Ešte by som len doplnil z vlastnej skúsenosti: Keď som bol pred pár rokmi mesiac chorý a počas tejto doby som s výnimkou 2 dní (preprava do nemocnice a späť) nepoužil MHD, vôbec som nerozmýšľal nad tým, že som zaplatil za niečo, čo som nevyužil. Keď mi v ZA po prvom štvrťroku prepadlo 20 jázd (lebo som neodhadol ich počet), tak ma to škrelo ešte celý ďalší mesiac.
Naviac existuju aj veci, ktore su nemeratelne. Dajme tomu, ze v PO si niekto kupi dlhodoby casovy listok nie preto, ze potrebuje enormne casto cestovat, ale preto, ze je zabudlivy a nechce sa starat o cvakanie listka pri kazdom pouziti spoja a nechce rozmyslat nad tym, kolko uz prejazdil a kolko este moze. Moze totiz furt, kym neskonci platnost. Cim zaplati DPMP castokrat viac, ako prejazdi, ale je spokojny, lebo samotne pouzivanie MHD je potom uplne bezstarostne. V Ziline naopak pred kazdou jednou cestou musi absolvovat vyberanie karty z vrecka, odpipanie (nedaj boze ze by zabudol!) a este si musi strazit, kolko kreditu mu zostava, cize to cestovanie nie je take easy a bezstarostne a cestujuci nad kazdou zamyslanou jazdou musi spekulovat, ci je tato jazda bezprostredne nutna. K tomuto dyskomfortu este pripocitajme znizovanie vykonov (aby ste usetrili), teda predlzovanie intervalov, casove obmedzenie platnosti nabitych jednotiek cipkarty (vyzadovat pre navratok lekarske potvrdenie o chorobe mi pripadalo az kafkovske), a zistime, ze zilinska MHD znamena pre cestujuceho viac starosti ako presovska. A toto vase presne metody VOBEC nereflektuju, aj ked pre rozhodovanie cestujucich je to klucove!
A cim sa da zmerat tato velicina, spokojnost ludi s MHD? No nicim inym, nez medzirocnym percentualnym poklesom/narastom poctu cestujucich. Ludia hlasuju nohami! I pri zilinskej presnej, i pri presovskej nepresnej metode je toto cislo dostatocne vypovedne. Ak totiz DPMP povie, ze pocet cestujucich je rovnaky ako vlani, v skutocnosti sice nevie nic o vyvoji poctu prepravenych, ale vie, ze trzby za predane listky zodpovedaju minulemu roku. A ide predsa o to, kolko penazi dostanem za ake kilometricke vykony - a nie o to, jak su vozidla v tych kilometrickych vykonoch plne!
Lenze tu sa asi lisime v nazore, co robi MHD kvalitnou. Ja tvrdim, ze user-friendliness. Co tvrdis ty?
Hmm, to som sa zas dozvedel niečo nové, ale ešte sa spýtam. Axer je už z nová verzia C 954ky, či aj ten končí?
Re #7666 Miro: Vtedy nekontroloval pri nástupe nikto (možno počas jazdy). Tiež by ma zaujímalo, či sa môžem ísť povoziť, prípadne, či ma cestou vyhodia, alebo čo so mnou spravia? ? Ale predpokladám, že späť by som už musel po svojich.
Nehovorim, ze vasa metodika vypoctu je osidna, ta je naopak az pedantne presna, ale ze vysledne cislo, ktore vam vyjde, je osidne co sa tyka jeho vypovednej hodnoty.
Ale "usetrite" aj pocet celkovo prepravenych ludi. Preco? Lebo kvoli tym 300 neregistrovanym a 50 ciernym pasazierom ste preriedili spoje, tym ste znizili ponuku, tym ste znizili aj vyuzivanie MHD tymi platiacimi.
Ludia nie su substrat, ktory bude k dispozicii stale (maju rozum a chovaju sa "ekonomicky") a ani pocet spojov nie je spojita, ale diskretna funkcia. Preto ked znizite pocet z 24 autobusov na 17 autobusov, nielenze samozrejme zhorsite dostupnost MHD aj pre tych platiacich, ale takisto taketo zriedenie musi nutne naburat "pekny" interval na linke, co urobi MHD menej atraktivnou. Jednoducho sa neda znizit rozsah vykonov o presne to cislo, ktore vyslo z vypoctu.
