Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Papyr #6046:
Je pravda, že byť študentom ŽU, tak som nadšený. Byť však obyvateľom Hájika, tak oprášim bicykel.

Re #6048 Jozef: Predpokladáím, že z cestujúcej verejnosti, ktorá túto verziu privíta, ste vylúčili obyvateľov Hájika.

Skúste si pozrieť, aké priame spojenia z Hájika zaniknú zrušením L7 a L17 bez náhrady. Hájičanov týmto do MHD veru nedostanete, najmä nie vtedy, ak budú musieť cestovať s prestupom, a teda za dva lístky. Iba ak by prestupná tarifa znamenala naozaj prestupnú, teda dvoma náväznými spojmi za jedno cestovné. Že prečo? Lebo tie dva spoje nie sú z roztpoaše cestujúcich. Oni by radšej išli jedným ako doteraz, ale by im táto možnosť bola v rámci skvalitnenia zobratá. A pozor! Na rozdiel od vysokoškolákov, z Hájika sa cestuje aj cez prázdniny.
Reakcia na: Vladimír #6042:
Suhlasim. Vsetky spoje premavajuce cez ZU sa pekne krasne vratia do centra mesta, cim sa zlepsi spojenie najma so stanicou a odpadnu nevyuzite koncove useky terajsich liniek.
Upresnim, ze popisovanym sposobom moze cez kopec premavat kazdy druhy spoj, len ak na dnesnej trase L4 bude interval 7-8, alebo 12 minut, pripadne 2 spoje za hodinu.
(pri intervaloch 6, 10, 20 min. by totiz niektore vozidla urobili len dnesnu trasu a ine by kruzili do nekonecna. Pri tychto intervaloch moze ist cez kopec kazdy 3. spoj. Pripadne mozu ist aj vsetky, alebo len kazdy druhy, ale vozidlo by muselo vykonat dva uplne okruhy a po ich absolvovani by tu bola moznost prestupovat do dalsieho vozidla)
Reakcia na: Vladimír #6042:

Jednoduché, praktické a zrozumiteľné pre cestujúcu verejnosť. Linkovanie vychádza z roku 2004 pred otvorením trolejbusovej trate Solinky - Vlčince. Žilinská univerzita bude napojená na pravidelnú dopravu zo železničnej stanice svojou klasickou prístupovou cestou od sídliska Vlčince, ale aj z druhej strany od internátov na Hlinách cez Solinky. Ideálne vyriešené, aj historická L4, aj prepojenie medzi sídliskami po novej trati. Spokojnosť na strane študentov aj ostatných cestujúcich. Návrat L5 do svojej podoby z roku 2004 a nemenenie pôvodných liniek 1, 3, 6, 8 a 16. Cestujúca verejnosť takéto riešenie môže len privítať. V prvom rade nám tu všetkým ide zdokonaliť systém MHD, spraviť ho efektívnym a ekonomicky hospodárnym. Treba zastaviť pokles cestujúcich a prilákať ich, lebo oni sú zdrojom tržieb. Myslím si, že tento návrh to ponúka.
Reakcia na: Vladimír #6042:
Tvoj navrh je dobry, no este by to chcelo jednu linku cez kopec. 20 minut je urcite zalostne slaby interval a ked chce ist clovek na solinky a nahodu mu odchod uplne presne nesadne, radsej pojde linkou 5 alebo dokonca 4 cez cele mesto, len aby mu to presne vyhovovalo. A ked uz tam je ta cesta, nech je aj vyuzita. To moj nazor.
Reakcia na: Vladimír #6042:
Klobuk dole. Napadalo ma mnoho rieseni, pre pripad plne prestupnej tarify sa mi ani to posledne Jurajove sprvoti zdalo vyborne, ale toto je bomba.

