Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Využil som príležitosť a prečítal som si diskusie niekoľkých posledných dní až týždňov. A nad niektorými názormi nevychádzam z údivu. Ja sa vyjadrím len zjednodušene.

Dňa 3.7.1988 spoznala celá dopravná verejnosť Žilinu. Dovtedy celkom neznámy a nezaujímavý systém MHD. Skratka AVTD sa dostala do dejín mestskej dopravy na Slovensku a znamenala čosi prevratné, na svoju dobu neskutočne progresívne a vhodné riešenie.
Navrhnuté zásady dopravného riešenia boli plne rešpektované celé desaťročie. Potom už je badať jasný ODKLON od pôvodných ideálov AVTD.

1. Zavedenie elektronických označovačov nebolo využité na zavedenie prestupnej tarify pri jednorazových cestách. Prvá facka AVTD.
2. Zlikvidovanie paušálnych lístkov v lete 1999 znamenalo smrteľnú ranu pôvodnej filozofii. Cestujúci už nesmie prestupovať.
3. Keďže cestujúci nesmie prestupovať, potrebuje viac priamych liniek. Zavádza sa linka 7, aby Hájik mohol priamo cestovať na Hliny, Rajeckú a Solinky. Spojenie Hájika na Štúrovo nám. musí zabezpečiť ďalšia nová linka.
4. Keďže potrebujeme viac priamych liniek, daný výkon musíme deliť medzi novovzniknuté linky. Bez toho, aby počet spojov klesal, intervaly na linkách sa predlžujú.
5. S delením intervalov sa začínajú ozývať cestujúci, ktorí žiadajú posuny spojov. Spolu s novými ustanoveniami Zákonníka práce a Zákona o pracovnom čase sa dopravca vzdáva myšlienky pravidelnej dopravy. V priebehu niekoľkých rokov sme termín "interval" nahradili termínom "priemerný počet spojov za hodinu".
6. Krutá tarifa a ďalšie faktory vedú k zníženiu počtu cestujúcich. Odpoveď DP - obmedzíme spoje! Následujú redukcie spojov - obmedzuje sa mimošpičková doprava do všetkých okrajových častí mesta.
7. Do tohto stavu prichádza myšlienka okruhovania liniek, ktorá je spolu s ostatnými javmi vražednou kombináciou. Ako je známe, každý okruh znamená ťažšie dosiahnuteľnú koordináciu liniek. A keďže liniek je veľa a intervaly nie sú, výsledkom je cestovný poriadok postavený na teórii kompromisov a menšieho zla.
8. Cestujúci trpí cenou za cestovanie, trpí nelogikou tarifného systému, trpí nezapamätateľným cestovným poriadkom, trpí všeobecne nepravidelnou dopravou, trpí preplňovaním niektorých spojov, trpí... a odchádza z MHD.

Toť môj názor.

P.S. Niektorým účastníkom diskusie by som odporúčal trochu povzniesť sa nad rovinu žilinského chápania MHD. Inými slovami, nebyť obmedzený rodným mestom, ale so zájmom sa oboznámiť s poznatkami aj z iných miest.
Reakcia na: Valec #2168:

