Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TB94 #23534:
Určite máš pravdu s tým, že vďaka 2 ks elektrobusov a 2 ks parciálnych trolejbusov by mal mať DPMŽ dostatok údajov ohľade schopností daných vozidiel, rovnako tak ich ekonomiky. Žiaľ tá tvoja kreativita je dosť uletená. Predstavovať si, že elektrobus dokáže celý deň zajazdiť mesto-Zástranie je úplne scestná, ten by to nedokázal asi ani keby robil výkon len v rannej a poobednej špičke. Parciál ozaj tak L20, keby sa jej upravila trasa do podoby bývalej L2... Stále je to len trolejbus s relatívne malou baterkou. Vývoj podobných dopravných prostriedkov však ide míľovými krokmi dopredu, tak uvidíme čo nám prinesie blízka budúcnosť.
Každopádne trolejbusové SORky, prípadne aj 5 ks starších bus Solarisov bude o chvíľu súcich na výmenu. Hovorilo sa v médiách čosi o parciáloch, aj kĺbových, tak uvidíme.
Mimochodom, nedávno, keď sa DP Praha rozhodol nakúpiť opäť naftové busy, bolo z toho haló, že prečo naftové. Podnik to však okomentoval tým, že má voči štátu určité povinnosti, čo sa týka "byť pripravený na presun obyvateľstva v prípade mimoriadnych udalostí - vojna, živelné katastrofy a pod. A to s baterkami nejde." Predpokladám, že aj DPMŽ má určité povinnosti v tejto oblasti.
https://www.zilinak.sk/clanky/32525/foto-zacala-vystavba-druhej-casti-nadjazdu-na-kysuckej-na-krizovatke-pribudli-nove-stlpy

Aby nuda nebola, dám sem nejaké úlety ... ak som prestrelil, neberte to vážne.

Dva elektrobusy tu premávajú už 6 rokov, dva elektrolejbusy už takmer 5 rokov.
To bolo dosť času na odskúšanie čo ktorý typ dokáže/zvládne a čo nie.
Takže teoreticky by mal mať dopravca jasno v tom aké ďalšie vozidlá nakupovať keď to bude aktuálne, a hlavne aké parametre požadovať.
Keďže sa autobusový vozový park obnovoval relatívne nedávno (pred 6-7 rokmi), najbližia obnova bude asi okolo prelomu desaťročí či trochu neskôr.
Teoreticky sú tie vozidlá približne v polovici životnosti, ale vzhľadom na čoraz vyššie náklady na údržbu sa môže rozhodnúť o tom že najbližšia obnova nastane čo najskôr, ak budú využiteľné dotácie.
A samozrejme môže byť tá obnova rozdelená na viac častí, a to v akom pomere sa kúpia naftobusy, elektrobusy, prípadne parciály, to teraz netušíme a možno ešte ani ani dopravca.
Aj v prípade trolejbusov ktoré majú okolo 12 rokov sa už uvažuje v ďalších rokoch s ich nahradením, nielen z dôvodu údržby ale aj spotreby elektriny ktorú majú novšie vozidlá nižšiu + možnosť batérií.

Nie som si istý či starý podjazd na Kysuckej vyhovoval normám pre trolejbusy z hľadiska výšky, pri tom novopostavenom už by tento problém byť nemal (to by ešte chýbalo).
Nasadeniu parciálov na niektoré autobusové linky momentálne bráni hlavne jedno - trasovanie liniek 21-31 (L20 by už celkom šla i teraz keby bolo kde nahadzovať palice).
V centre mesta totiž vozidlá pod vedením strávia veľmi krátky čas, takže by sa museli nabíjať aj na konečných.
Tu je ale ďalší problém, ak má voz meškanie, príde aj o tú krátku prestávku a tak okamžite vyráža na ďalšiu jazdu (špeciálne linka 22 v Bytčici), takže ani nabíjacie stopy na konečných by nemuseli pomôcť, niekedy by nebol čas nabíjať.
Ďalším problémom je spoľahlivosť meniarní, kým sa neobnovia, tak nič nepripadá do úvahy.
Teoreticky, ak by na väčšine liniek v budúcnosti premávali parciály, zvládla by to v centre jedna meniareň? Napája aj celé Vlčince.
https://imhd.sk/za/mapa-schema/1899/Nap%C3%A1janie-trolejbusov%C3%BDch-trat%C3%AD-2018

Prenesme sa do budúcnosti, meniarne sú zrekonštruované, celá sieť tiež.
Možno mesto nakúpi desiatky elektrobusov a parciály ostanú len v šuflíku.
Napadla ma ale celkom zaujímavá myšlienka.
Čo ak by sa zmenilo linkové vedenie tak, že namiesto systému ''obec A - centrum - obec B'' by (aspoň niektoré) linky premávali polookružne systémom ''obec A - centrálny okruh - obec A''.
Zrazu by sa pobyt vozidiel pod vedením predĺžil pri každom spoji na 10-20 minút namiesto súčasne možných 0-10.
To by ale znamenalo nielen zabezpečiť vedenie a striešky na Kysuckej, ale napr. aj na Žitnej pre linky 21+26 (keby sa tadiaľ odklonila z Bánovskej cesty), a na Košickej pre linky 24+26 (alebo to potiahnuť k Celulózke) a pre linku 22 na Hálkovej.