Pre stalych klientov stvorky, ktori doteraz nepotrebovali cestovat na Diel, sa vlastne nic nemeni, stvorka ostava na svojej konzervativnej trase. A tym, co na Diel potrebuju, sa otvara uzasna, taktova, pravidelna moznost cestovat z Dielu do celeho mesta, z oboch smerov stvorkou... Akurat pri zamyslanej ceste na Diel si budu musiet vsimnut v CP alebo este lepsie aj na vozidle, ci konkretne tato stvorka ide az na Diel alebo ci skonci uz na obratisku pod kopcom. No ale ked by sa na takuto stvorku nasadili iba displejovane vozy, tak ani netreba vymyslat precislovavanie za jazdy a rozne cisla pre rozne ciele, ako Presov s 2/5, ale skutocne staci jedinke cislo pre oba smery...

A linka 5/15 sa zmeni na povodnu 5, linky 7, 15, 17 zaniknu... a voila, hned mame o tri linky menej, a Carrefour i Kvacalova zostali bez zmeny...

No tak Vlado, musim ti povedat, ze byt studentom ZU, tak som nadseny. Stanica - budova A - intraky na Hlinach - Diel - intraky na Bastile, tieto vsetky ciele si spojil JEDINOU linkou v OBOCH smeroch!

Krasna myslienka!
Reakcia na: Kami #6044:
Ja by som si vedel predstaviť všetko len o linkách č. 3 (klasik), 4 (podľa návrhu), 5 (klasik klasik), 6 (klasik), 8 (klasik) a 16 (klasik).

L1 možno, ale skôr ako nejakú špičkovú posilu či večerné dojazdy do vozovne.
Reakcia na: Vladimír #6042:
ako som prisiel domov, lamal som si hlavu nad linkami. A teraz citam toto. Myslienka jednoducha a logicka. 4 by sa zmenila sice evolucne, ale zaroven revolucne. 🙂

Priestor na male vyrovnavacie prestavky je podla mna na oboch konecnych, bud pred vstupom na O, alebo na zaciatku U.
"Nepochopenie" zo strany cestujucich je predsa eliminovane doplnkovostou (nieco navyse) a pravidelnostou (kazdy 2. ci 3. spoj).

Interval si predstavujem taky ako treba na vetvu Fatranska - Kosicka - CE, t.j. bez inej TB linky.
Potom treba uz len po 1 linke z VL a SO, 2 z HA.
Nemohla by potom byt ta druha linka z VL prave 8, rano potiahnuta dalej, inak len po C.?
Reakcia na: Juraj #6028:
Juraj, vieš, že som Tvojím veľkým oponentom a niektoré Tvoje názory ma privádzajú až do zúfalstva (no, vlastne len dva ? ). Ale SZKV si nevšímaj, on robí MHD podľa leteckých pozorovaní pri prelete daným mestom a hlavne teoretizuje absolútne bez ohľadu na miestne podmienky. Skutočne, nazvať človeka, ktorý robí jednu z najlepších MHD na Slovensku, hrobárom MHD je aj pre mňa trocha silná káva.
Zaujímavé návrhy všakovakých liniek. Ak už svoj návrh odprezentoval každý, dovoľte jeden aj mne.

Nesúhlasím so súčasnými L7/17. Nevadí mi ani tak dĺžka liniek alebo ich trasa, ale prekáža mi ich... ako to nazvať... protichodnosť záujmov jednotlivých úsekov trasy. Obe linky typu "P" v okruhu vedené protismerne, majú jedno rameno, v ktorom jazdia identicky a obojsmerne. A toto rameno (Hájik - Polícia) tvorí podľa mňa problém týchto liniek. Pretože spojenie autobusovej a železničnej stanice k univerzite (zabezpečujú iba 7/17) žiada posilniť (ak nie z hľadiska zistení z evidencie realizovaných jázd, tak aspoň z logickosti celého spojenia - t.j. raz za hodinu spoj zo stanice k univerzite, to ako keby ani nebol), pritom toto posilnenie nie je možné realizovať bez dvojnásobného posilnenia úseku Polícia - Hájik, ktorý také posilnenie nepotrebuje. Tak isto v posilňovaní relácie Hliny - Polícia - Závodie nevidím zmysel, pretože dotyk CMO pri Polícii nie je skutočným prejazdom centrom a verím, že sa to odráža aj v záujme cestujúcich.