A pod pojmom "cierne duse" som myslel ludi, ktorych napriklad DPMP eviduje ako cestujucich, lebo si kupili casovy listok a kazdy taky sa pocita ako X jazd - ale tie jazdy v skutocnosti NEPREBEHLI, ti ludia v tom vozidle NEBOLI, boli len vydeklarovani pomocou vypoctu, cize pre nich extra autobusy vypravovat netreba.
Takze este raz rozvedenie tvojho prikladu: Ciernych pasazierov zanedbame, lebo ich vyskyt predpokladame v oboch mestach rovnaky a koniec koncov, v ZA i v PO su od toho revizori. Vasa metodika vypoctu koniec koncov nezohladnuje pocet ciernych pasazierov, lebo cez listky ich nespocitate, takisto unikaju metodike DPMP, pretoze si nekupili ten mesacnik, z ktoreho sa to vypocitava. Takze dohodnime sa, ze cierni pasazieri pre jednoduchost nie su.
a) nech DPMP DEKLAROVANE prepravi 1000 cestujucich. K tomuto cislu dojde tak, ze si povedzme povie, ze kazdy predany mesacnik znamena 80 jazd a kazdy predany polhodinovy listok 2 jazdy (cim sa mimochodom dostavame na cenu za 1 jazdu 5 Sk u mesacnikov a 7 Sk u kratkodobych listkov, co je velmi lacne - aj pre toho cestujuceho, v skutocnosti je cena za mesacnik stanovena ako 41-nasobok zakladneho cestovneho, cize tych 80 jazd sa mi nezda, ale pouzil si toto cislo, tak ho budem pouzivat tiez).
Z tych 1000 bude 100 mrtvych dusi (zaplatili mesacnik, ale potom neprecestovali tych 80 jazd) , 100 bude dochodcov, ktori sa nijako neeviduju, a 900 bude platiacich (tou ci onou formou).
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: teoreticky 900
Pocet "platiacich", z ktorych sa odvodil pocet prepravenych: 1000
Pocet realne odvezenych platiacich: 800 (+100 dochodcov zadarmo)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 100
b) nech DPMZ deklarovane prepravi 1000 cestujucich. Ti su presne spocitani. Z nich 100 bude dochodcov za korunove cestovne a mrtve duse v Ziline nie su.
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: 1000
Pocet platiacich: 900 (+100 dochodcov za korunu)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 0
Cize DPMP vozi viac deklarovanych, ako skutocnych pasazierov. Nemusim snad vykladat, ze pre ekonomiku podniku su najlepsi klienti, ktori si sluzbu zaplatili a potom nevyuzili. Takychto klientov je v Presove 100, v Ziline 0. V Presove akoby "mrtve duse" dotovali jazdu dochodcov.
Pocet ludi zaplati sumarne tu istu sumu ziskanu za listky v oboch pripadoch rovnako ak:
a=== odvezieme, ako pises, deklarovanych 1200 ludi, z zoho je 150 ciernych pasazierov, 150 mrtvych dusi a 150 nikde neevidovanych dochodcov, z ktorych v reale bude len nejakych 800-900, teda priemerne 850 ludi. Na odvezenie tychto 1200 ludi pri priemernej obsaditelnosti 50% napriklad kratkeho autobusu /v spicke 90% v nedelu 30%/ na to potrebujem 24 kratkych autobusov. Odveziem ich na vzdialenost napr. 5 km, vykonam teda 24x5 km = 120 vozokilometrov krat cca 45 Sk = naklady cca 5.400 Sk.
b=== odvezieme iba tych platiacich "osidne" spocitanych 850 ludi pri tej istej obsaditelnosti, na co je treba 17 autobusov, ktore vykonaju len 17x5 = 85 vozokilometrov krat 45 Sk = naklady 3.825 Sk.
