Reakcia na: Maykl #23535:
Môj sci-fi príspevok (ktorý je taký dlhý že ho asi nikto celý neprečítal) vznikol ako reakcia na tie nové stĺpy pri podjazde ktoré budú predpripravené pre potencionálne predĺženie siete niekedy v budúcnosti o pár desiatok metrov na sever.Navyše, boli to predstavitelia z dopravného podniku, ktorí v minulosti spomenuli že sa uvažuje s využitím trolejbusov na autobusových linkách, konkrétne L21+22.
https://myzilina.sme.sk/c/20700687/v-ziline-su-nove-trolejbusy-do-roka-vynovia-cely-vozovy-park.html
A bez zastávok kde sa budú dať automaticky nahodiť palice by nebolo pri pravidelnej prevádzke asi prijateľné nahadzovať ich ručne (to sa robí len na konečných). A práve na tej Kysuckej by to bolo celkom ideálne, keby tam stopa začínala, bolo by to aj najlacnejšie riešenie, oproti ťahaniu až do Budatína.
Na jednej strane L21 mimo siete jazdí relatívne krátko, v Bánovej to je aj pre najslabší parciál nič a ani do Chlmca to nie je priveľmi ďaleko na konečnú, takže túto linku si predstaviť viem, ale L22 na tom je veľmi zle, takže tam som to nepochopil ako by to chceli zrealizovať. Samozrejme že urobiť to po vzore vianočného trolejbusu to nie je problém, že vyslať na jednu jazdu vozidlo tam a späť sa dá (ale nemá to význam), no opakovane by to šlo len pri vyšších kapacitách batérií a zmenách trás aby sa stihli počas jazdy nabiť. Alebo sa postarať o nabíjanie aj na konečných. Ale ako som predtým spomínal, nie vždy je čas na nabíjanie pri zdržaniach v kolónach, takže to nemusí zaručene fungovať.
Skôr sa mi pozdáva L26, keby sa potiahla o dve zastávky na VL kde končia L1+L6, tam už nabíjacia stopa je 30 rokov.
Obyčajný elektrobus do Zástrania som určite celodenne posielať neodporúčal, písal som o parciáloch s dostatočnou kapacitou batérií a s tým že L27 by mala (ako aj ostatné linky) upravenú trasu tak aby sa batérie vozidiel stihli dobiť na plnú kapacitu predtým než znovu opustia sieť visiacu nad cestou. Takto fungujú napr. linky 4+5 v Zlíne, L67 v ZA, aj keď po rovinách, preto majú aj malé batérie s garanciou 12km (mimochodom, L1 v bývalej trase pred pár rokmi som zažil že prešla min. od Hálkovej cez VL+SO+HL do Depa len na batériu, takže reálny dojazd je ešte o dosť vyšší, aspoň pri novej batérii).
Samozrejme že elektrobus s dojazdom ledva cez 100 km je dobrý len na niečo a nie na celodenné výkony, a paradoxne trolejbus s oveľa menšou batériou ho za dobre nastavených podmienok dokáže aj mnohonásobne prekonať.
Okrem toho už niekoľko rokov existujú ''super-trolejbusy'', ktoré budú časom ešte viac ''SUPER''.
https://www.cs-dopravak.cz/do-polskych-tych-dorazil-prvni-supertrolejbus/
No a ešte tu máme takýto problém:
https://zdopravy.cz/velka-promena-mhd-do-roku-2030-ma-mit-85-novych-autobusu-nulove-emise-180779/
Len neviem ako presne je to myslené, lebo u nás sú autobusové linky vrámci DPMŽ väčšinou skôr prímestské ako mestské.
To by znamenalo že nafta/plyn (CNG) sa dá kupovať už len do roku 2029 (dojazdili by tesne po roku 2040) a potom do roku 2034 len v jednotkách kusov z väčšieho nákupu a od 2035 len čisto elektro/vodík?
Dovtedy síce môžu byť dojazdy elektrobusov bežnejšie dostatočné (niežeby teraz už neboli, napr. vďaka rýchlonabíjaniu), ale je mi jasné že ideálne riešenie to asi nebude. Napr. v BA v polovici životnosti vozidla výmena batérie vyjde na okolo 70.000 bez DPH pre jeden voz.
https://imhd.sk/ba/doc/sk/23904/Prv%C3%A9-bratislavsk%C3%A9-elektrobusy-u%C5%BE-potrebuj%C3%BA-nov%C3%A9-akumul%C3%A1tory
Mongolec