Ak sme ochotní aj naďalej tolerovať časovú dĺžku spoja niečo nad jednu hodinu, mal by som jeden návrh. Oprášil by som niekdajšiu ideu liniek 4/14, t.j. zaokruhovanie žilinského "metra". Ako si všetci iste spomínate, myšlienka 4/14 bola zavrhnutá pre nenájdenie optimálnej konečnej zastávky na okruhu. A súčasné riešenie pri 5/15 by sa už ozaj nemalo opakovať.

K veci...

Trolejbus linky č. 4 vychádza z obratiska na Fatranskej ul. a pristaví na východziu zastávku smerom na Solinky. Nasleduje klasický spoj tejto linky cez Predmestskú, žel. stanicu, Hliny na Solinky. Na Jaseňovej však cestujúci nevystúpia, ale trolejbus s nimi bude pokračovať ďalej cez Veľký Diel na Vlčince, čím sa dostane na východziu zastávku. A touto zastávkou aj znovu prechádza a opisuje ďalší okruh. Opäť Predmestská, žel. stanica, Hliny, Solinky... Tentokrát už ale Solinky definitívne ako konečná na Jaseňovej. Trolejbus zalezie do obratiska a po vhodnej prestávke sa vydáva na trasu opačným smerom. T.j. Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince - Solinky - Hliny - Centrum - Vlčince. A stop.

Predošlý odstavec, ak vám to pomôže, si prečítajte pre istotu ešte raz. Potom by nám mali byť zrejmé nasledovné výsledky.

Návrh predpokladá klasickú linku č. 4 s tým, že vybrané spoje (napr. každý druhý) z konečnej zastávky (jednej i druhej) prejde cez kopec a pokračuje ďalším spojom pôvodného smeru.
Hustotou prevádzky medzi Solinkami a Vlčincami sa neovplyvňuje hustota prevádzky na "nesúvisiacich úsekoch" (napr. Hájik).
Frekventované spojenie Veľkého Dielu a teda univerzitného areálu s väšinou podstatných cieľov a zdrojov ciest (centrum ako také, železničná a autobusová stanica, internáty na Hlinách...).

Tí, čo zatiaľ chápu, sa veľmi pravdepodobne spýtajú, či sa nevytvorí konfliktné prostredie tým, že cestujúci budú musieť rozlišovať, ktoré spoje idú iba po Jaseňovú alebo Fatranskú a nepokračujú cez kopec.
Ja vravím jedno. Žiadne IBA. Linka č. 4 by premávala na svojej historickej trase, kde vždy všetky spoje končili na Fatranskej a Jaseňovej. Ja teda nič neuberám, ale PRIDÁVAM, t.j. doterajšie spoje rozširujem o možnosť pokračovať cez Diel ďalej.
Napokon, ak cestujúci vedia takmer 20 rokov chápať, že jedna L21 ide z Chlmca až do Bánovej a druhá len po Hurbanovu, budú chápať aj to, že niektorá L4 ide len na sídlisko a iná až na Diel a ďalej.

Druhá predpokladaná otázka je, ako budú cestujúci vedieť, ktorý spoj ako premáva a ako im to bude celé podané.
Základná trasa L4 by bola tak ako dlhé roky, t.j. Solinky - Centrum - Vlčince. Značkou pri jednotlivých spojoch by sa v cestovnom poriadku vyznačili spoje idúce nad rámec, napr. "spoj pokračuje cez Veľký diel na Solinky" alebo "spoj pokračuje cez Veľký diel na Vlčince". To, že on nejde len na tie Solinky alebo len na tie Vlčince, ale že ešte opíše celé jedno kolo, to udávať v CP netreba, lebo to iba pomýli a stáli zákazníci si časom zvyknú na logiku.