Len za obycajne "osidne" spocitavanie ludi usetrime na nakladoch neobycajne neosidnych 30%, teda ak pri 1200 nespocitanych "prepravenych" osobach usetrim 1.625 Sk, pri 12 milionoch nespocitanych ludi usetrim 16,25 miliona.
Aj v prvom aj v druhom pripade odveziem skutocne platiacich 850 ludi a ziskam rovnake skutocne peniaze za trzby, avsak len za cenu "osidneho" spocitania znizim naklady o vyse 16 mil. resp. mozem za to kupit napr. 3 nove kratke autobusy alebo 2 Citelisy. A to za to spocitanie hadam stoji, ci nie?
A ked sme pri tych lekarskych prirovnaniach: jeden lekar moze spocitat davku antibiotika presne podla udajov v mg/kg zivej vahy a uzkostlivo dba na to, aby pacient dostal presne tolko, kolko podla farmakologie dostat ma. Druhy lekar sa na pacienta pozrie, odhadne davku, nic nevypocitava, predpise. Pritom nemozeme dopredu povedat, kto z nich bude uspesnejsi. Mozno ten druhy
No, toto prirovnanie nie je az take uplne marne, lebo viac ludi zomiera na komplikacie napr. operacii zlcnika, ako na neurochirurgicke komplikacie. Potom ten doktor operujuci zlcniky vyzera ako naprosty neschopak, lebo sak to bol len zlcnik a babicka nam umrela. Neurochirurg musi mat sakra smolu, aby pacient zomrel, a ked aj zomrie, tak kazdy povie, ze ved predsa bol na operacii mozgu. Ale to len off topic.
Mne vsak stale nie je jasne, preco vas tak enormne zaujima pocet vykonanych jazd s presnostou na jednotky. Jednak je to osidny parameter (nepoznam slovensky ekvivalent slova osidny), pretoze niekto jazdi priamou linkou a urobi mesacne X jazd, zatialco iny, co jazdi s prestupom, urobi 2X jazd (mozno by bolo lepsie pocitat pocet ciest, nie jazd), a jednak na celkovej ekonomike DP (dostali sme X penazi z CL, Y penazi z dotacie, a za to urobime Z miestokilometrov rocne a vyjde nam zisk alebo strata tolko a tolko) je toto cislo neprilis vypovedne.
Ak niekto prevezie 1000 plne platiacich cestujucich , o ktorych vie, ze kedy, kam a za kolko korun cestovali, stale este nie je uspesnejsi ako ten, kto ich prevezie vypoctom (deklarovane) 1200, z coho je 50 ciernych pasazierov, 150 "mrtvych dusi" (ludia, ktori si sluzby predplatili, ale nevyuzili) a 150 nikde neevidovanych dochodcov zadarmo. Prepravuje totiz tolko, AKOBY mal 1200 PLATIACICH cestujucich, cize na tom NETRATI, aj ked v reale ich v MHD bude len 800-900. Naopak, odpada administrativna buzeracia cestujucich, ktoru mate v Ziline sofistikovane prepracovanu kvoli jedinemu cielu: Ziskat presne cisla prepravenych osob.
Jednoducho: Malo by ist nie o to, kolko ludi sa odviezlo, ale kolko zaplatili sumarne na listkoch.
Koniec koncov, aj Bratislava alebo Presov, kde pouzivaju nepresne, aproximovane metody vypoctu poctu prepravenych cestujucich, bud z vazenia vozidiel alebo z poctu predanych casovych listkov, maju iste tabulky poctu prepravenych osob za urcite obdobie. A ak sa metodika vypoctu v BA a PO rok od roku nemeni, ale zostava ta ista, tak ukazovatel "medzirocny percentualny pokles/narast cestujucich" je rovnako vypovedny v tychto mestach, ako v Ziline. A Zilina na tom nie je v porovnani s BA a PO velmi ruzovo.