Mám odfotenú aj Karosu B732 #90 na Kysuckej ceste, ktorá viezla školákov k zimnému štadiónu. Mala tiež veľkoplošnú reklamu Poštovej banky.
Vidím,že Jozef volí osvedčenú Jurajovu taktiku-keď sa mu minú argumenty a musel by uznať,že nemá pravdu,zaháji mlčanie.Aj to pomáha formovať obraz Žiliny a žilinčanov...
Reakcia na: pete. #2167:
a inac zaujimalo by ma, odkial vies, ze menej ludi vyuziva MHD v Ziline..?, lebo co som ja pocul o statistikach..., tak tusim v roku 1999 bolo prepravenych rocne v Ziline 46 mil. cestujucich a potom o par rokov neskor 47 mil. cestujucich, ale to som len pocul...takze by ma zaujimalo ake su skutocne udaje...
Reakcia na: pete. #2167:
vidno, ze si sa asi moc nevozil na linkach MHD v Ziline.., ked tvrdis , ze t-busy vozia vzduch,...samozrejme aj ten, ved inac by tam ludia sa zadusili v nich bez vzduchu... ☺ , ale predtym (myslim, pred prepojenim sidlisk Vlciniec a Soliniek), vtedy mnohe spoje neboli dost vytazene..., napriklad dost dobre si pametam solovu L5, ktora jazdila z Vlciniec 8:06, aka bola vzdy narvata..., a ludia si nemohli vybrat..., ked sa ponahlali do prave atd, tak im nic ine nezostavalo, len zatnut zuby a narvat sa cim hlbsie do solovej L5, aby sa do nej mohlo zmestit viac ludi...., hlavna vec , ze 9:05 jazdila klbova L5, tak malo to vyhodu, ze rozumny ludia , najme dochodi radsej pockali na nu..., ale paradox bol v tom, ze kym 8:06 isla solova L5, tak o 9:06 jazdila klbova L5 a taktiez L28, cize preto klbova L5 bola maximalne poloprazdna, minimalne v nej isli asi styria ludia..., cize urcite volit ten t-bus vecsie percento vzduchu..., a este k tomu sucasne chodila aj L28, a v nej islo maximalne 8 ludi.., ale casto chodievali nou dvaja ludia..., niekedy aj styria, ale to len ak pocitam aj vodica a mna ☺ ..., takze tak...a L28 chodila len z toho dovodu, lebo L5 nesla na zastavku sv. Cyrila a Metoda, az teraz sa tento problem podarilo lepsie vykompenzovat L5 a L15, cize nemusi sa neustale L5 aj vracat po tej istej trati naspet, zvlast ked tymto smerom ide menej ludi ako opacnym..
Reakcia na: Valec #2168:

Som to vzdal na Košickej, lebo slnka nebolo. Škoda.
Reakcia na: Jozef #2164:
Ja som tento týždeň zažil toľko zaujímavostí a to len preto, že som foťák nechal doma. Čo už.
204ku mám predbežne prislúbenú na fotenie na Hájiku aj s interiérom. Len neviem, či sa k tomu ešte tento rok dostanem.

Dúfam, že dnes na tej Košickej nestojíš zbytočne, lebo na slnko to moc nevyzerá. ?
Reakcia na: Jozef #2158:


'Kazdy plati za sluzby tolko, kolko vyuziva. Moze sa stat, ze aj v PO nabehnete na tento system, ak bude malo penazi v DP. '

Ked bude malo penazi v DP, tak by zavedenia takeho to systemu znamelalo este menej penazi v DP.
Viac ludi by prestalo vyuzivat MHD (ako v ZA) -> vozidla by vozili vzduch (ako v ZA) -> zacala by sa redukovat doprava (ako v ZA) -> interval by prestal exitovat (ako v ZA) -> este viac ludi by prestalo vyuzivat MHD (ako v ZA) -> .... -> este viac ludi by prestalo vyuzivat MHD (ako v ZA) -> the end.
Chlapci, všimnite si Jozefov príspevok #2157, kde priznáva, že mu ako cestujúcemu viac vyhovoval starý tarifný systém (s predplatnými časovými lístkami) a že MHD v Žiline sa vlastne vzdialila svojmu názvu "mestská", lebo ľudia ju prestali využívať na kratšie vzdialenosti ?
Reakcia na: Jozef #2158:
Budeš taký láskavý a odpovieš na otázku, či cestujúci, ktorý ide päť zastávok v jednom vozidle "využíva" (v Tvojom prípade by som doporučil používať modrogumácky výraz "zneužíva", lebo presne tak sa DPMŽ k svojim cestujúcim správa) MHD viac, ako ten, kto ide dve zastávky ale s prestupom?
K nabiehaniu na žilinský systém - uveď prosím príklad nejakého mesta v civilizovanej časti Európy (pričom za civilizované časti Európy nepokladám tie, v ktorých má takú záľubu váš primátor), ktoré používa takýto IMBECILNÝ systém.
Reakcia na: Valec #2152:

Dnes som fotil autobusy s reklamou Eurotel, ale stale mi unika 35 na L24 s reklamou Tatra banky. Ta reklama je zaujimavo riesena, myslim aj farebne vyhotovenie je zaujímave. Zajtra si pockam na vynovenu 204, asi na Kosickej, tam dobre presvetluje slnko.
Škoda, že Vladimír má momentálne iné 'starosti'. Jeho názor mi tu veľmi chýba.
Jozef: Nie si NÁHODOU zamestnaný v DPMŽ ako hovorca? Ak nie, tak by mal o tom DPMŽ vážne uvažovať. Vážne si myslíš, že každý platí toľko, koľko využíva, keď jeden ide napr. 2x2 zastávky a druhý 1x4 zastávky??? Vážne si myslíš, že intervalový CP znamená 10 liniek s intervalom 1 hodina? Atď atď...
Reakcia na: Jozef #2158:
preco neuznas, ze AVTD v Ziline neexistuje..., vsak ma Papyr pravdu..., Autobusova verzia trolejbusovej dopravy uz neexistuje dobrych 10 rokov, keby boli postupne vystavane trolejbusove trate a autobusy boli nahradene trolejbusmi, cize to znamena, ze doprava v Ziline, co sa tyka mhd, ze skor trolejbusova s doplnkom autobusovej dopravy..
Reakcia na: Jozef #2158:
"4, Uvažuje s intervalovým cestovným poriadkom .(Priebežne sa plní)" - co tym myslis? Intervalovy cestovny poriadok tu predsa dlhy cas bol, bolo to jednoduche, prehladne a zapamatatelne. On sa praveze naopak priebezne zlikvidoval.

"(Prestupy sa znížili na minimum zokruhovaním trolejbusovej dopravy) " - mozno pravda, ale za cenu toho, ze sa niekam dostanem raz za tristvrtehodinu, ak nevystihnem ten okamih, ked idu naraz vsetky spoje, pretoze nie je v ludskych silach si nieco take pamatat.

"Kazdy plati za sluzby tolko, kolko vyuziva. Moze sa stat, ze aj v PO nabehnete na tento system, ak bude malo penazi v DP." - takze ked idem 3 zastavky jednou linkou, prestupim a druhou linkou idem tiez 3 zastavky, zaplatim za to 20 Sk oproti pripadu, ked idem 10 zastavok na jednej linke a za to zaplatim 12 Sk, to je podla toho v sulade s "Kazdy plati za sluzby tolko, kolko vyuziva"? Ma to vobec racionalne jadro, je to spravodlivy system?

"7, Množstvo ďalších výhod, ktoré dovtedy DP na Slovensku nepoznali." - predpokladam, ze podobne "vyhody" terajsieho systemu uz nikto zo zdravym rozumom zavadzat nebude.

Z toho clanku, co si odporucal do nasej pozornosti, si zabudol aj na toto: "Intervalová doprava predurčuje jej pravidelnosť, cestujúcim umožní získať prehľad o celom systéme a vedieť sa v ňom orientovať. Zníži sa čakanie cestujúcich na zastávkach, k čomu prispeje výhodnejší intervalový cestovný poriadok." Mas pocit, ze nieco take teraz v zilinskej MHD existuje? Podotykam, ze toto tu bolo, ale priebezne sa to zlikvidovalo.

Ty vobec pouzivas MHD? Ak ano, povedz uprimne, naozaj je ten system pri pravidelnom pouzivani taky genialny? Naozaj mas pocit, ze je to take ohromne zlepsenie oproti stavu spred par rokov? Neviem, mnohe tvoje odpovede mi pripadaju ako vystrihnute zo Zilinskeho vecernika, za kazdu cenu obhajovat kazdu novinku ako velky prinos a vsetky namietky bagatelizovat stylom "ten interval nemusi byt vzdy oku lahodiaci". Rozhodne by som si netrufol povedat, ze ten system spracovany dopravnymi odborníkmi pracuje dobre, je jednoduchy a prakticky.
Reakcia na: Jozef #2158:
Vazeny kolega,

nepochopili ste vobec nic. Moja snaha bola marna. Mozno nie som obdareny takymi vyjadrovacimi schopnostami, aby ma kazdy pochopil. Zabudnite, ze som vam kedy co povedal.
Reakcia na: Papyr #2149:

AVTD, niektore body:
1, Redukcia počtu autobusových liniek z doterajších 35 na 16. (Úloha splnená)
2, Zníženie počtu ulíc, po ktorých doterajšia MHD premávala. (Úloha splnená)
3, Zmeny v rozmiestnení autobusových zastávok, pri zachovaní dochádzkovej vzdialenosti. (Úloha splnená)
4, Uvažuje s intervalovým cestovným poriadkom .(Priebežne sa plní)
5, Prečíslovanie autobusových liniek. (Úloha bola splnená, po vybudovaní nových trolejbusových tratí sa číslovanie dopĺňa)
6, Aj napriek zníženiu počtu liniek, zlúči sa niekoľko prepravných požiadaviek viacerých oblastí, zlepší sa intervalová kvalita územia obsluhy MHD, v niektorých prípadoch so zvýšeným počtom prestupov. (Prestupy sa znížili na minimum zokruhovaním trolejbusovej dopravy)
7, Množstvo ďalších výhod, ktoré dovtedy DP na Slovensku nepoznali.

Odpoveď:
„Dnes sa za kazdy prestup cestujuci pokutuje.“ Kazdy plati za sluzby tolko, kolko vyuziva. Moze sa stat, ze aj v PO nabehnete na tento system, ak bude malo penazi v DP.
„4-5 liniek s hodinovym intervalom“. Je rozdiel nasadzovať linky v pretiahnutom meste z bodu A do bodu B a centrom, v porovnaní so Žilinou, ktorá je úplne ináč urbanisticky vyvinutá. Keď ste potiahli jednu linku L7 bokom do Širpa, tak vam staci uz hodinovy interval?
„No tak mi ukaz tu linku, ktora ma mensi interval ako 12 minut v spicke a ktora ma 15 minut v sedle.“ Naco by taka linka bola, aby vozila len vzduch?
„Uznas uz konecne, ze AVTD v Ziline neexistuje?“ Nie, neuznam. Ty sa divas na to len cez nahustene intervaly, ale ja sa pozeram na to ako celok. Zaklad bol polozeny, z ktoreho sa zije doteraz. Na zaklade AVTD bol vybudovany komplexny dopravny system. Vyvoj vsak ide dalej, nemoze ustrnut v roku 1988. MHD je zivy organizmus, o ktory sa treba stale starat a zdokonalovat ho.
Reakcia na: Miro #2156:

Mne osobne vyhovol stary system. Naucil som sa cestovat, ako vacsina cestujucich, ze prejdem niekolko ulic, aby som sa odviezol domov svojou linkou. Takto to robia zeny s nakupmi, s detmi a podobne. MHD zacali ludia vyuzivat tak, aby sa doviezli z bodu A do bodu B. MHD sa stala skoro ako primestska doprava, lebo mnohi ju prestali na kratsie vzdialenosti vyuzivat. O tomto sme vsak uz pisali a asi uz nic nezmenime.
Reakcia na: Jozef #2155:
Ja si to nepamätám, pretože som naozaj len príležitostným cestujúcim MHD. To znamená, že do augusta 1999 sa používali ešte tie jednorazové lístky s deviatimi číslicami, ktoré sa dierkovali?
A teraz, Jozef, úprimne: ktorý tarifný systém považuješ ty osobne za lepší a spravodlivejší pre cestujúceho i DPMŽ? Ten starý s časovými predplatnými lístkami alebo terajší?
Reakcia na: Miro #2151:

Prvú čipovú kartu som si kúpil dňa 18.augusta 1999 a bol som medzi prvými užívateľmi. Zhodou okoností mi skončil platnosť štvrťročný lístok, keď som bol na dovolenke. Pri návrate do Žiliny 16.8.1999 som hľadel ako "puk" na zmenu, ktorá medzitým nastala a ja som jej nerozumel. Myslím tým zavedenie pásiem. Pravdepodobná účinnosť pásmových lístkov nastala od pondelka 16.8.1999. Časové lístky dobiehali svoju platnosť a po skončení platnosti sa vydávali už ČK. Ja, keďže som nemal už platný časový lístok, tak som bol medzi prvými "šťastlivcami", ktorí manipulovali s novými kartami.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.