Tretia otázka - ako to označíme... No ako... Normálne - ako L4. V jednom i druhom smere.

Čo získame:
- kvalitné napojenie Veľkého Dielu s centrom a blízkymi sídliskami vrátane autobusovej a železničnej stanice
- uvedené výrazné zlepšenie obsluhy dosiahneme nepomerne málo zvýšenými nákladmi v podobe nárastu vozkm
- ušetrené vozkm možno investovať do zvyšných liniek ako i na samotnú L4
- môžeme rozpustiť podivné linky 5 a 15 s podivným prekryvom na Vlčincoch a obnoviť historickú L5 v tvare písmena "U"
- linky 7 a 17 môžeme zrušiť, vo väčšine vzťahov ich nahrádza L4

Čo je povážlivé:
- dosť dlhá linka - jeden spoj 71 min. pri dnešnej minutáži
- nemožno uvažovať s ľubovoľným intervalom - vzhľadom na dobu obehu celého "kola" 37 min., môže byť interval len deliteľom čísla 37 alebo niektorého z +- blízkych čísel (napr. 40) s drobným vyčkávaním alebo bez vyčkávania na druhonavštívených východzích zastávkach. T.j. možno uvažovať s intervalom 5, 6, 7-8, 8, 8-9, 10, 12 alebo 20 min., nemožno uvažovať s intervalom 15, 30 alebo 60 min.
- študent ŽU si bude musieť pozrieť značku, ktorá L4 ide k univerzite a ktorá nie, prípadne pri intervalovom CP si jednoducho tieto spoje zapamätať

Čo však ešte môžeme získať navyše:
- pri systéme dvojobehu docielime, že interval na "U" úseku Jaseňová - Fatranská bude polovicou intervalu na celej "O" trase. T.j. ak v dnešnej trase L4 pôjde trolejbus každých 10 min. (ako dnes v špičke), medzi Solinkami a Vlčincami pôjde trolejbus každých 20 min.
- ak vhodne voči sebe nastavíme odchody z Jaseňovej a Fatranskej, môžeme sa priblížiť k takému stavu, kedy sa zhruba na úrovni stanice a univerzity budú intervaly "O" linky voči sebe v rôznych smeroch prekladať, t.j. môžeme veľmi lacno dosiahnuť spojenie univerzity a stanice neuveriteľných každých 10 min. Po slovensky povedané, od ŽU bude odchádzať L4 každých 20 min. na stanicu cez Solinky a každých 20 min. cez Vlčince, výsledne cca. každých 10 min. akýmkoľvek smerom na stanicu.

Prosím, nezavrhujte to hneď ako sa vám to bude zdať nekonvenčné a zložité. Ono je to v skutočnosti veľmi jednoduché, len možno pri prvom prečítaní dosť šokuje.

A možno je to blbosť... Ale dúfam, že nie...
Reakcia na: Juraj #6024:
U slusnych, a nie pofidernych vyskumov sa izochrona dostupnosti NEKRESLI AKO KRUZNICA. Preco? No jednoducho preto, ze okolo zastavky existuju budovy, dialnice, terenne vlny, mury, ploty atd atd. Cize v skutocnosti izochrona dostupnosti NIE JE KRUZNICA, lebo co ja mam z toho, ze nejake miesto je od MHD vzdialene VZDUSNOU CIAROU 700 m, ked PO SKUTOCNEJ, realnej ceste je to dalej, lebo musim ist po pravouhlej sieti?