Presne tak, len treba citat vsetko do konca a nie vytrhavat detaily. Jeden moze odviezt 1000 ludi, z toho 300 zadarmo alebo fiktivnych alebo ciernych pasazierov, iny odvezie 800 cistych platiacich a moze vyzerat ako neschopak... Je to uhol pohladu na vec. Jednemu doktorovi zomre 5 pacientov na stole do roka na bajpase inemu piati na slepak a vyzeraju ako rovnako dobri doktori. Tiez je to uhol pohladu na vec... Pritom kazdemu trochu znalemu je zname, ze kazdy doktor ma na cintorine svoj kutik.
Mne to nevadi, lebo mnohi ani nevedia co su to cervene a modre cisla a co sa za tym skryva, dokonca niektori vidia v oblasti MHD len neobmedzene casove listky ako v Presove. Nuz co... A ze to je robota je normalne, sme za to dokonca plateni.
Zbrzdenie poklesu prepravenych cestujucich na 10% je skutocne obdivuhodny vysledok, ku ktoremu treba zablahozelat. Kazdy rok mame o 15-30 percent menej klientov, a tohto roku ich je menej len o 10%, otvarajme sampanske!
Juraj: Gratulujem k dobrému hospodárskemu výsledku.... Bola to drina...Ale dobrá práca. Viem, že mnohí so mnou nesúhlasia, ani nemusia. Nemám inú možnosť tak urobiť, len touto formou, Juraj, dúfam, že Vám to nevadí.
V Prešove idú dokupovať sólo digitálne tabule. Plánuje sa v Žiline niečo podobné pre tento rok, aby sa týmito tabuľami osadili aj staršie autobusy ( 99, 98, 97, 96, ... ) alebo trolejbusy?
S takymi nazormi, ze nieje dolezity pocet prepravenych ludi, ale trzba od nich, chod zo Ziliny prec! Vies sam dobre, ze nemas pravdu aj keby si ju mal! ?
Pocet spojov na L21 sa neuvazuje redukovat, len poposuvat kvoli prestupo. Ci je trasa a vyuzitie L21 dobre alebo nie si staci pozriet na grafe na konkurencnej MD.sk.
Nie je dolezite, co dpmz POVIE, lebo dpmz svoje uz pred pol rokom i dvoma mesiacmi povedal. A to, ze z Hajika na Vlcince sa za den, resp. v rannej spicke a poobede spat vozi priemerne 58 ludi, co nie je dostatocny pocet, aby bola zavedena priama linka a staci jeden skolsky spoj. Prieskum ma iba ukazat, ci toto cislo bolo aspon priblizne presne a tu priamu linku netreba, alebo tych cestujucich bude aspon 150-250 a minimalne v spicke priamu linku treba. Zatial pocty z prieskumu ukazuju, ze povodne cisla dpmz boli mimoriadne presne...
nech mi je dovolene napisat aj pohlad cestujuceho na dany problem:
Pokles poctu uskutocnenych ciest pri prechode zo statistickeho na evidencny system nemusi byt len z dovodu nepresnej statistiky, ale najma z dovodu zmeny tarify, ktora tlaci cestujucich k minimalizacii poctu ciest. Teda moj pripad:
DP mi ponuka stvrtrocny listok na neobmedzeny pocet ciest v celej sieti za 1530 Sk. Ja tuto ponuku beriem a DP odo mna dostane 1530 Sk. ( V prac. den uskutocnim 4 cesty : za pracou, za volnocasovou aktivitou ; cez vikendovy den 2 cesty ; to je za stvrtrok 312 ciest , resp. 104 ciest/mesiac ) . Ak by som ponuku produktu na neobmedzeny pocet ciest nemal, alebo by bola financne neakceptovatelna, minimalizoval by som pocet ciest na 1 cestu z domu do prace v prac. dnoch. (V praci sa vzdy niekto najde, kto by ma odviezol z prace do mesta autom.) Pri plateni za kazdu jazdu by som pouzival len jednorazove listky po 10 Sk. Za stvrtrok takto uskutocnim len 65 ciest a DP by odo mna ziskal len 650 Sk.
tu druhu fotografiu by som tipoval az do druhej polovice 1930-tych rokov, vzhladom na ten autobus vlavo, nakolko take karoserie Sodomka vyrabal az neskor (teda aspon predpokladam, ze je to Sodomkov vyrobok)
Tento dokument je jednosúborová webová stránka, nazývaná tiež webový archív. Ak sa zobrazuje toto hlásenie, váš prehľadávač alebo editor nepodporuje súbory webových archívov. Prevezmite prehľadávač, ktorý podporuje webové archívy, napríklad program Microsoft Internet Explorer. ?