Samozrejme by to potom znamenalo zvýšiť počet liniek, lebo by sa rozdelili, napr. L22 Bytčica/L32 Brodno či L24 Trnové/L34 Strážov.
Výhodou by bolo to že by sa obyvatelia prímestských častí bez prestupu dostali hocikde v cetre mesta.
To by zrejme bolo omnoho lepšie ako súčasné náhodné priame spojenia napr. Strážov-Trnové či Chlmec-Bánová, ktoré využije málokto.
Niektoré linky by jazdili v jednom smere, iné opačne, aby sa rozložilo vyťaženie zastávok počas špičky.
Taká parciálna linka 27 by bola parádna, hore do Zástrania sa dostanú aj terajšie dve vozidlá a dole to ide samospádom.

Pôvodne som uvažoval že by sa kvôli linkám 21/22/27/30 musela sieť predĺžiť až do Budatína, ale to by bolo asi už priveľmi komplikované časovo, finančne aj technicky kvôli 1-2 minútam navyše.
Ak by sa nakúpili parciály s dojazdom aspoň 20 km tak by to mohlo celkom dobre fungovať, bola by tam asi dostatočná rezerva aj na nejaké nečakané situácie ako obchádzanie dopravných nehôd či občas nejaké roztrhnuté vedenie v niektorom úseku.
Škoda, že z plánov vypadla trať medzi Hurbanovou a Hálkovou cez zastávku Veľká okružná, v takom prípade by linky museli byť trvalo presmerované cez zastávku Polícia, to by aj zlepšilo prestupy na L3/4.
A tiež škoda že zatrolejovať Fándlyho ulicu sa nikdy neuvažovalo, okrem L20 by sa to hodilo aj pre L7 ktorá by mohla zachádzať k Auparku a Nemocnici (aj keby na úkor Polície) a posilniť tak biednu L5 a tiež by Hájik získal rýchlejšie priame spojenie s nemocnicou.
Ale toto sa dalo bez problémov vyriešiť nasadením parciálov na L7 už teraz keby ich bol dostatočný počet. Alebo keby okolo Auparku a nemocnice jazdli aj L4/14, tak to už by bola iná paráda.
V podstate by to znamenalo odpísanie L5 v úseku SO-HL-NE, bola by zbytočná, alebo by z Poľnej mohla radšej ísť na Kamennú namiesto Soliniek a konečne by mali tri najväčšie sídliská nasľubované priame spojenie (+Solinky s bezproblémovým prestupom pri Váhostave), a dokonca nielen raz za hodinu.

Takže stačí už len vysúťažiť tie parciály a trochu kreativity k tomu a všetko bude úžasné 😋

