vzdialenosti 50 m.

Kadiaľ sa ale vracia spätný prúd v prípade vlaku/električky. Vraví sa a aj články na internete to potvrdzujú, že cez koľajnice. Ok, predpokladám, že tie sú uzemnené, teda prúd nejde cez koľajnice naspäť do meniarne, teda dotyk s koľajnicou nie je životu nebezpečný. Ako častu sú ale uzemné? Neznamená to, že hoci nie je nebezpečný dotyk človeka s koľajnicou, stále je nebezpečný dotyk človeka s napr. s kolesom? Nevšimol som si výstražné značky na podvozku. Na streche sú.

Ja som fyziku nikdy v škole nežral. Výučba spočívala vo výpočte a učení sa abstraktných rovníc, ktoré boli odpojené od reality. Záujem o fyziku som nadobudol asi pred dvoma rokmi. Preto mám zrejme hlúpe elementárne otázky, ale k tomuto som na internete nenašiel nič zrozumiteľne popísané. 🙂
Nemá niekto nejaké fotografie z manipulačnej trolejbusovej trate Tolstého-Kuzmányho-Palisády ?
Díky moc
Reply on: Oliver55 #232085:
že tam nie je výhybka a vodič musí ručne prehodiť palice 🙂
Reply on: Miro #232084:
To čo znamená 🙂 ?
Reply on: Oliver55 #232083:
Áno, pri jej prejazde palice zbehnú do luftu 😁
Aj toto je zbiehacia vyhybka ale ho musí vodič vystúpiť ?
Reply on: Mike #232080:
Cez ten víkend si vodiči prehadzovali palice manuálne. Vraj je výhybka funkčná, len nezapojená.
Reply on: S499.1023 #232076:
Vďaka za doplnenie, služby z Trnávky som robil len na samom začiatku mojej "kariéry" v 1985-om, potom som jazdil už len z Hroboňky. A keď som v auguste 1989 končil, tak skleník s najvyšším číslom bola 6253-ka...
Reply on: Oliver55 #232079:
Cez víkend 19-20. októbra tadiaľ išla linka 212.
Mam otázku ! Kedy sa naposledy využila výhybka z karadžičovej na záhradnícku ? Ta vyhybka má ešte starý systém konštrukcie a vyzerá že je nefunkčná
Reply on: si #232065:
Áno, teoreticky. V praxi to bolo nastavené tak rôznorodo, že ne niektorých vozoch by si prevým brzdovým pedálom mohol aj podlahu prelomiť a vzduchovú brzdu si k činnosti nedonútil.
Ale mne osobne bolo aj tak pohodlnejšie dobrzďovať si jemne ľavou nohou.
Niektorým kolegom to ale spôsobovalo problémy, napríklad chalan, u ktorého som bol v zácviku, nejaký Roman P., síce mal (lebo musel mať) vodičák B+C ale v reále v aute od autoškoly nesedel. Raz si od svokra požičal na dovolenku auto, dva týždně odjazdil v pohode ale keď sa už vracali domov, tak si neikde na križovatke za iným autom "dobrzdil vzduchom" čiže zošliapol spojky a rozbil svokrovi čumák na naleštenom VAZ 2105 😋 .
Reply on: Andy #232060:
Takto fungovali trolejové výhybky na električkových systémoch s tyčovými zberačmi. Dá sa vidieť v prevádzka vo vozovni Střešovice v Prahe, keď sa pri nejakej väčšej akcii vytiahne voz s funkčným tyčovým zberačom.
Reply on: trolejbus6207 #232054:
Doplním: Ešte jedna výhybka s predkontaktom bola vo vozovni na Trnávke. Čo sa tlačidla na prestavovanie výhybky týka, od čísla 6257 už nebolo potrebné ani jemne zošliapavať pedál jazdy, keďže vozy mali trvalé chladenie silového bloku. Problémom systému bolo, že stykač výhybky sa často lepil a potom výhybkový odporník zhorel a muselo sa aj tak prehadzovať jazdou 😛 .
https://www.youtube.com/watch?v=6vBHh-mVYd0

Zaujímavé video. Keď vypnete obraz, je to ako zvuk z filmu natočeného v roku 1965 o III. svetovej vojne. 😂
Reply on: Valec #232073:
Ešte by bol zaujímavý údaj koľko z toho sú noví užívatelia (ktorí predtým PCL nepoužívali). Každopádne som zvedavý či sa tento úspech premietne do nejakých dlhodobejších opatrení ako bolo naznačované počas kampane.
Reply on: Mhr1 #232071:
Ďakujem, odsledujem si to. Veľmi si cenním pomoc. Ešte som aktualizoval trochu schénu novými fotkami ktoré som obdržal na mail, okrem iného tá koľaj čo viedla povedľa vozovne dozadu pri násype železnice viedla až dozadu k ulici so železničnou vlečkou, ale úvraťovo šla na konci do nejakej haly. Čo to bolo za halu? Vieme? Udržalo sa to až do zániku vozovne?
Reply on: fanatikmhd #232068:
Som teraz mimo internetu, ale budem reagovať niekedy na budúci týždeň.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.