Urcovanie izochron dostupnosti ako vyfarbenu kruznicu je v skutocnosti dobre len na zapocet z Dopravy v uzemnom planovani v druhom rocniku PECMD na FPEDAS ZU, ale prakticky vyznam ma len v pripade zastavky na ceste v poli, kde chyba akakolvek zastavba, cize inak povedane, prakticky vyznam to nema.
Reakcia na: Vladimír #6039:
Tak.
Reakcia na: Miro #6001:
Nebolo by to ani také drahé ako zbytočné. Viesť trolejbus celými Vlčincami a skončiť ho pri Carrefoure je mrhanie peniazmi.
Reakcia na: Juraj #6011:
Mozno sa ti to bude zdat navrh od veci a asi to zamietnes, ale ja si myslim, ze najprv je potrebne bavit sa o tarife a urobit si konecne jasno, ci bude prestupna alebo nie (schvalena verzia 1+1/2 cestovneho prosim nevydavajte za prestupnu). A az potom sa mozeme bavit o novych linkach a o novom systeme, pretoze podla mna prave od tarify sa bude odvadzat to, ci budeme musiet robit linky odvsadial vsade alebo mozu cestujuci prestupovat, lebo ich za to nebudeme dvakrat kasirovat.

Prosim vas ludia, bavte sa najprv o cestovnom. Mne osobne je teraz nejake nove linkove vedenie vcelku ukradnute, lebo pokial to bude s cestovnym tak ako sa uz spominalo, tak tie nove linky uz jednoducho vyuzivat nebudem.

A este na zaver by som sa chcel znova opytat - preco to v Presove ide a v Ziline nie? Prosim teraz bez vztahovacnych komentarov "vsetci nadavate na Zilinu a zboznujete Presov"). Jednoducho argumenty, preco u nas nemozeme mat prestupnu tarifu.
Reakcia na: Miro #5986:
Zmena tarify ohladom "prestupnych" listkov bola zaciatkom septembra schvalena MsZ, takze tak...
Reakcia na: Juraj #6020:
nie 🙂, zle rozumies. 8ka zacne jazdit o 8mej do kedy treba. Ale v rannej spicke bude trolik jazdit (ak uz nejazdi) na inej - napriklad tej cisto spickovej linke. Poobede uz bude jazdit samozrejme ako 8 a posilnenie ostane na spolocnej trase s inymi linkami.
Reakcia na: Juraj #6033:
No jo, ale teď nám jde přece jen o dílčí věc, a to je konkrétní linkové vedení. Vy sice máte zjištěno, kolik lidí kam jezdí, ovšem v žádném případě nemůžete vědět, zda tak nejezdí proto, že jim lepší spojení nenabídnete, zda celou cestu nenadávají, jací jste v DPmŽ *****i a tak podobně. Takže jde o to, jaké relace lidé CHTĚJÍ ZAJISTIT a podle toho upravit linky. V tom hypotetickém anketním lístku by třeba mohla být věta typu "preferujem a) prestup v centre na rovnakej zastavke a dlhším trvaním cesty, b) prestup v centre pres ulicu, kým bude cesta kratšia, c) je mi to jedno" A když dáte takových konkrétních otázek víc, odpoví vám aspoň 5-10% cestujících DPmŽ, tak budete vědět, jak dilemata s linkovým vedením přesně řešit.
Jiná věc je, že řešit průzkumy ostatní věci, které nabízí PeterC asi nemá význam- většina lidí vám odpoví, že by nejraději jezdila zadarmo, kultura cestování může být vždy lepší (věřím, že i v tom Lyonu lidi na MHD nadávají) a tak. Ale k reorganizaci linkového vedení bych řekl, že by byla nějaká forma průzkumu vhodná.
Reakcia na: Juraj #6033:
Až taký rozbor nespokojnosti som nikdy nepredpokladal, ale schválne budem nahlas rozmýšľať:
Cena cestovného - neviem, či je vôbec dosiahnuteľný limit tolerancie 30 percent (nieto 10 alebo 20) , lebo cestujúceho nezujíma, aký je tok financií. Jemu vadí, že za cestovanie vôbec platí, a nie ešte, že či je to na danú situáciu dosť málo. Tu bude nespokojnosť stále nad 50 percent.
Nutnosť prestupovania - tu je situácia podobná ako s cenou. Nepoznám človeka, ktorému by vyhovovalo, že musí prestupovať. Možno takí sú, ale veľa ich nebude.
Dlhá jazda - (podľa svojej rodiny súdiac) - tá až tak nevadí, keď netreba prestupovať. Prestupmi sa jazda nielen predlžuje, ale aj komplikuje.
Grafikon - pokiaľ sa dodržuje, tak si cestujúci naň vedia zvyknúť.
Kultúra cestovania - tá súvisí s mnohými vecami. Čo súvisí s grafikonom - čím častejšie, tým lepšie, čím pravidelnejšie, tým lepšie. Kultúru cestovania vie pozdvihnúť spoj, v ktorom sa nemusí stáť aj medzi radmi sedadiel za operadlami, a vie ju pochovať jeden opitý cestujúci, alebo partia výrastkov, čo sa nevie spratať do kože.
Reakcia na: PeterC #6032:
Jooooj! Este sme neskoncili s tymi prieskumami. Tak prva kategoria. Ti, co sa este vozia.
Ti, co sa este vozia si aj oznacuju cestovny doklad. A teda sa pomerne presne vie, odkial, kam a kedy chodia. Aj to, kolki chodia s prestupom a kolki priamo.