Keď vezmeme do úvahy, že vodík sa finančne nevyplatí, nafta bude čoraz viac potlačovaná, tak okrem elektrobusov a parciálov iné možnosti ani nebudú, takže je zrejme už len otázka či iba e-busy, takmer iba parciály (keby bola silná vôľa a žiadne technické prekážky) alebo ich kombinácia (zrejme najprijateľnejšie).
Len by si to vyžadovalo tiež preškoliť viac vodičov na trolejbusy postupne, a to neviem do akej miery by bolo možné, či by bol záujem, keď ich bol doteraz väčšinou nedostatok.
Reakcia na: jack02 #23532:
Prekvapilo ma, aké sú tie stĺpy celkom hrubé. V porovnaní s tým, čo tam je doteraz.
Aktuálne sa pohli práce na priľahlej križovatke pri podjazde Kysucká a objavili sa tu nové stožiare trolejové vedenia. Z technickej správy vyplýva, že bude demontovaných 19 pôvodných stožiarov trolejového vedenia a pribudne 18 nových. V správe ma prekvapilo, že "Navrhované trakčné stožiare sú umiestnené a dimenzované aj pre výhľadové rozšírenie trolejbusovej dopravy v križovatke (dobudovanie trolejového vedenia v trase Kysucká - Kálov a Kysucká - P.O. Hviezdoslava)", osobne si myslím, že rozšírenie trolejového vedenia týmto smerom je hudba ďalekej budúcnosti, ale na druhej strane je super, že sa myslí dopredu. Úprava trolejového vedenia by mala prebiehať v 4 etapách, predpokladám aj napäťové výluky a s tým aj obmedzenie prevádzky trolejbusov. Prikladám link na technickú správu kde sa nachádza množstvo technických zaujímavostí.
https://www.zilinskazupa.sk/files/odbory/doprava/2018/dokumenty/11/technicka-sprava.pdf
Reakcia na: jack02 #23530:
Rovnaké sú aj v budove železničnej stanice. 👍
Príjemné prekvapenie v podchode na železničnej stanici. Dva elektronické panely, jeden smer Štefánikovo námestie a druhý smer Hurbanova.
Mal som možnosť cestovať mhd v Žiline a je fajn, že mesto udržuje trolejbusovú dopravu, kupujú sa nové vozidlá a konečne sa zmenila aj tarifa, ktorá by mohla pomôcť znížiť potrebu vedenia liniek odvšadial všade. Jedna z negatívnych vecí, ktorá ostáva, je akási pomalosť mhd. Vozidlá jazdia neuveriteľne pomaly a neraz aj dlho stoja na zastávke kôli chronometráži. Cez víkend je to dosť citelné keď trolejbus hneď na ďalšej zastávke čaká takmer minutu, pretože nemôže odísť skôr a potom o 3 zastávky ďalej opäť čaká takmer minútu. Zaujímavé, že miestní sú s tým asi v pohode (zrejme už si zvykli 😁 ). Chcelo by to okrem zrýchlenia zaviesť aj všetky zastávky na znamenie podobne ako v BA. Niekoľko ich už v Žiline je ako napríklad zastávka Saláš. Viezol som sa autobusom na linke č. 27 a autobus zastal na tej jednej z mála zastávok na znamenie Saláš (hoci nikto tam nečakal a ani nikto znamenie nedával), ale evidentne tam prišiel vodič skôr ako mal, tak musel počkať do celej minúty.
Okrem pomalosti je tu v čase sedla a cez víkendy aj celkom biedny interval pre Hájik, Vlčince, Hliny (v podstate sotva 20minútový) medzi sídliskom a centrom mesta. Vlastne rozmýšlam, že ak cestujúcemu ujde trolejbus do týchto mestských častí pred nosom, tak ak má čakať na ďalší trolejbus 20 minút a potom ešte jazda ďalších 10 - 15 minút, tak či sa mu neoplatí ísť rovno pešo. Na druhú stranu je prekvapujúce, že cez víkend spojenie časti Vlčiniec so Solinkami cez Žilinskú univerzitu generuje zrejme taký dopyt, že je tam tiež 20 minútový internal, teda podobne ako napr. medzi Vlčincami a centrom.
Reakcia na: Majou #23521:
Dvojkoľajná elejtrifikovaná trať Rajec - to by bolo zaujímavé, ale toho sa už určite nedožijeme (dôvodov by sa našlo viac.). Ak by aj výrazne narastol počet cestujúcich, tak tipujem, že by sa tam nasadili kapacitnejšie vozidlá, alebo by sa opravila tá výhybňa Konská. Však aj dnes je na SK medzi väčšími mestami ako Banská Bystrica a Zvolen trať jednokoľajná (relatívne nedávno elektrifikovaná). Taktiež časť trate medzi Prešovom a Košicami, alebo Nitrou a Bratislavou.