Ak má niekto ďalšie, príp. spresňujúce informácie, nech ma kontaktuje.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Papyr
Ale "usetrite" aj pocet celkovo prepravenych ludi. Preco? Lebo kvoli tym 300 neregistrovanym a 50 ciernym pasazierom ste preriedili spoje, tym ste znizili ponuku, tym ste znizili aj vyuzivanie MHD tymi platiacimi.
Ludia nie su substrat, ktory bude k dispozicii stale (maju rozum a chovaju sa "ekonomicky") a ani pocet spojov nie je spojita, ale diskretna funkcia. Preto ked znizite pocet z 24 autobusov na 17 autobusov, nielenze samozrejme zhorsite dostupnost MHD aj pre tych platiacich, ale takisto taketo zriedenie musi nutne naburat "pekny" interval na linke, co urobi MHD menej atraktivnou. Jednoducho sa neda znizit rozsah vykonov o presne to cislo, ktore vyslo z vypoctu.
A pod pojmom "cierne duse" som myslel ludi, ktorych napriklad DPMP eviduje ako cestujucich, lebo si kupili casovy listok a kazdy taky sa pocita ako X jazd - ale tie jazdy v skutocnosti NEPREBEHLI, ti ludia v tom vozidle NEBOLI, boli len vydeklarovani pomocou vypoctu, cize pre nich extra autobusy vypravovat netreba.
Takze este raz rozvedenie tvojho prikladu: Ciernych pasazierov zanedbame, lebo ich vyskyt predpokladame v oboch mestach rovnaky a koniec koncov, v ZA i v PO su od toho revizori. Vasa metodika vypoctu koniec koncov nezohladnuje pocet ciernych pasazierov, lebo cez listky ich nespocitate, takisto unikaju metodike DPMP, pretoze si nekupili ten mesacnik, z ktoreho sa to vypocitava. Takze dohodnime sa, ze cierni pasazieri pre jednoduchost nie su.
a) nech DPMP DEKLAROVANE prepravi 1000 cestujucich. K tomuto cislu dojde tak, ze si povedzme povie, ze kazdy predany mesacnik znamena 80 jazd a kazdy predany polhodinovy listok 2 jazdy (cim sa mimochodom dostavame na cenu za 1 jazdu 5 Sk u mesacnikov a 7 Sk u kratkodobych listkov, co je velmi lacne - aj pre toho cestujuceho, v skutocnosti je cena za mesacnik stanovena ako 41-nasobok zakladneho cestovneho, cize tych 80 jazd sa mi nezda, ale pouzil si toto cislo, tak ho budem pouzivat tiez).
Z tych 1000 bude 100 mrtvych dusi (zaplatili mesacnik, ale potom neprecestovali tych 80 jazd) , 100 bude dochodcov, ktori sa nijako neeviduju, a 900 bude platiacich (tou ci onou formou).
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: teoreticky 900
Pocet "platiacich", z ktorych sa odvodil pocet prepravenych: 1000
Pocet realne odvezenych platiacich: 800 (+100 dochodcov zadarmo)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 100
b) nech DPMZ deklarovane prepravi 1000 cestujucich. Ti su presne spocitani. Z nich 100 bude dochodcov za korunove cestovne a mrtve duse v Ziline nie su.
Pocet deklarovanych: 1000
Pocet skutocne odvezenych: 1000
Pocet platiacich: 900 (+100 dochodcov za korunu)
Pocet prazdnych, ale zaplatenych miest: 0
Cize DPMP vozi viac deklarovanych, ako skutocnych pasazierov. Nemusim snad vykladat, ze pre ekonomiku podniku su najlepsi klienti, ktori si sluzbu zaplatili a potom nevyuzili. Takychto klientov je v Presove 100, v Ziline 0. V Presove akoby "mrtve duse" dotovali jazdu dochodcov.