Rozbor:
Ti, ktori priamo, mozu mat okrem kultury cestovania pripomienky k:
a/ Grafikonu /intervalovy-neintervalovy, husty-riedky.../
b/ Dlhej jazdnej dobe, co suvisi s vedenim liniek
c/ Cene cestovneho

Ti, ktori prestupuju, aj k d/ Tomu, ze vobec musia prestupovat.

Z analyzy z palub.pocitacov sa vie pomerne presne, kolko ktorych je a preco. Tu v podstate pre zaciatok netreba robit ziaden dalsi prieskum.

A kedze vsetkym sa nikdy neda vyhoviet, musime si na zaciatok stanovit limit nespokojnych, ktory je este mozne tolerovat. Urcite to nebude 49 percent, ale teda kolko? 10? 20?
Reakcia na: Juraj #6028:
Páčia sa mi hlavne prvé dva body (lebo osobám z toho tretieho bodu popravde je MHD ukradnutá).

1/ Sucasni cestujuci, ktori sa /este?/ vozia. Tych si treba udrzat.
2/ Cestujuci, ktori sa kedysi vozili a teraz z roznych dovodov uz nie. Tych treba pritiahnut spat.

A všetkými desiatimi beriem druhé vety z obidvoch týchto bodov. "Udržať" a "Pritiahnuť späť" - to si napíšme na tabuľu. A teraz poďme robiť nové trasovanie a tarifu.
Reakcia na: Juraj #6028:
Minimálně by bylo slušné se lidí nějakou formou zeptat, když nic jiného! Na teoretické úrovni s Vámi sice souhlasím, ale co s tím? Nechat vše na osvícených bedrech neomylného pana ředitele? No nevím, ale každopádně od stolu se takové věci řeší dost těžko, bez ohledu, jestlï se ten stůl nachází v Praze nebo v sídle DPmŽ! A když už jsme u toho- ty vaše dokonalé čipové karty vám přepravní proudy neurčí? Tak k čemu potom nutíte lidi, aby si v každém voze jak idioti přikládali kartu, buzerujete s elektronickými peněženkami a tak?
Ale zaujala mě jedna věc- vy sám přiznáváte, že odpuzujete své cestující, cituji: " ktori sa /este?/ vozia". Když si toto uvědomujete, proč s tím něco neděláte, proboha!! A dále by mě moc zajímalo, jak chcete přitáhnout klientelu z kategorie 2 (o "trojce" se asi shodneme- jsou lidé, co pojedou autem, i kdyby MHD byla zadarmo a ještě jim v trolejbuse dávali šampaňské a kaviár ? ).

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.