Ďalšie trate sa uvažovali aj do Terchovej - je k tomuto niekde viac info? Ja som našiel len toto: 🙂
https://www.terchovskyvlacik.sk/
Inak ževraj v minulosti z toho smeru chodili autobusy na železničnu stanicu vo Varíne a tam cestujúci prestupovali na vlak. Teraz už chodia autobusy rovno na stanicu v Žiline, tak o prestup menej. Pozerám však, že teraz chodí do Terchovej sotva 1 autobus raz za hodinu cez víkend, cez pracovný týždeň v špičke max. 3x za hodinu. To by asi nebolo dosť na stavbu trate pre osobnú dopravu.
Reakcia na: Maykl #23524:
Medzi predstavené projekty patrí napríklad výstavba objektu strediska technicko-hospodárskej údržby Žilina.
Reakcia na: Thom #23525:
Žilina koncom minulého roka počtom obyvateľov na trvalom pobyte už klesla pod 80 tisíc. Aktuálne má cca 79 970 a bude to ďalej klesať. Je to trend všetkých krajských miest, s výnimkou Bratislavy a v posledných 2 rokoch Trnavy. Všade inde to rýchlejšie či pomalšie klesá. Napríklad BB bude mať v blízkej dobe už menej ako 73 tisíc obyvateľov.
Reakcia na: Majou #23521:
Povedal by som, že samotná Žilina sa nepriblíži k 100k, pretože všetko obyvateľstvo sa už teraz kumuluje v satelitných obciach/mestách, čo je najmä spôsobené cenami nehnuteľností a tento trend bude postupne narastať. V takom prípade by bolo minimálne potrebné odbremeniť smery Terchová a Rajec. A tam by mala aspoň pre mňa osobne zmysel vytvorenie jednej linky regionálnej električky, ktorý by išiel by možno po Krasňany, kde by bol vytvorený prestupný bod na SAD. S územným plánom súhlasím, príde mi to celé nekoncepčné, najmä keď vidím Sungwoo a pod., ktoré sa postavili nie až tak v dávnej dobe.
Reakcia na: Lamačan #23523:
Je to zastávka pre osobné vlaky smer Trenčín. Zastávka autobusov tam nevznikla, ani prípadné obratisko. Aktuálne by nemala využitie. Postavili tam však menšie parkovisko pre P+R.
Celá plocha uvoľnená po starom koľajisku však bude developersky veľmi zaujímavá, projekty zatiaľ neboli predstavené.
Nad obnovením výhybne Konská sa reálne uvažuje, či aj pracuje ťažko povedať. Umožnila by 30 minútový takt.
Pri Strážove vznikla nová železničná zastávka Žilina predmestie. Má niekto k tomu nejaké informácie aké vlaky tam budú zastavovať a či tam bude zachádzať aj MHD?
Reakcia na: Thom #23520:
Rajecká anča - podľa tohto videa by stačilo oživiť výhybňu v Konskej, aby bolo možné pridať ďalšie spoje:
https://www.youtube.com/watch?v=8tynY7kRn94
Reakcia na: Thom #23520:
Na tému električky v Žiline som robil v dávnejších dobách diplomovku. Pre Žilinu ako mesto samotné, to nie je vhodný systém. Ale pokiaľ by sa uvažovalo o regionálnej električke t.j. radiály aj do okolia mimo Za napr dvojkoľajná elejtrifikovaná trať Rajec. No z psychologického hľadiska by celý systém musel vyzerať ako mestská električka a nie bežný ťažký vlak. Ďalšie trate sa uvažovali aj do Terchovej s predĺžením do Vrátnej, Bytče (ale nie paralelne s existujúcou železničnou traťou) a do KN. Každý koncový bod trate je centrom kde nebude chodit prazdna elektricka. Napr. Rajec ma kupele, Terchova je vychodiskovym bodom pre turistiku, KnM je priemysel a práca. Atd. Ale pre toto vsetko by musela mat zilina aj tak min. 100k+ obyvatelov a rozmyslat na progresivnejsim uzemnym planom a inym funkcnym vyuzitim priemyswlnych ploch ktore su uz v dnesnej dobe v sirsom centre mesta ako napr medzi ulicou 1.maja a hypertescom a severna cast medzi rajcankou a starym cintorinom a zaroven zaclenit Vah ako jeden z najdolezitejsich urbanistickych prvkov mesta a nie sa mu otacat chrbtom. Potom by bolo aj trasovanie elektriciek zaujimavejsie a s racionalnejsou obsluznostou uzemia
Ahojte
Chcel by som spýtať takú sci-fi otázku či by v Žiline malo zmysel mať električku a či by mala nejaké výhody napr. oproti tbusom?
Podľa mňa by malo zmysel minimálne elektrifikovať trasu rajeckej anči a v niektorých úsekoch ju rozširíť pre oba smery a dať tam električky typu tramlink.
Niečo pre potešenie...hlavne detí
Reakcia na: Maykl #23514:
Polícia -> Matice slovenskej/Fatranská
--------------------------------------------------
L7 = --/17 min. (cez HL+SO)
L4 = 19/21 min. (cez HL+SO)
L14 = 17/20 min. (okolo ŽS)
L6 = 19/-- min. (okolo ŽS+NE)

odchody cez pracovné dni dopoludnia:
--------------------------------------------------
L7 = :28 (cez HL+SO)
L4 = :17 :37 :57 (cez HL+SO)
L14 = :21 :41 :01 (okolo ŽS)
L6 = :23 :53 (okolo ŽS+NE)

Ja by som to tou štvorkou či aj sedmičkou za určitých okolností ''riskol'' radšej ako čakať o niečo dlhšie na L6/14 pri tých 18 a 20 min. dierach a ak by šla náhodou jednotka bola by to výhra (len by najskôr musela dopoludnia jazdiť, prvý spoj ide 12:23 po vyše 4-hodinovej prestávke).
Reakcia na: TB94 #23515:
oprava: (L14/L1 - Polícia)

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.